بهاروند: آمریکا و اسرائیل می‌خواهند ایران را برای سرمایه‌گذاری ناامن جلوه دهند

۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۲۹۷۰ سرخط اخبار

ایرنا - معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه گفت: هدف از اقدامات آمریکا و اسرائیل، امنیتی کردن ایران است می‌خواهند ایران را برای سرمایه‌گذاری و برقراری ارتباط ناامن جلوه دهند.

محسن بهاروند عصر امروز -دوشنبه- در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رییس‌ جمهوری گفت: در چند سال اخیر در هر مساله حقوقی بین‌المللی، ایران موفق بوده است؛ به ویژه وقتی که وزارت امور خارجه در راس کار بوده است. وقتی وارد مسائل حقوقی می‌شویم، موفق شدیم ولی در مورد مسائل سیاسی و زورگویی داستان کمی متفاوت است.

وی اضافه کرد: عناصر توسعه اقتصادی در ذات خود اقتصادی نیستند. در واقع توسعه اقتصادی در مسائلی است که ذاتا اقتصادی نیستند مانند رعایت حقوق بشر، قانونگذاری و نظام و دادگاه‌های عادلانه. اگر سرگرم کارهای اجرایی باشیم نمی‌توانیم کار ریشه‌ای انجام شده را به توسعه برسانیم.  

معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش قوه قضاییه در مبارزه با فساد گفت: اگر فقط مجازات‌ها را بگوییم موجب ناامنی اقتصادی و فرار سرمایه‌گذار می‌شود بنابراین باید تبرئه‌ها و تشویق‌ها را هم گفت.

بهاروند با بیان اینکه مسائل بین‌المللی بر مسائل داخلی اثرگذار است، تصریح کرد: ما باید به مسائل بین المللی بها بدهیم. هدف بسیاری از اقدامات آمریکا و اسرائیل، امنیتی کردن ایران است. می‌خواهند ایران را برای سرمایه‌گذاری و برقراری ارتباط ناامن جلوه دهند. در برابر این امنیتی‌سازی باید جنبش نرم‌افزاری مبتنی بر ایران و اسلام را پیش برد.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی نتوانسته‌ایم در این زمینه کار نظری لازم را بکنیم، خاطرنشان کرد: هر اقدامی که می‌کنیم باید منافع ایران و معیشت ایرانیان را در نظر بگیریم. مسائلی در حقوق بین‌المللی وجود دارد که رفع کردن آن، آسان است ولی متاسفانه سعی نمی‌کنیم تعداد تضادها را کاهش دهیم.

بهاروند تاکید کرد: خیلی‌ها تلاش می‌کنند جای دیپلمات با غیر دیپلمات را عوض کنند. دیپلماسی بدیل ندارد. دیپلماسی تعریف شده است. هیچ کس نمی‌تواند جای دیپلمات را بگیرد و هیچ چیزی هم نمی‌تواند جای دیپلماسی بگیرد. اگر نهادی در داخل کشور به سیاست خارجی کمک می‌کند به معنای آمدن آنها به جای دیپلمات‌ها و دیپلماسی نیست.


( ۳ )

نظر شما :