توصیه روسیه به ناتو جهت جلوگیری از جنگ احتمالی

۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۳ کد : ۲۰۰۸۴۹۴ سرخط اخبار

یک دیپلمات ارشد روس گفت ناتو باید برای جلوگیری از جنگ احتمالی، در راستای اقدام سیاسی به منظور تنش‌زدایی قدم بردارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کنستانتین گاوریلوف» رئیس نمایندگی روسیه در مذاکرات کنترل تسلیحاتی در وین روز دوشنبه گفت، ناتو برای جلوگیری از جنگ احتمالی باید در راستای اقدام سیاسی جهت تنش‌زدایی گام بردارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این دیپلمات ارشد روس در مصاحبه‌ای گفت: «در مورد روابط روسیه و ناتو، لحظه حقیقت در حال فرا رسیدن است. نمی‌توانید مدام به نقاط ضعف روسیه ضربه وارد کنید، بلکه باید مصمم باشید و گفت‌وگوها باید جدی باشند».

گاوریلوف افزود: «هر کسی در ناتو این را می‌داند که با وجود قدرت و توانی که دارند، ضروری است که گام‌های سیاسی محکمی برداشته شود».

این مقام روس در ادامه هشدار داد: «در غیر این صورت، جایگزین آن پاسخ نظامی و فنی-نظامی از سوی روسیه خواهد بود».

رئیس نمایندگی روسیه در مذاکرات کنترل تسلیحاتی در وین تأکید کرد، آمریکا باید با روسیه وارد مذاکره شود و درباره پیشنهادی که مسکو ارائه کرده بحث کند.

مسکو هفته گذشته یک بسته پیشنهادی تضمین امنیتی را به آمریکا ارائه کرد که محدود شدن حضور نظامیان، کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی ناتو در اطراف مرزهای روسیه و عدم گسترش این اتحاد نظامی غربی به مرزهای روسیه را در بر می‌گیرد.

از دیگر موارد پیشنهادی مسکو می‌توان به عدم استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در مجاورت مرزهای آمریکا و روسیه اشاره کرد.

این پیشنهادات بعد از آن مطرح شد که کشورهای غربی با جوسازی رسانه‌ای ادعای حمله احتمالی روسیه به اوکراین طی ماه‌های آتی را مطرح کردند که با استقبال مقامات این کشورها و تهدید مسکو به تحریم‌های سنگین و افزایش حمایت از دولت کی‌یف همراه شد.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و دیگر مقامات ارشد این کشور، ادعای حمله به اوکراین را تکذیب کرده و آن را بهانه‌ای برای تقویت حضور ناتو در مرزهای غربی خود و افزایش فشار اقتصادی  علیه مسکو توصیف کرده‌اند.

پیشنهاد مسکو برای ارائه تضمین امنیتی از سوی آمریکا و متحدانش، مخالفت و بهانه‌جویی آن‌ها را در پی داشته است و مقامات ناتو به‌جای ورود به مذاکره، اثبات کردند که به‌دنبال افزایش تنش با روسیه هستند.

در همین راستا، روزنامه آلمانی «اشپیگل» گزارش داد که  ژنرال «تاد ولترز» فرمانده نیروهای ناتو در اروپا، پیشنهاد کرده است که این ائتلاف پس از تجهیز نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، نیروهای خود را در بلغارستان و رومانی مستقر کند.

«کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان دیروز (یکشنبه) در بازدید از نظامیان آلمانی مستقر در لیتوانی گفت ناتو پیشنهادهای امنیتی روسیه را مورد بحث قرار خواهد داد اما به مسکو اجازه نخواهد داد موضع نظامی این ائتلاف را دیکته کند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز مدعی شد از گفت‌و‌گو با روسیه درخصوص اعتمادسازی متقابل، کنترل تسلیحاتی و شفافیت درخصوص برگزاری رزمایش‌ها استقبال می‌کند.

او با این حال با تکرار اتهامات علیه مسکو گفت، اینکه گفت‌وگوها بر حوزه‌های نفوذ متمرکز بوده و اجازه دهد کشورهای قدرتمند همسایگان خود را کنترل کنند برای ناتو یک عقب‌گرد محسوب می‌شود.

 «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه هشدار داد در صورتی که آمریکا و ناتو پیشنهادهای امنیتی مسکو را رد کنند، مسکو مجبور خواهد شد تا اقداماتی برای ایجاد یک سیستم مقابله با تهدیدها ایجاد کند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز (دوشنبه)  با اشاره به اینکه دولت آمریکا هنوز به پیشنهادهای روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی پاسخ نداده است، از احتمال استقرار سامانه‌های موشکی این کشور در قاره اروپا خبر داد.

این دیپلمات روس همچنین تصریح کرد آمریکا به‌دنبال آن است که پاسخ به پیشنهادات مسکو در مورد ضمانت‌های امنیتی را به تعویق بیاندازد و شروطی را برای آن فراهم کند.

ریابکوف در ادامه گفت که روسیه به اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره لزوم حضور کشورهای اروپایی در رایزنی‌های بین مسکو و واشنگتن درباره تضمین‌های امنیتی توجه کرده است. 


( ۴ )

نظر شما :