سردار جعفری: مثل وضع امروز که امید به برجام و دیگران داریم، بنی‌صدر هم حین جنگ می‌خواست مذاکره کند

۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۹۹۹۲۰۵ سرخط اخبار

فارس: مراسم سراسری فرماندهان و مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بامداد امروز سه‌شنبه ۳۰ دیماه ۹۹ با حضور سرلشکر محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

سرلشکر جعفری در این مراسم با پاسداشت شهدای کشور، خطاب به مدیران حفظ آثار و ‌نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از خدا می‌خواهم این کار سنگین و ‌بسیار حساس را به سرانجام برسانید، زیرا هنوز نتوانستیم حق آن را بجا آوریم.

وی گفت: جمهوری اسلامی این عزت و اقتداری که دارد، بخش زیادش مدیون دفاع مقدس است زیرا هنوز بعد از انقلاب را به صورت برجسته و‌ محوری به دنیا نشان نداده‌ایم و آن، ایستادگی و مقاومت است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله افزود: دیدیم که مردم چگونه قدر این راه و‌ عظمت را در تشییع حاج قاسم نشان دادند. سردار سلیمانی درس‌هایی که از جنگ گرفته بود به خوبی به عرصه‌های دیگر مقاومت منتقل کرد.

وی بیان داشت: به خاطر مسئولیت حاج قاسم، انتقال درس مقاومت و‌ایستادگی به مردم‌ منطقه بود و ‌معلوم نبود کسی دیگر بتواند به خوبی او این کار را انجام دهد.

سرلشکر جعفری ادامه داد: باید همه ابعاد دفاع مقدس را برجسته و‌ به جهان معرفی کنیم. بدون تردید اگر بخواهیم میزان وابستگی انقلاب را به دفاع مقدس تعریف کنیم، باید سهم زیادی را از انقلاب، آنچه تاکنون بوده بررسی کنیم.

وی بیان داشت: مرحله پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی را گذراندیم و مرحله آخر که برقراری جامعه اسلامی است، هنوز باقی مانده است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله گفت: ما همیشه در برابر دشمنان، اقدامات سلبی انجام می‌دادیم. اولین مرحله از مقابله در جنگ، ایستادگی و ‌دفاع است و بعد، هجمه به دشمنان. در این ۴۰ سال از نظر قدرت‌سازی به نقطه اوج خود رسیدیم و ‌وضعیت مطلوبی داریم. به همین علت است که هیچ قدرتی جرات اقدام عملی در این عرصه‌ها را ندارد.

وی افزود: ناامنی‌های سال ۷۸ را به یاد بیاورید که چقدر دشمن خوشحال شد که می‌تواند کارهایی علیه ما انجام دهد. ۱۰ سال بعد در سال ۸۸ که ناامنی توسعه پیدا کرد و دو سال قبل از آن ماجرای ساختگی ۱۱ سپتامبر را راه انداخت. اما ما پیروز شدیم، چون مردم، حساب شده وارد میدان شدند.

جعفری بیان داشت: سال ۹۶ که باز دشمن ناامنی به راه انداخت، برعکس دفعه‌های قبل چند روز بیش‌تر طول نکشید؛ در صورتی که دشمن، تجربه و امکانات بیشتر کسب می‌کرد، اما شکست خورد و ناامید شد.

وی گفت: این‌ها را نباید دست کم بگیریم. ما به ابعاد مختلف جنگ که بخواهیم بپردازیم، جلسات و‌ کتب مختلفی را می‌طلبد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله بیان داشت: در مورد نقش مردم باید بیش‌تر تلاش کنیم که البته کار سختی هم هست.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دفاع مقدس، مردمی بودن آن بود. یکی دیگر از خصوصیات جنگ، نابرابر بودن و جنگ اعتقادی بود. اگر عقیده رزمندگان نبود که جان در دست بگیرند، معلوم نبود سرنوشتمان چه می‌شود. این جنگ به روش انقلابی انجام شد و نابرابری در جنگ را مردمی بودن جبران کرد.

 

جعفری افزود: سپاه بدون مردم، سپاه نبود. شما ببینید جنگ‌هایی که در لبنان و ‌غزه و سوریه رخ داد، یک طرفش مردم بودند. داعش هم خود را مردمی می دانست، ولی پشتوانه‌اش آمریکا بود.

