جانسون در مسیر خلق شگفتی‌ انتخابات پارلمانی انگلیس

۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۸ کد : ۱۹۸۸۱۶۲ سرخط اخبار
جانسون در مسیر خلق شگفتی‌ انتخابات پارلمانی انگلیس

لندن – ایرنا – برآوردهای اولیه پس از پایان رای گیری انتخابات پارلمانی انگلیس در کنار نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می دهد که حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون احتمالا اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به‌دست گرفته و شگفتی سازی انتخابات خواهد شد.

موسسه «ایپسوس موری» با پرسش از رای دهندگان هنگام خروج از حوزه های رای گیری که به اگزیت پاول (Exit Poll ) مشهور است و تجمیع نتایج به دست آمده با نظرسنجی های پیش از انتخابات، اقدام به انتشار آخرین پیش بینی ها کرده است.

بر اساس این نظر سنجی پیش بینی می شود که حزب محافظه کار ۳۶۸ کرسی و حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین ۱۹۱ کرسی کسب خواهد کرد.

حزب ملی اسکاتلند به رهبری نیکلا استرجن هم ۵۵ کرسی و حزب لیبرال دمکرات که مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست ۱۳ کرسی کسب خواهد کرد.

این برآورد، با نظرسنجی های صورت گرفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی که از پیشتاز بودن حزب محافظه کار حکایت داشت همسو است. آخرین نظرسنجی‌ موسسه معتبر یوگوو که سه شنبه شب منتشر شد حزب محافظه‌کار را جلوتر از حزب کارگر نشان داد و اکثریت کوچکی را در حد ۲۵ کرسی برای این حزب پیش‌بینی کرده است.

هر حزب سیاسی برای کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام نیازمند بدست آوردن ۳۲۶ کرسی است و حزب محافظه کار در صورت تحقق برآورد صورت گرفته بلافاصله قادر به تشکیل دولت خواهد بود .

از نکات جالب توجه این است که بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته، حزب دست راستی و ضد اروپایی برگزیت به رهبری نایجل فاراژ هیچ کرسی بدست نخواهد آورد.  فاراژ پیش از انتخابات نامزدهای پیشنهادی این حزب را از حوزه‌های انتخابیه حزب محافظه کار بیرون کشید تا از تشتت آرای طرفداران برگزیت جلوگیری کند.

یک سخنگوی حزب محافظه کار در واکنش به برآوردهای اولیه انتخابات گفت این آمار نشان می دهد که سرانجام می توان به ابهام پایان داد و برگزیت را اجرا کرد. وی افزود کشور می تواند یکپارچه شود و با حرکت به سمت جلو، به تغییری که مردم در همه پرسی سال ۲۰۱۶ رای دادند عمل کرد.

در مقابل حزب کارگر که امیدی به کسب اکثریت کرسی های پارلمان را ندارد خود را برای استعفای کوربین رهبر این حزب آماده می کند. جان مک دانل وزیر دارایی کابینه در سایه در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز نتیجه پیش بینی‌ها را ناامید کننده خواند و افزود زمانی که نتیجه آرا اعلام شد درباره رهبری جدید حزب کارگر تصمیم گیری می شود.

نتایج اولیه شمارش آرای صندوق‌های رای حدود دو ساعت دیگر و نتیجه نهایی حوالی ظهر جمعه به وقت محلی اعلام می شود. اگر هیچ‌کدام از احزاب موفق به کسب اکثریت نشوند، آنگاه باید منتظر مذاکره‌ها برای تشکیل یک دولت ائتلافی بود.

هم زمان با اعلام برآوردهای اولیه و احتمال پیروزی جانسون، ارزش پوند در مقابل یورو و دلار در بازارهای مبادلات ارزی به بالاترین حد در یک سال و نیم گذشته رسید.

مردم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی روز پنجشنبه برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام و تعیین دولت آینده این کشور، به پای صندوق‌های رای ‌رفتند.

در آخرین روز کاری مجلس عوام پیشین از ۶۵۰ کرسی، تعداد ۲۹۸ نماینده از حزب محافظه کار، ۲۴۴ نفر از حزب کارگر، ۳۵ نفر از حزب ملی اسکاتلند، ۲۱ نفر از حزب لیبرال‌دمکرات، ۱۰ نفر از حزب اتحاد طلب دموکراتیک (ایرلند شمالی)، ۷ نفر از حزب «شین فین»، ۵ نفر از حزب جدید تغییر، ۴ نفر از حزب «پلید کیمرو»، یک نفر از حزب سبز و ۲۱ نماینده مستقل حضور داشتند.

نماینده آخر هم سخنگوی مجلس عوام است که در رأی گیری‌ها شرکت نمی‌کند.


نظر شما :