انتقاد شی جینپینگ از وجود "ذهنیت جنگ سرد" در جهان

۲۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۶ کد : ۲۰۰۹۱۷۲ سرخط اخبار

رئیس جمهور چین امروز (دوشنبه) ضمن درخواستش برای افزایش همکاری های بیشتر در سطح جهان برای مبارزه با کووید-19 متعهد شد که یک میلیارد دوز دیگر واکسن کرونا را به کشورهای دیگر ارسال کند و همچنین در کنایه ای نه چندان پنهانی به آمریکا، از دیگر قدرت‌های جهان خواست در دوره افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی "ذهنیت جنگ سرد" را کنار بگذارند.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در افتتاحیه یک اجلاس مجازی که به میزبانی مجمع جهانی اقتصاد برگزار شده، از تلاش های کشورش در راستای به اشتراک گذاشتن واکسن، مبارزه با تغییرات آب و هوایی و حمایت از توسعه در داخل و خارج از کشورش سخن گفت.

این اجلاس آنلاین به دلیل نگرانی‌های بهداشتی مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا، به جای نشست سالانه ای که این اجلاس در ماه ژانویه در داووس سوئیس برگزار میکند به اجرا در آمده است.

او به عناوین استاندارد مطرح شده در سخنرانی های سابقش خطاب به مخاطبان بین المللی پرداخته و در پاسخ به شکایتهای شرکای تجاری چین وعده باز کردن اقتصاد دولتی کشورش در قبال رقابت با طرفهای خارجی و خصوصی را داد.

این اظهارات او در حالی بیان می شوند که تنش ها بین آمریکا و چین بر سر مناقشه هایی مانند تایوان، مالکیت معنوی، تجارت، حقوق بشر و دریای چین جنوبی در حال افزایش است.

شی جینپینگ از طریق یک مترجم گفت: ما باید ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذاریم و به دنبال همزیستی مسالمت آمیز و نتایج برد-برد باشیم. دنیای امروز ما از آرامش به دور است. سیاست اولویت دادن به داخل و یکجانبه گرایی نمی تواند از هیچکس محافظت کند. آنها در نهایت به منافع دیگران و همچنین منافع خود طرف مجری آسیب می رسانند. بدتر از آن، اعمال هژمونی و قلدری کردن است؛ رویکردی که برخلاف جریان تاریخ است.

او ادامه داد: رویکردی با مجموع صفر که سود خود را به بهای ضرر دیگران افزایش می‌دهد، کمک کننده نخواهد بود. راه درست پیش روی بشریت، توسعه مسالمت آمیز و همکاری برد-برد است.

شی جینپینگ اظهار کرد چین "آماده همکاری با دولتهای دیگر" بر سر مساله آب و هوا است اما در این زمینه هیچ ابتکار عمل جدیدی اعلام و هیچ منابعی را پیشنهاد نکرد. او تاکید کرد این به عهده کشورهای توسعه یافته است که پول و فن آوری را ارائه کنند.


نظر شما :