ابوظبی در مسیر دوحه؛ نگرانی صهیونیست‌ها از تلاش امارات برای نزدیکی به ایران

۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۰۰۸۱۰۲ سرخط اخبار

پایگاه صهیونیستی نوشت تل‌آویو از اینکه امارات عربی متحده به دنبال ایجاد روابط حسنه با ایران است، بسیار نگران شده و یک مقام ارشد این رژیم آن را تحولی نگران‌کننده خوانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» گزارش داد رژیم صهیونیستی از این که امارات عربی متحده به دنبال ایجاد روابط حسنه با ایران است، بسیار نگران است.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، یک مقام ارشد این رژیم این تحول را بسیار نگران‌کننده خواند و با اشاره به روابط خوب قطر با غرب از جمله آمریکا و در عین حال با ایران گفت: امارات در مسیر انجام بازی قطر است. 

این مقام صهیونیست، چرخش امارات به سمت ایران را ناشی از ضعف دولت بایدن دانست و گفت: توافق ابراهیم به این دلیل متولد شد که ایالات متحده نشان داد که قوی است و می‌توان به آن اعتماد کرد. وقتی اینطور نیست، طرف‌ها نتیجه‌گیری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری «اسرائیل نشنال نیوز»، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی ماه گذشته نیز سخنان مشابهی را بیان کرد و گفت: آن‌ها شروع به حرکت به سمت ایران کرده‌اند زیرا احساس می‌کنند در اینجا ضعف وجود دارد. آن‌ها احساس می‌کنند که تغییری در واشنگتن و تغییر در اورشلیم (قدس اشغالی) رخ داده است. پیشرفت بین کشورهای خلیج فارس و اسرائیل در خطر است.

به گزارش فارس، «شیخ طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات عربی متحده فردا (دوشنبه) ۱۵ آذرماه به دعوت رسمی علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به تهران می‌آید.
وی در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای ایرانی خود با برخی مقامات بلندپایه کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. توسعه و تقویت روابط دوجانبه و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات منطقه از اهداف سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران است.

«انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات عربی متحده پیش از این از سفر یک مقام امنیتی امارات به تهران خبر داده و گفته بود که قرار است یک هیأت از این کشور به ایران سفر کند. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیخ «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات عربی متحده نیز هشتم آذرماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز اخیرا در سفری به منطقه به امارات عربی متحده و همچنین کویت رفت. 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه (چهارشنبه) سوم آذر ماه در امارات عربی متحده با انور قرقاش دیدار و گفت‌وگو کرد و در توئیتی در این باره نوشت: در ادامه سفر به کشورهای منطقه، امروز  در دبی، در نشست دوستانه و صمیمانه‌ با دکتر انور قرقاش مشاور عالی سیاست خارجی جناب شیخ خلیفه بن زاید رئیس کشور امارات و خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات توافق کردیم تا صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شود.

 «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه نیز هشتم آذرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر علی باقری به منطقه و اظهارات وی مبنی بر گشایش صفحه جدید بین ایران و امارات عربی متحده گفت: وزارت امور خارجه بخش موثری از اقداماتش را در حوزه همسایگی دنبال کرده است. به ویژه در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های منطقه‌ای و ارتقای روابط با کشورهای منطقه به ویژه حوزه خلیج فارس داشته است. آقای باقری سفرهایی را به عمان و قطر داشت و این سفر تکمیل کننده سفرهای قبلی بود.

وی ادامه داد: روابط ما با این کشورها در ابعاد مختلف پیگیری می‌شود. ابعاد اقتصادی که به سطح خوبی رسیده و تلاش می‌کنیم با ابزار گفت‌وگو در خصوص پرونده‌های اختلافی دیدگاه‌های خودمان را نزدیک کنیم. 


( ۶ )

نظر شما :