سفیر ایران در ترکمنستان: اگر همه روزها را به نام مادر مُزَیّن کنند، باز هم کم است

۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۴ کد : ۲۰۰۹۳۱۰ سرخط اخبار

رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکمنستان مراسم گرامی داشت روز زن و مادر با عنوان «مادر، گنجینه محبت» را به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) دُخت پیامبر گرامی اسلام(ص) در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی در عشق آباد برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، در این جشن که جمع کثیری از ترکمن ها و ایرانیان مقیم شرکت داشتند،  غلامعباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ضمن عرض تبریک روز مادر و زن و با اشاره به ولادت حضرت زهرا(س) گفت: همه مسلمان ها نسبت به خانواده پیامبر اکرم(ص) ارادت خاصی داریم. در جمهوری اسلامی ایران این روز را روز مقام گرامیداشت زن و مادر نام گذاری کرده اند. 
ارباب خالص با اشاره به جایگاه مقام رفیع زن و مادر در خلقت اظهار داشت که اگر همه روزها را به نام مادر مُزَیّن کنند، باز هم کم است. بخش مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان به جز همسایگی در مسلمان بودن است. یکی از مشترکات بین دو کشور گرامیداشت مقام زن و مادر است. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در ادامه افزود: امروز ما شاهد هستیم که تعدادی از بانوان، نظیر رئیس مجلس و معاون رئیس کابینه وزراء در فرهنگ، مقامات عالی ترکمنستان را تشکیل می دهند و مسئولیت های دولتی را عهده دار هستند. در جمهوری اسلامی ایران نیز بسیاری از بانوان مسئولیت های بزرگی را در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی عهده دار می باشند و این مهم، نشان از آن دارد که یک زن و مادر جز این که مدیر یک خانواده است، می تواند همزمان در جایگاه مسئولیتی نیز عهده دار خدمت باشد. 
 غلامعباس ارباب خالص در پایان سخنان خود، جملاتی را از کتاب «مادر» نوشته رئیس جمهوری ترکمنستان که در آن به مقام والای مادر اشاره کرده است، بیان نمود.     
  نویدرسولی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک این روز خجسته، به نام گذاری روز ولادت حضرت زهرا(س) به نام روز مادر اشاره کرد و گفت: «نام گذاری این روز به این خاطر بوده که پیامبر اسلام(ص) به او لقب «اُم ابیها» داده است یعنی زنی که برای پدرش همچون مادر است. بانویی که افتخار خانواده وحی و گل سرسبد تمام بانوان عالم است.» 
وی در ادامه افزود: «مادران گل هایی از بهشت هستند که نه فقط در زبان و ادبیات بلکه به معنای واقعی وظایف خود را انجام داده اند. مادران نقش بی بدیل و بی مانندی در این دنیا دارند که به راحتی نمی توان نقش مهم و بزرگ آنها در پرورش فرزندان آینده هر کشوری را نادیده گرفت.» 
رسولی با با اشاره به اهمیت مقام برجسته مادر افزود: « در اهمیت مقام والای مادر همین بس که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «بهشت در زیر پای مادران است.» همچنین بسیاری از شاعران و نویسندگان مطالب زیادی در وصف مادر نوشته و سروده اند. رئیس جمهوری ترکمنستان هم کتابی در این خصوص نوشته و در آن بر اهمیت وجود مادر در هر خانواده ای تأکید کرده است، کلمه مهمی که در فرهنگ دو کشور مشترک و قابل احترام است.»
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود با اشاره به نقش مادر در زندگی اظهار داشت: «شعرای ایران و ترکمن در اشعار خود درباره زندگی گفته اند، زندگی بر سه اصل استوار است: نگاه مادر، لبخند مادر و دعای مادر.»
خانم دکتر «مِلِفشه آق مُرادوا» استاد دانشگاه پزشکی عشق آباد به عنوان سخنران بعدی، ضمن تبریک به همه مادران گفت: «مادران در زندگی بشریت جایگاه ویژه ای دارند. مهم نیست که یک مادر چند سال دارد، کلمه مادر برای همه، کلمه ارزشمندی است. هر مادری منبع عشق و محبت گرم برای فرزندش است. عشق مادری یکی از احساسات بی نظیری است که با کلمات ساده قابل بیان نیست. عشق مادر قبل از تولد نوزاد شروع می شود. هیچ کس نمی تواند به اندازه یک مادر فرزندش را دوست داشته باشد. مادر، انسانی از خود گذشته و دوست داشتنی است که باید خیلی از خواسته ها و نیازهای خود را برای خواسته ها و نیازهای فرزندانش قربانی کند. یک مادر سخت تلاش می‌کند تا مطمئن شود فرزندان او از لحاظ تحصیل و مُهارَت، توانایی های لازم را دارند تا بتوانند انسان های شایسته و کارآمدی باشند. مادر بودن شاید سخت ترین و ارزشمندترین شغلی است، که یک خانم می‌تواند در کل زندگی‌اش تجربه کند.»             
آق مُرادوا در ادامه افزود: مادران در ترکمنستان بی طرف و مستقل، بسیار مورد احترام هستند. «قربانقلی بردی محمداُف»رئیس جمهوری کشورمان به عنوان یک پزشک برای مادران ارزش و اهمیت بسزایی قائل است برای همین دستور داده تعدادی مرکز بهداشت مادر و کودک در کشورمان راه اندازی شود تا نسل سالم در کشورمان تقویت گردد. در این مراکز  تلاش زیادی برای حفظ سلامت مادر و کودک انجام می شود چرا که مهم ترین خواسته هر مادری، سلامت فرزندش است.       
این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی به خاطر معرفی زبان، فرهنگ و هنر و آداب و رسوم کشور همسایه، ایران به مردم ترکمنستان، افزود: «من به عنوان یک پزشک و استاد دانشگاه از جایگاه بهداشت و درمان کشور ایران اطلاع دارم و امیدوارم ارتباطات بین دو کشور ترکمنستان و ایران در همه زمینه ها بویژه بهداشت و سلامت تداوم داشته باشد.                                                                                                                                                             
این مراسم با نمایش کلیپ تهیه شده توسط رایزنی فرهنگی درباره مادر، اجرای نمایش، سرود، خواندن دلنوشته فارسی آموزان برای مادرانشان، شعر، برگزاری مسابقه و و دیگر برنامه های هنری، ادامه یافت. اهدای جوایز به نفرات برگزیده و پذیرایی پایان بخش مراسم یادشده بود.


نظر شما :