دیپلمات روس: ناتو خوب می‌داند اگر پیشنهاداتمان رد شود، چه می‌کنیم

۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۴ کد : ۲۰۰۹۱۹۴ سرخط اخبار

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، ناتو به خوبی می‌داند که اگر تضمین‌های امنیتی مدنظر روسیه را رد کند، ممکن است روسیه چه تدابیر فنی – نظامی‌ای اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه در مصاحبه با روزنامه کومرسانت گفت: ما هیچکس را تهدید نمی‌کنیم. ما هشدار می‌دهیم. موضع ما کاملا شفاف و قابل پیش‌بینی است. ما کاملا آشکار آن را بیان کرده‌ایم و اکنون منتظر یک واکنش صادقانه مشابه هستیم. ناتو به خوبی می‌داند که روسیه ممکن است چه تدابیر فنی – نظامی‌ای در پیش بگیرد. ما احتمالات خود را پنهان نمی‌کنیم و بسیار شفاف عمل می‌کنیم.   

به گفته این دیپلمات ارشد، تدابیر واقعی به پتانسیل‌های نظامی بستگی دارد که ممکن است علیه منافع روسیه استفاده شود. گروشکو گفت: مسکو پس از دریافت پاسخ‌های کتبی به پیشنهادات کتبی خود، درباره ادامه گفت‌وگو روی تضمین‌های امنیتی با ناتو و ایالات متحده تصمیم‌گیری می‌کند. آن زمان تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

براساس گزارش اسپوتنیک، در ۱۷ دسامبر، وزارت خارجه روسیه دو پیش‌نویس توافق‌نامه روسیه درباره تضمین‌های امنیتی برای ایالات متحده و ناتو را منتشر کرد. یکی از مواردی که روسیه روی آن اصرار دارد، دریافت تضمین از ناتوست که دیگر به سمت شرق پیشروی نداشته باشد و درخواست عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی را هم نپذیرد. جدای از آن، روسیه خواستار ممنوعیت استقرار تسلیحات تهاجمی مهم شامل تسلیحات هسته‌ای است.


( ۱ )

نظر شما :