بازتاب گسترده تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن در رسانه‌های روسیه

۱۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۲ کد : ۱۹۸۸۰۴۰ سرخط اخبار

مسکو – ایرنا - خبر تبادل زندانی میان ایران و آمریکا که طی آن تهران در ازای آزادی یک دانشمند خود از زندان آمریکا یک محقق آمریکایی را آزاد کرد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های روسیه داشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس با اشاره به ازادی ژائو وانگ شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی از سال ۲۰۱۶ در زندان بسر می برد به نقل از توییتر دونالد ترامپ نوشت: آزادی محقق آمریکایی حاکی از توانایی واشنگتن و تهران برای دستیابی به توافق است.

در ادامه گزارش رسانه روسی گفته شد: ترامپ از ایران بخاطر مذاکرات صادقانه قدردانی و اعلام کرد که دو کشور می توانند با یکدیگر توافقی را عقد کنند.
تاس نوشت: رئیس جمهوری امریکا اعلام کرده است که تا زمانی که همه آمریکایی های زندانی در ایران و کشورهای دیگر را ازاد نکند آسوده نخواهد نشست.
ریانووستی خبرگزاری دیگر روسیه نیز با اشاره به تشکر ترامپ از ایران بخاطر ازادی زندانی امریکایی که در مبادله با زندانی آمریکایی ازاد شده است، نوشت: ترامپ در طول مدت طولانی بدون موفقیت تلاش می کند تا با طرف ایرانی در مورد برنامه هسته ای این کشور و سایر مسائل مذاکره کند و آمریکا در دوره ترامپ از برجام خارج شد.
رسانه روسی افزود: ایران ژائو وانگ محقق آمریکایی را در ازای آزادی مسعود سلیمانی دانشمند زندانی خود که از طرف آمریکا به نقض تحریم های این کشور متهم شده بود آزاد کرد.
 شبکه تلویزیونی دولتی روسیه ۲۴ نیز در گزارشی با عنوان تهران و واشنگتن به تبادل دانشمندان زندانی پرداختند، گفت: ژائو وانگ محقق آمریکایی که در ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود و مسعود سلیمانی دانشمند بیولوژی ایرانی که از سوی آمریکا به نقض تحریم ها متهم شده بود ازاد شدند.
 در این گزارش با اشاره به استقبال ترامپ از توافق برای این تبادل زندانیان خاطرنشان کرد: آمریکا قبلا بارها از ایران خوساتار ازادی شهروندان امریکایی زندانی در این کشور شده بود.
«حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران» اعلام کرده است که آماده برای پیشگامی در این مساله با واشنگتن است.»
تارنمای روسی «نیوزنوی فرونت» که گرایش های ملی گرایانه روسی دارد با اشاره به مبادله ژائو وانگ آمریکایی با مسعود سلیمانی نوشت: وانگ که سه سال در زندان ایران بسر برد کارشناس ارشد دانشگاه پرینستون آمریکا است که به ده سال زندان محکوم شده بود.
«پروفسور مسعود سلیمانی هم از زندان امریکا آزاد شد و پس از ازادی، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران وی را در هواپیما تا تهران همراهی کرد.» 
در گزارش رسانه روسی امده است: در اواخر نوامبر سازمان های اطلاعاتی ایران از دستگیری هشت مامور سیا خبر دادند که اطلاعات مربوط به ناارامی های در ایران را جمع اوری می کردند. 
  تارنمای گازتا رو با گرایش های غربی نیز با اشاره به خبرتبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نوشت: ترامپ امکان معامله و توافق بین ایران و آمریکا پس از حل و فصل این مساله (آزادی زندانیان) را بعید ندانست.
رسانه روسی به قدردانی ترامپ از ایران بخاطر مذاکرات صادقانه اشاره کرد که توانایی برای کسب توافق دو کشور را نشان داد.
 رادیو اکو مسکو از رسانه های غرب گرای روسیه نیز گفت: تهران دانشجوی آمریکایی دستگیر شده در سال ۲۰۱۶ را به واشنگتن تحویل داد و امریکا هم دانشمند ایرانی را که اف.بی.آی دستگیر کرده بود به این کشور تحویل داد. 
رسانه روسی گفت: ژائو وانگ دانشجوی دوره دکترای دانشگاه پرینستون در ایران کارهای پژوهشی می کرد که به جرم جاسوسی دستگیر شد. وی در ماه اوت از دولت آمریکا و ترامپ درخواست کمک و مساعدت برای ازادی خود کرده بود. 
«مسعود سلیمانی هم دانشمند مشهور ایرانی است که پس از ورود به فرودگاه شیکاگو دستگیر شد.»
در این گزارش با اشاره به اینکه ترامپ موفق شد که در سال ۲۰۱۷ اتو وارمبیر دانشجوی امریکایی را پس از ۱۷ ماه از زندان کره شمالی ازاد کند افزود: اما وارمبیر شش روز پس از ازادی درگذشت و ترامپ گفت که باور دارد که رهبر کره شمالی در مرگ این فرد دخالتی ندارد.
با تصویب شورای عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهادهای قضایی و امنیتی «ژائو وانگ» شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود، آزاد و تحویل مقام‌های سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد.
از سوی دیگر با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خاجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، دکتر مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌های ایران که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یکسال در آمریکا زندانی بود، آزاد شد.

 
 
 


نظر شما :