وعده لولاداسیلوا برای تشکیل ائتلاف‌های گسترده در صورت رسیدن دوباره به قدرت در برزیل

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۹ کد : ۲۰۰۸۵۲۴ سرخط اخبار

رئیس جمهور اسبق برزیل که در حال حاضر در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات سال آینده کشورش پیشتاز است، گفت در صورت پیروزی مجددش در انتخابات به سراغ تشکیل طیف گسترده‌ای از ائتلاف‌ها در تلاش برای متحد ساختن یک برزیل عمیقا چند قطبی خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور اسبق 76 ساله برزیل در مصاحبه‌ای وعده داد که در یک دولت مجدد تحت رهبری حزبش موسوم به حزب کارگران به شکل عادلانه‌تری ثروت را توزیع کند و تاکید کرد که باید ثروتمندان برزیل مالیات بیشتری در این کشور پرداخت کنند.

او همچنین قول داد که اعتبار بین‌المللی برزیل را که ژایر بولسونارو، رئیس جمهور فعلی برزیل به آن آسیب زده دوباره احیا کند. او تاکید کرد که توافق تجاری آمریکای جنوبی با اتحادیه اروپا و تقویت روابط با آمریکا و چین در اولویت خواهد بود.

او در این اظهاراتش در محل دفاتر حزب کارگران در مرکز شهر سائوپائولو گفت: "من نمی‌خواهم بجنگم: من می‌خواهم نیروها را متحد سازم تا بتوانیم دست به سازندگی بزنیم."

این در حالی است که کمی بیش از دو سال پیش او در پی محکومیت قضایی از بابت فساد، در زندان بود و تا هشت ماه پیش هم کاندیداتوری او برای ریاست جمهوری برزیل ممنوع شده بود.

با ابطال این محکومیت‌های داسیلوا توسط دیوان عالی برزیل، این رهبر سابق چپگرایان دوباره به رقابت بازگشته است. در حالی که زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری اکتبر آتی برزیل باقی مانده است - و لولا هنوز رسماً نامزدی خود را برای این انتخابات اعلام نکرده است – بر اساس نظرسنجی‌های کنونی او 48 درصد رای دارد. بولسونارو رئیس جمهور فعلی برزیل هم که از بابت مدیریتش در قبال همه گیری بیماری به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته، با 21 درصد رای در رتبه دوم قرار دارد.

لولا این اتفاق را "یک رستاخیز" می‌نامد.

لولا از سال 2003 تا 2010 زمامداری دولت برزیل را به دست داشت و دولت او ناظر بر دوره‌ای از رشد اقتصادی بر مبنای رونق کالاها بود که متعاقبا به خارج ساختن میلیون‌ها نفر از فقر کمک کرد.

لولا گفت که او برزیل را به عنوان یک بازیکن مهم منطقه‌ای و جهانی مجددا مطرح خواهد کرد.

او بیان کرد: ما به عنوان آمریکای جنوبی به همراه اتحادیه اروپا می‌توانیم یک بلوک اقتصادی، برخوردار از  مواضع سیاسی مشابه،  دیدگاه‌های زیست‌محیطی مشابه، برای رویارویی با دو غول یعنی آمریکا و چین تشکیل دهیم.

او درخصوص اقتصاد خواستار تشکیل شورایی متشکل از 100 نفر نماینده همه اقشار جامعه شد تا به شکل گیری سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کمک کند.

اما از نظر لولا افزایش ثروت فقرا به رشد پایگاه مصرف کننده کمک می‌کند و بازار بزرگ‌تری را برای شرکت‌ها برای فروش کالاهایشان ایجاد می‌کند. او نگرانی‌های سرمایه گذاران در مورد دولت احتمالی‌اش در آینده را رد کرده و گفت: من به شما یک بازار عرضه خواهم کرد.

تحلیلگران انتظار داشتند که احیای جایگاه لولا در عین حال منجر به افزایش حمایت‌ها از بولسونارو شود، در حالی که این امر هنوز محقق نشده است. در عوض همه‌گیری، افزایش فقر و تورم محبوبیت این رئیس‌جمهور را کاهش داده است.

لولا احتیاط به خرج داده که به رقیب خود کمک نکند، و با فاصله گرفتن از لفاظی‌های آتشین مشهورش در زمان مشغولیتش به عنوان رئیس یک اتحادیه صنفی، خود را به عنوان یک صلح طلب معرفی می‌کند.

او اظهار کرد: "قطبهای رقابت لولا و بولسونارو نیستند بلکه قطب‌بندی بین بولسونارو و هر کس دیگری است."

منابع گفتند داسیلوا به عنوان بخشی از استراتژی‌اش جرالدو آلکمین، رقیب سابقش را به عنوان نامزد میانه‌روی معاونتش در ریاست جمهوری در نظر دارد.

آلکمین که چهار دوره فرماندار سابق شهر تجاری سائوپائولو بود، هر چند که شریکی غیر محتمل است اما اعتبار زیادی در حوزه بازار دارد.

لولا گفت که هیچ تصمیمی هنوز در این خصوص گرفته نشده است، اما از مردی که در سال 2006 در رقابت با او برای ریاست جمهوری نامزد شد، تمجید کرده و گفت: "آلکمین یک شخصیت سیاسی بسیار مهم است."


( ۲ )

نظر شما :