وی گفت: ابعاد مختلف این مردمی بودن باید بررسی شود؛ آن هم در این عرصه که با جنگ نرم مواجه هستیم. نقش مردم باید برجسته شود و به عبارتی هنوز مردم به معنای واقعی به عرصه نقش‌آفرینی در این نبرد نیامدند و تا کامل نیایند پیروزی حاصل نمی‌شود.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله اظهار داشت: امروز باید در جنگ نرم، صحنه به دست مردم سپرده شود. همانطور که مقام‌معظم رهبری فرمودند باید این حضور منظم شود.

وی گفت: در سیل و زلزله مردم با دیدن تصاویر احساس وظیفه کرده و حرکت می‌کنند، اما در جنگ نرم به زودی حس برخاستن ایجاد نمی‌شود و شما باید آن را ایجاد کنید.

 

جعفری افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های دفاع مقدس که گفتیم نابرابری بود، همه قدرت‌ها رژیم بعث عراق را پشتیبانی می‌کردند و ایران در تنهایی و تحریم کامل بود، اما حضور مردم این نابرابری را جبران‌کرد.

وی بیان داشت: اوایل جنگ با نگاه غیرمردمی بنی‌صدر، ارتش عراق توانست بسیاری از نقاط را تصرف کند و بنی‌صدر رفت خدمت امام و‌ گفت باید مذاکره کنیم. امام گفت اگر نمی‌توانی کنار بنشین و حرف مذاکره نزن. اما وقتی فرماندهی عالی جبهه به دست افراد انقلابی چون صیاد شیرازی افتاد، با نگاه به ظرفیت‌های داخلی توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم. امکانات ما که همان بود، اما مهم نگاه به ظرفیت‌های مردمی و ظرفیت‌های موجود بود. مثل وضع امروز که امید به برجام و دیگران داریم و وضع این است، اما اگر نگاهمان عوض شود، آزادی خرمشهرها در پیش است.

جعفری ادامه داد: این هم از نکات دیگری است که باید منتقل شود. ابعادی که امروز به درد جامعه می‌خورد، باید از دفاع مقدس حفظ و ‌منتقل شود.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله با اشاره به عملیات کربلای ۵ گفت: چند سال طول کشید تا به پیروزی‌های اینچنینی دست پیدا کنیم.

وی گفت: عملیات کربلای ۴ و ۵ یک عملیات هستند و اگر عملیات کربلای ۴ نبود، امکان نداشت در کربلای ۵ پیروز شویم. این عملیات، سرنوشت جنگ را عوض کرد.

جعفری بیان داشت: از سال ۶۱ تا ۶۵ دشمن برای قوی‌تر شدن فرصت داشت، اما چطور می‌شود ما به عملیات کربلای ۵ کشیده می‌شویم؟ این هدایت الهی بود و‌گرنه ما تصمیم داشتیم در جای دیگری عملیات کنیم. در این عملیات سخت‌ترین مرحله شکستن خط و موانع دشمن بود. تنها چیزی که ما را با انجام عملیات کربلای ۵ رساند تکلیف بود.

وی ادامه داد: محاسبات مادی می‌گفت نباید این عملیات انجام شود، اما محاسبات معنوی و‌ توکل بر خدا باعث شد چنین حمله‌ای صورت بگیرد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیةالله گفت: شرایط به قدری سخت بود که از حضرت امام مشورت گرفتیم. امام فرمود هر چه‌ آقای هاشمی تصمیم بگیرد، همان انجام شود. آقای ‌هاشمی به منطقه آمد و به این جمع‌بندی رسید به لحاظ محاسبات مادی ریسک این حمله بالاست و‌ نباید انجام شود. رزمندگان به او گفتند: این فرصتی است که خدا به ما داده تا در جنوب عملیات بزرگی انجام دهیم و اگر انجام شود دیگر امکان انجام عملیات در جنوب نیست و ‌معلوم نیست سرنوشت جنگ چه می‌شود.

وی افزود: آقای ‌هاشمی پذیرفت و با توکل به خدا عملیات کربلای ۵ انجام شد. در حالی که قابل باور نبود بتوانیم تا نهر دوعیجی برویم. آنجا بود که شرایط به نفع ایران عوض شد و قطعنامه هم پذیرفته شد.


( ۲ )

نظر شما :