باقری: از خواسته‌هایمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم/ آمریکا گام اول را بردارد

۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۱ کد : ۲۰۰۸۱۰۴ سرخط اخبار

مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات وین در گفت‌وگو با یک رسانه ایتالیایی بار دیگر بر مواضع صریح تهران مبنی بر لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران تاکید و تصریح کرد که جمهوری اسلامی در این مسیر از خواسته‌های خود عقب نخواهد نشست.

به گزارش ایسنا، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با خبرگزاری آنسا ایتالیا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از خواسته‌های خود در مسیر فعال سازی دوباره قرارداد هسته ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها عقب‌نشینی نخواهد کرد.

باقری در ادامه تاکید کرد که با توجه به اینکه این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، بنابراین واشنگتن باید گام نخست را بردارد.

این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد: پیشنهادهای ارائه شده از جانب تهران به گروه ۱+۴ در روند مذاکرات وین مستند و منطقی است و به همین دلیل می‌تواند مبنایی برای مذاکرات باشد. ایران در این مذاکرات برنامه‌های خود را در قالب دو متن پیشنهادی، یکی با موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه وغیرقانونی و دیگری با موضوع هسته ای به طرف مقابل ارائه کرد. این پیشنهادها مبنایی برای مذاکره است و طرف مقابل باید پاسخ مستند به پیشنهادهای تیم ایران ارائه کند.

به گفته باقری، در صورت پذیرش دو پیشنهاد قبلی که به طرف مذاکره کننده ارائه شده است، ایران پیشنهاد سوم را نیز ارائه خواهد داد.

بنابر گزارش شبکه العالم، مذاکره کننده ارشد ایران پیش از این در گفت‌وگو با الجزیره نیز تاکید کرد که پیش‌نویس پیشنهادهایی که طرف ایرانی با هدف لغو تحریم های ظالمانه آمریکا به گروه ۱+۴ داده، به گونه ای است که طرف مقابل نمی‌تواند این پیشنهادها را رد کند.

با ارائه پیشنهادات تهران که حاکی از ابتکار عمل در وین است اکنون همه‌چیز به رفتار طرف‌های مقابل بستگی دارد و اگر طرف‌های اروپایی به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند و طرف آمریکایی به این توافق بازگردد، توافق احیا می‌شود.

با این حال واکنش غربی ها به این دور از گفت‌وگوها مایوس کننده بوده است و نشان می‌دهد که تصور نداشتند ایران با دست پر در مذاکرات حضور داشته باشد.

مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم در حالی روز جمعه گذشته در وین پایان یافت که تیم ایران پیشنهادهای مشخصی به طرفهای توافق اعلام کرده و انتظار می رود سایر طرف‌ها با رویکردی واقع بینانه این بسته‌ها و پیشنهادات را بررسی کرده و پاسخ منطقی به این پیشنهادات ارائه کنند.


( ۱ )

نظر شما :