درخواست ۶۰ انجمن سیاسی و اجتماعی اسپانیا برای تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۹۰۵۸۵ سرخط اخبار

60 انجمن سیاسی و اجتماعی اسپانیا با صدور نامه‌ای برای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تعلیق فوری تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ونزوئلا و کوبا و پایان محاصره نوار غزه در بحبوحه شیوع کرونا شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حدود ۶۰ انجمن اجتماعی و جمعی در اسپانیا روز گذشته (دوشنبه) خواستار تعلیق تحریم‌های ونزوئلا، کوبا، ایران و فلسطین شدند تا کشورهای نامبرده بتوانند با دسترسی به تجهیزات پزشکی ضروری، به خوبی با ویروس ناشناخته «کووید-۱۹» مقابله کنند.

بنا به گزارش پایگاه خبری «تله‌سور»، انجمن‌های اجتماعی و سیاسی اسپانیا با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا بسیاری از سازمانهای بین‌المللی را از ارائه مواد غذایی و دارویی به کشورهای تحت تحریم بازمی‌دارد.

انجمن‌های سیاسی و اجتماعی اسپانیا درخواست خود برای تعلیق تحریم‌های یکجانبه از کشورهای ایران، کوبا، ونزوئلا و فلسطین را به «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ریاست‌جمهوری و معاونت ریاست‌جمهوری اسپانیا و سفارتخانه‌های مربوطه ارسال کردند.

در این درخواست‌نامه، انجمن‌های اسپانیا تصریح کردند که در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، دولت ایالات متحده آمریکا در اقدامی غیرانسانی، تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای ونزوئلا، کوبا و ایران را تشدید کرده است و رژیم صهیونیستی نیز محاصره نوار غزه علیه فلسطینیان را گسترش داده است.

ادامه این بیانیه می‌افزاید که تحریم‌های شدید مانع از رسیدن غذا و دارو و دیگر تجهیزات پزشکی ضروری به این چهار کشور و دیگر کشورها می‌شود زیرا سازمانهای بین‌المللی نگرانند که در صورت کمک به کشورهای تحت تحریم‌، در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گیرند.

۶۰ انجمن اجتماعی و سیاسی اسپانیا از دولت خود و سازمان ملل درخواست کردند تا از دولت آمریکا خواستار تعلیق فوری تحریم‌ها شود.

امضاکنندگان این بیانیه هشدار دادند در صورتیکه واشنگتن حاضر به کناره‌گیری از اقدامات تنبیهی خود علیه کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا نشود، عواقب جبران‌ناپذیری برای روابط آینده بشریت پدید خواهد آمد.

سازمانهای مذکور در این خصوص تصریح کردند: «نسل‌های آینده به منظور ساختن جهانی انسانی‌تر و منصفانه‌تر، نیازمند همبستگی و امید هستند».

اولین بار نیست که جامعه بین‌الملل در پی شیوع ویروس ناشناخته کرونا خواستار کاهش و تعلیق تحریم‌های ایران شده‌ اما باوجود فشارهای جامعه بین‌الملل به دولت ترامپ برای لغو یا کاهش تحریم‌های ایران برای کمک به این کشور به منظور مقابله با ویروس ناشناخته کرونا، واشنگتن نه تنها تحریم‌ها را کاهش نداده، بلکه در برخی موارد این تحریم‌ها را نیز افزایش داده است.

طبق جدیدترین آمار و ارقام شیوع کرونا در جهان، تا روز گذشته (دوشنبه)، یک میلیون ۳۴۷ هزار و ۲۳۵ نفر در سراسر جهان به این ویروس ناشناخته مبتلا شده‌اند و ۷۴ هزار و ۷۶۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت ایران، تا روز گذشته ۶۰ هزار و ۵۰۰ نفر در ایران به کرونا آلوده شده‌اند و سه هزار و ۷۳۹ نفر نیز قربانی این ویروس ناشناخته شده‌اند.

کلید واژه ها: تحریم ایران اسپانیا


نظر شما :