عراقچی: گام پنجم به معنای خروج ایران از برجام نیست/طرف های مقابل مدبرانه رفتار کنند

۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۹۸۸۶۸۷ سرخط اخبار

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت که گام پنجم به معنای خروج ایران از برجام نیست و ابراز امیدواری کرد طرف های مقابل مدبرانه رفتار کرده و از تنش ها و بحران های بیشتر پرهیز کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امروز (سه شنبه) در حاشیه مجمع گفتگوی تهران در جمع خبرنگاران درباره گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: این گام در ادامه گام های کاهش تعهدات ایران در برجام برداشته شد و آخرین گام را برداشتیم و تمام محدودیت  های تعیین کننده در برجام که در برنامه هسته ای ما وجود داشت دیگر از نظر ما وجود ندارد.از نظر ما گام دیگری باقی نمانده که بخواهیم برداریم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه غنی سازی الان می توان گفت هیچ محدودیتی برای خودمان قائل نیستیم. اینکه در صحنه عمل و فنی چه اقداماتی صورت گیرد براساس نیاز سازمان انرژی اتمی است که چه درصدی غنی سازی انجام می دهند و چه موادی نیاز دارند و همه طبق نیاز های کشور و برنامه سازمان انرژی اتمی است و ما از این جهت محدودیتی برای خود در برجام قائل نیستیم.

ظریف عنوان کرد: اما این به معنای این نیست که ایران از برجام خارج شده، بلکه ما تعادلی را در برجام به نوعی ایجاد کرده ایم.

معاون سیاسی وزیر خارجه بیان کرد: با بازگشت تحریم های آمریکا و عدم منتفع شدن ایران از مزایای اقتصادی برجام این تعادل به هم خورده بود و ما با کاهش تعهدات خود در برجام این تعادل را الان به مرحله ای پایین تر از آنکه در گذشته بود، رسیدیم.

عراقچی اضافه کرد: همانطور که در بیانیه دولت آمده همکاری های ما با آژانس کما فی السابق ادامه دارد و ما آمادگی داریم هر لحظه که طرف های متقابل بتوانند خواسته های ایران را تأمین و تحریم ها را بردارند و ما بتوانیم به یک روال اقتصادی معمول برگردیم، ما به تعهداتمان در برجام برگردیم.

وی گفت: از نظر ما الان یک تعادل معقولی در برجام برقرار شده و در مقابل تحریم هایی که برگشته ما هم محدودیت های خود را برداشتیم. اما امکان بقای حیات برجام وجود دارد، به شرط اینکه طرف های مقابل بخواهند. اینکه شنیده می شود طرف های مقابل دنبال عکس العمل و فعال کردن مکانیسم حل اختلافات در بند 36 هستند، طبیعی است اینها یک شرایطی را ایجاد خواهد کرد که ما به پایان برجام سریعتر نزدیک شویم.

عراقچی خاطرنشان کرد: امیدواریم همانطور که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام تاکنون کاملا مدبرانه برخورد کرده است کشورهای اروپایی و بقیه اعضای مشارکت کننده در برجام با تدبیر رفتار کنند و از تنش ها و بحران های بیشتر پرهیز کنند.

*سردار سلیمانی ماموریت صلح سازی داشت

وی درباره ترور سردار سلیمانی و تاثیر آن بر معادلات منطقه گفت: مسلما همه معادلات منطقه تغییر پیدا کرده و ما اکنون با معادله جدیدی مواجهیم که می توان آن را آغاز پایان حضور آمریکا در منطقه نامید. به جد معتقدم مهمترین برکت شهادت سردار سلیمانی و خون این سردار بزرگ این است که روند خروج آمریکا از منطقه و نفوذ و حضور آن در منطقه شروع شده و طلیعه آن را با رای پارلمان عراق مشاهده کردیم.

معاون وزیر خارجه گفت: مطمئنم این روند ادامه خواهد یافت. تشییع پیکر سردار و ادامه آن که در شهرهای عراق صورت خواهد گرفت این روند را تسریع خواهد کرد و مهمترین معادله ای که در منطقه شکل می گیرد، منطقه بدون آمریکاست.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در پارلمان این کشور مبنی بر اینکه قاسم سلیمانی حامل جواب  ایران به پیام عربستان بوده و قرار بوده صبح روز جمعه با سلیمانی در مورد این موضوع دیداری داشته باشد؟ بیان کرد:  از آنچه که ایشان در این زمینه گفتند اطلاع دقیقی  ندارم، ولی می دانم  سردار سلیمانی به دنبال ایجاد صلح در عراق و ایجاد ترتیباتی در عراق که منجر به کمک ایران به مردم و دولت این کشور شود، بود.

وی تصریح کرد: سردار سلیمانی ماموریت صلح سازی داشت.

کلید واژه ها: سید عباس عراقچی گام پنجم


( ۱ )

نظر شما :