ظریف: توانمندی ایران موجب نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است

۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۹۹۲۹۷۱ سرخط اخبار

ایرنا - وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه جای دیپلماسی کفت خیابان نیست، ‌ گفت: بالندگی و توانمندی‌های ایران برای آمریکا و رژیم صهیونیستی نگرانی ایجاد کرده و همین امر موجب صف‌کشی شده است.

محمدجواد ظریف عصر امروز در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رییس جمهوری ضمن خیر مقدم به وی گفت: مجموعه‌ای از همکاران وزارت امور خارجه امروز در این جلسه حضور دارند، گروهی از مدیران ارشد دستگاه دیپلماسی هستند که به دلیل شرایط کرونایی و حفظ و رعایت پروتکل‌ها به این میزان حضور دارند.  

وی یادآورشد: امروز وزارت امور خارجه در صحنه خارجی با کشورها و گروه‌هایی مواجه است که از همه توان خود برای فشار بر مردم ایران استفاده می‌کنند.  شاید کمتر زمانی برای هیچ کشوری به این میزان فشار از سوی برخی قدرت‌ها به ویژه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی دیده نشده و  بالندگی و توانمندی‌های ایران است که برای آنها نگرانی ایجاد کرده و موجب صف‌کشی شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور روز یکشنبه خود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت امور خارجه در این جنگ دشوار  مجبور است مقابل دوستان داخلی به دفاع از خود بپردازد. اگرچه وظیفه خود می‌دانیم از کشور دفاع کنیم. همه همکاران من همه ناملایمات و توهین‌ها را به جان می‌خرند ‌ولی بعضا مجبور می‌شوند ‌نکاتی که برای دفاع از خود لازم است را بگویند ولی برای منافع ملی مناسب نیست، به زبان جاری نکنند. این رسم ما بوده و در یک سال آینده هم به این عهد پایبند خواهیم بود.

وی ادامه داد: از آفات دیپلماسی آمدن به کف خیابان است، جای دیپلماسی کف خیابان نیست. ما مشکلات عمده‌ای داریم مانند توافق ۲۵ ساله با چین یا کنوانسیون جامع خطر. این دو مورد از دستاوردهای دولت است. اگر روابط ما با همسایگان مبتنی بر حسن‌ همجواری باشد، هیچ چیزی جز کنوانسیون جامع خطر کمک نمی‌کند.  

وزیر امور خارجه افزود: در رابطه با چین هم اصلاح‌طلبان، هم اصولگرایان و هم ضد انقلاب فعالیت شدیدی دارند. در مورد برجام نیز همین کار را کردند. از دیپلماسی کاریکاتوری ساخته و آن را دفع کرده و نفهمیدند که چه کردند.  

ظریف یادآور شد: در مورد سند ۲۵ ساله در حال مذاکره هستیم و مذاکرات ما تازه شروع شده است. چینی‌ها ملاحظاتی دارند. نماینده‌ای گفت چرا نمایندگان در سفرها و مذاکرات نیستند. همان برادر در مذاکرات سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد. همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد.  

رییس دستگاه دیپلماسی افزود:  وزارت خارجه بیشترین ملاحظه را برای شفافیت دارد، اما دیپلماسی متاسفانه به کف خیابان آمده که خطر بزرگی برای ماست.


نظر شما :