سفیر ایران: روابط تهران و دمشق به بالاترین سطح خود رسیده است

۰۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۶ کد : ۲۰۰۷۹۲۶ سرخط اخبار

سفیر کشورمان در دمشق روابط ایران و سوریه را راهبردی توصیف و تاکید کرد که انتقال سوخت از ایران به لبنان نشان داد که عرصه تقابل از خشکی به دریا منتقل شده است.

به گزارش ایسنا، مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد روابط تهران و دمشق را راهبردی توصیف کرد و گفت: این روابط استراتژیک شامل تمامی حوزه‌ها، از جمله همکاری نظامی می شود که نشان دهنده حمایت از سوریه و به طور کلی بیانگر تقویت روابط میان دو کشور است.

وی ادامه داد: تعامل در روابط بین‌الملل شامل سطوح مختلفی از جمله همکاری، مشارکت، همپیمانی و اتحاد است. ما (با یکدیگر) هم پیمان هستیم. این، بدان معناست که از مراحل و سطوح اولیه عبور کرده‌ایم و از آنجایی که دو کشور با یکدیگر متحد هستند، ما متناسب با سطح این روابط در حال توسعه روابط میان خود هستیم.

سبحانی خاطر نشان کرد: سطح همکاری ما با سوریه به بالاترین حد خود رسیده است، به ویژه توافق همکاری نظامی میان دو کشور وجود دارد. این توافق تمامی زمینه های همکاری را در بر می‌گیرد و در صورت لزوم، اعمال و اجرا می شود.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه "سوریه بدون تغییر استراتژی از مرحله اصلی جنگ میدانی علیه خود عبور کرده است" افزود: هدف دشمن شکست دولت سوریه، سقوط آن و تجزیه کشور بود و این، استراتژی برخی از کشورهای استکباری نه تنها علیه سوریه، بلکه در برابر تعداد دیگری از کشورهای بزرگ اسلامی است.

وی همچنین خاطر نشان کرد که استراتژی دشمن تغییر نکرده است اما آنها تاکتیک خود را برای رسیدن به هدفشان تغییر داده اند. آنها اکنون از تغییر رفتار (دولت سوریه) حرف می زنند اما دروغ می گویند، چراکه آنها از عرصه نظامی به تقابل اقتصادی و اجتماعی روی آورده اند تا با ادامه ظلم و افزایش رنج مردم سوریه، دولت این کشور را مجبور کنند مواضع خود را تغییر دهد و زمینه مناسب را برای دستیابی به اهداف خود علیه سوریه مهیا کنند.

سبحانی در ادامه ابزارهای دشمن در این مسیر را تحریم، فشار اقتصادی، فشار سیاسی بین المللی و طرح موضوعاتی همچون حقوق بشر، جنگ روانی شایعه پراکنی و تلاش برای ایجاد تغییر در افکار عمومی توصیف کرد و گفت که هدف از تمامی این کارها، اجبار دولت سوریه به تغییر مواضع و اهدافش است.

سفیر ایران در دمشق تصریح کرد: ایران در شرایط مبارزه با تروریسم با تحریم های اقتصادی و فشار حداکثری مواجه بود اما اکنون آمریکایی ها اذعان می کنند که این رویکرد شکست خورده است و به دنبال راه های جایگزین برای تعامل با ایران هستند. ما صد در صد دشمن را شکست خواهیم داد و آماده ایم تا تخصص و تمام تجربه‌ مورد نیاز برادران سوری برای مقابله با این تحریم‌ها را در اختیارشان قرار دهیم.

وی درباره ورود نفتکش های ایرانی به لبنان از طریق سوریه و اعتمادی که ایران در این زمینه داشت، گفت که این موضوع به کلام خداوند متعال در قرآن بازمی گردد که (اگر یاری کنید، خداوند نیز یاری تان می‌کند و گام هایتان را استوار می‌سازد). این یک فرصت جدید بود که با فشارهای دشمن فراهم شد و این اقدام با ابتکار جناب سید حسن نصرالله صورت گرفت.

مهدی سبحانی افزود: دشمن از جایی که فکرش را نمی کرد، ضربه خورد. این کار انجام شد زیرا ما می‌خواستیم که آن را تکمیل کنیم. اگر چیزی بخواهیم، آن را انجام می‌دهیم. این اقدام محاسبات دشمن را به هم ریخت و آن را مجبور کرد تحریم هایی را که خودش اعمال کرده بود، دور بزند.

وی در بخش پایانی اظهارات خود خاطر نشان کرد: اهمیت این گام در این است که بسیار فراتر از حل مسئله کمبود سوخت در لبنان بود و جنبه دیگر اهمیت این گام در چارچوب مسائل ژئوپولتیکی است. امری که به تغییر در عرصه تقابل منجر شد و اکنون درمی یابیم که عرصه رویارویی از خشکی به دریا منتقل شده است. ورود این نفتکش ها به لبنان نشان داد که اگر محور مقاومت درخصوص  چیزی تصمیم بگیرد، هیچ کس قادر به تغییر این تصمیم نخواهد بود و این، نشان دهنده این است که تحریم‌ها در بسیاری از موارد می تواند به فرصت تبدیل شود.

انتهای پیام


نظر شما :