اکثر اروپایی‌ها می‌گویند چین در عرض یک دهه جای آمریکای "خراب شده" را می‌گیرد

۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۵ کد : ۱۹۹۹۲۰۱ سرخط اخبار

یک مطالعه مشخص کرد درصد اروپایی‌هایی که می‌گویند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از درصد مخالفان این گفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، بر اساس این مطالعه، اکثریت اروپایی‌ها معتقدند نظام سیاسی آمریکا خراب شده، اینکه چین در عرض یک دهه دیگر قدرت رهبری کننده جهان خواهد بود و اینکه جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا نخواهد توانست جلوی افول کشورش را در عرصه جهانی بگیرد.

در حالی که بسیاری از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا استقبال کردند اما بر اساس این مطالعه انجام شده از سوی شورای روابط خارجی اروپا، تعداد اروپایی‌هایی که احساس می‌کنند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از مخالفان آن است.

این مطالعه از ۱۵۰۰۰ نفر در ۱۱ کشور اروپایی و در پایان سال گذشته میلادی انجام شده و دریافت که تغییر در احساس اروپا در قبال آمریکا بعد از ریاست جمهوری ترامپ منجر به یک بی میلی به حمایت از واشنگتن در مناقشات بالقوه بین‌المللی از این بابت شده است.

به عنوان مثال دست کم نیمی از پاسخگویان در تمامی ۱۱ کشوری که مورد مطالعه قرار گرفتند این احساس را داشتند که دولتشان باید در هر نزاعی بین آمریکا و چین بی طرف بماند و میزان حمایت کنندگان از واشنگتن علیه روسیه در هر یک از این کشورها از ۴۰ درصد بیشتر نبود.

ایوان کراستف، رئیس مرکز استراتژی‌های لیبرال، یک سازمان غیردولتی در شهر صوفیه و یک عضو هیات مدیره شورای روابط خارجی اروپا گفت: این روشن است که ریاست جمهوری پرتلاطم دونالد ترامپ تاثیری غیر قابل حذف بر نگرش اروپا در قبال آمریکا گذاشته است. اکثریت اروپایی‌ها اکنون نسبت به ظرفیت آمریکا برای شکل دادن به جهان تردید دارند. این به درست یا غلط سبب می‌شود که بسیاری خواستار یک نقش مستقل‌تر برای اروپا در جهان شوند.

لئونارد و کراستف، در گزارششان متذکر شدند در حالی که بیش از ۶۰ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد به "خراب بودن" آمریکا دارند، اکثر آنها ارزیابی بسیار مثبت‌تری نسبت به اتحادیه اروپا و کشورهای خودشان دارند؛ آنها استدلال می‌کنند که این یک فرصت برای به دست گرفتن قدرت جمعی این بلوک در جهت نفع و محافظت از شهروندانش است.

این مطالعه دریافت که ۵۱ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی با این که آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن احتمالا اختلافات داخلی‌اش را حل کرده و به دنبال رسیدگی به مسائل بین‌المللی نظر تغییرات آب و هوایی، صلح در خاورمیانه، روابط با چین یا امنیت اروپا می‌رود موافق نیستند.

۷۹ درصد از پاسخگویان در اسپانیا، ۷۲ درصد از پاسخگویان در پرتغال، ۷۲ درصد در ایتالیا و ۶۳ درصد در فرانسه گفتند فکر می‌کنند چین در عرض دهه آینده جای آمریکا را به عنوان ابرقدرت رهبری کننده در جهان بگیرد.

تنها بالغ بر ۳۲ درصد کل پاسخگویان و میزان ۵۳ درصد از پاسخگویان در کشور آلمان احساس می‌کنند که آمریکایی‌ها بعد از رای دادن به ترامپ قابل اعتماد نیستند. تنها در مجارستان و لهستان تعداد چشمگیری از مردم با این دیدگاه بیشتر مخالفت کرده‌اند تا موافقت.

تنها ۱۰ درصد آنهایی که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند آمریکا را شریک امنیتی "قابل اعتماد" که همواره از اروپا محافظت می‌کند یافته‌اند در حالی که دست کم ۶۰ درصد در همه کشورهای مورد پرسش قرار گرفته، گفتند تردید دارند که کشورشان بتواند در زمان یک بحران به حمایت آمریکا متکی باشد.

تویسندگان این گزارش می‌گویند تبعات ژئوپلتیکی این تغییر چشمگیر هستند: دو سوم از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند اکنون این مهم است که اروپا از مساله دفاع از خودش مراقبت کند که شامل ۷۲ درصد در پرتغال، ۷۱ درصد در سوئد، ۷۰ درصد در فرانسه و ۶۹ درصد در لهستان می‌شوند.

دست کم نیمی از پاسخگویان در هر کشور مورد پرسش قرار گرفته، گفتند ترجیح می‌دهند که دولتشان در نزاعی میان آمریکا و چین بی طرف باشد. در سراسر ۱۱ کشور این مطالعه، تنها ۲۳ درصد از پاسخگویان گفتند که فکر می‌کنند کشورشان باید طرف واشنگتن را علیه روسیه بگیرد در حالی که ۵۹ درصد ترجیح به بی طرف باقی ماندن داشتند.

بین ۳۸ و ۴۸ درصد از پاسخگویان در هفت کشور معتقد بودند که اتحادیه اروپا باید یک موضع بین‌المللی سرسختانه‌تر در زمینه مسائلی همچون تجارت، وضع مالیات و قوانین در پیش بگیرد در حالی که اکثر کشورها آلمان را کشوری مهمتر "برای داشتن روابط خوب" نسبت به آمریکا دانستند.


نظر شما :

ناشناس ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۹
این ابله ها نمی دانند که اتحادیه اروپا با آمریکا است که قدرت دارد (تازه همین هم در حال افول !) با چین اتحادیه آسه آن و کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند که قدرت می گیرند و در کنار آنها هم هند به عنوان ابرکشور جدید و آسیا به عنوان محور اصلی اقتصاد دنیا !!! کشورهای از استعمار پروار شده اروپایی و آمریکا دیگر در این جدول پیشرفت جای خاصی نخواهند داشت !!