جزئیات تازه از ویلایی که هدف حمله موشکی سپاه ایران در اربیل قرار گرفت

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۵ کد : ۲۰۱۰۵۷۳ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: بامداد یکشنبه 13 مارس 2022 تعدادی موشک بالستیک ایرانی، اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق، را هدف قرار داد.

گزارش های اولیه از جمله بیانیه وزارت داخله اقلیم کردستان اعلام کردند که این حمله ساختمان جدید کنسولگری امریکا در اربیل را هدف قرار داده، اما بعدتر خود اقلیم نیز اذعان کرد که محل اصابت موشک‌ها ارتباطی با کنسولگری امریکا نداشته است.

یک مقام بلندپایه امنیتی ایرانی که نخواسته نامش فاش شود به «عربی پست» گفت که در این حمله نه امریکایی‌ها که محل اجتماع اسرائیلی‌ها در منزل یک تاجر کرد هدف قرار گرفته است.

سپاه ایران ظهر روز یکشنبه رسما اعلام کرد که «مرکز راهبردی شرارت و توطئه اسرائیل» در اربیل را هدف قرار داده است.

خانه ای که هدف این حمله قرار گرفته یک ویلای مجلل در وسط یک باغ بزرگ متعلق به «باز رؤوف کریم»، سرمایه‌دار مهم کُرد و مدیر شرکت نفتی «کار» است.

مقام بلندپایه امنیتی ایرانی تأکید می‌کند که هدف حمله منزل این بازرگان کرد است که روابط نزدیکی با مقامات اسرائیلی دارد و می‌افزاید که این مقامات اسرائیلی تحت عنوان بازرگان امریکایی در اربیل فعالیت می‌کنند اما در واقع کارمندان موساد هستند.

این منبع تأکید کرده که ایران از مدتی پیش این خانه و جلسات برگزار شده در آن را رصد می‌کند و اطلاع دارد که این جلسات با حضور عوامل موساد به میزبانی صاحب این ویلا برگزار می‌شود.

به گفته این منبع، اخیرا پهپادی اسرائیلی از زمین‌های اطراف همین ویلا پرواز کرده و یک کارگاه تولید پهپاد در کرمانشاه ایران را بمباران کرده و حمله موشکی به اربیل هم پاسخ به این حمله بوده است.

باز رؤوف کریم کیست؟
با جست وجو در اینترنت اطلاعات چندانی درباره «باز رؤوف کریم برزنجی» معروف به «شیخ باز» پیدا نمی‌شود.

یک روزنامه‌نگار کرد تأکید می‌کند که «شیخ باز علاقه چندانی به حضور رسانه‌ای ندارد، اما از مهم‌ترین بازرگانان اقلیم کردستان است که در سال 1998 یک شرکت نفتی تأسیس کرده و بعد از 2003 وارد همکاری با امریکایی‌ها در بخش نفت شد و ثروت کلانی به دست آورد.

به گفته این روزنامه‌نگار کرد، شیخ باز از چهره‌های اصلی فعالیت‌های نفتی اقلیم کردستان است و روابط بسیار نزدیکی با خاندان بارزانی دارد.

یک مقام امنیتی ایرانی دیگر در این باره تأکید می‌کند که اسرائیل سال‌هاست که حضور آشکار در اقلیم کردستان دارد و روابط خاندان بارزانی با برخی مقامات اسرائیلی و موساد روابط بسیار حسنه‌ای است.

این مقام افزوده که ایران وقتی این روابط را خلاف امنیت ملی خود تشخیص داد وارد عمل شد.

مرکز مخفیانه اسرائیل در فرودگاه اربیل
این مقام امنیتی ایرانی همچنین تأکید کرد که موشک‌های ایرانی یک نقطه دیگری در نزدیکی فرودگاه اربیل را هم هدف قرار داده‌اند.

به گفته این مقام، یک مرکز مخفیانه اسرائیل در نزدیکی فرودگاه اربیل شناسایی شده که از آن برای جلسات مقامات امریکایی و اسرائیلی و کرد استفاده می‌شود و در حمله سپاه در روز یکشنبه هدف قرار گرفته است.

با گذشت 4 روز از حمله، هیچ تصویر یا توضیح یا خبری درباره این نقطه دوم که گفته می شود هدف حمله قرار گرفته چه از جانب عراق و چه از جانب ایران منتشر نشده است.

سکوت کردها
در برابر، این اظهارات، کردها همچنان بر موضع انکار پافشاری می‌کنند. یک مقام امنیتی کرد همه این سخنان را بی اساس می‌خواند.

این مقام امنیتی کرد تأکید کرده که «خانه‌ای که هدف قرار گرفته خانه یک شهروند است که در زمان حمله خالی بوده است».

یک منبع امنیتی دیگر در اقلیم کردستان عراق نیز اطلاعات مربوط به مالکیت این خانه از سوی شیخ باز یا باز رؤوف کریم را تأیید کرد اما گفت که وی در این خانه سکونت دائم ندارد.

باز رؤوف کریم خود در گفت‌وگو با خبرگزاری کردی «رووداو» گفت که «فقط خدا جان من و خانواده‌ام را در این حمله حفظ کرد».

او گفت: «از مجلس و از ریاست جمهوری و حتی سفیر ایران دعوت می‌کنم که اینجا بیایند و ببینند که این خانه شخصی ماست».

روز گذشته حاکم الزاملی، نایب رئیس مجلس عراق و از سران جریان صدر، در رأس هیئت پارلمانی برای تحقیق و تفحص درباره این حادثه به اربیل سفر کرد.

او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر داخله اقلیم کردستان تأکید کرد: «شخصا در خانه گشتم و همه اتاق‌هایش را دیدم، همه شواهد نشان می‌دهد که خانه یک خانواده عراقی است».

الزاملی افزود که ابهاماتی در موضوع وجود دارد که مقامات اقلیم به برخی از آنها پاسخ داده‌اند و خبر داد که به زودی وزیر کشور عراق برای توضیح در این باره در مجلس نمایندگان حاضر خواهد شد.

واکنش عراق
رئیس جمهور و نخست‌وزیر و دیگر مقامات عراقی این حمله را به شدت محکوم کردند و آن را نقض صریح حاکمیت ارضی عراق دانستند.

در این راستا، یکی از مشاوران نخست‌وزیر عراق، خبر داد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در تماس تلفنی با برخی مقامات ایرانی تأکید کرد که بغداد در اعتراض به این حمله میزبانی دور تازه مذاکرات تهران و ریاض را لغو کرده است.


( ۶۱ )

نظر شما :