هاآرتص: نگرانی اسرائیل از قدرت تیم مذاکره‌کننده ایران در وین و عزم بایدن برای انجام توافق

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۲۰۱۱۳۶۰ سرخط اخبار

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی مطرح کرد، مقامات رژیم صهیونیستی با نگرانی از انجام شدن توافقی در مذاکرات وین و تصمیم دولت بایدن در زمینه حذف نام سپاه پاسداران از «لیست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا، اخیرا کارزارهای متمرکزی را علیه توافق و علیه این اقدام در واشنگتن به راه انداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی درباره نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از نهایی شدن توافق در مذاکرات وین و لغو تحریم‌های ایران نوشت: آمریکا بارها ضرب‌الاجل امضای توافقی هسته‌ای[در مذاکرات وین] را به تعویق انداخته است و تصمیم آن در زمینه در لیست سیاه[لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا] قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام است. مقامات اسراییلی خود را برای تحولاتی چشم‌گیر در هفته جاری در رابطه با مذاکرات میان قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن آماه می‌کنند. انتظار می‌‎رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای آتی اعلام کند که آیا تصمیم گرفته است بگذارد نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا باقی بماند یا به خواسته ایران عمل کرده و نام آن را از لیست خارج کند.

هاآرتص ادامه داد: اسراییل در هفته‌های اخیر، کارزار متمرکزی را در آمریکا علیه حذف نام این سازمان از این لیست راه انداخته است. در پی این، مقامات کاخ سفید برخلاف مقامات وزارت امور خارجه آمریکا این پیام را فرستاده‌اند که طرف اسراییل را می‌گیرند و خواستار حفظ نام سپاه در این لیست می‌شوند. اگرچه، طبق گفته مقامات اسراییلی که در جریان تماس‌ها با آمریکا بوده‌اند، پافشاری از سوی برخی کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا که می‌خواهند نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی بماند، ممکن است بر تصمیمی که بایدن اعلام خواهد کرد، اثر بگذارد. یک مقام اسراییلی در این باره گفت، «تا زمانی که بیانیه مشخصی نباشد، دانستن این که تصمیم رئیس جمهور چه خواهد بود، غیرممکن است.»

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران مدتی قبل درباره حذف نام سپاه پاسداران از «لیست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا،‌ گفته بود: موضوع خارج کردن اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه‌ای که آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال کرده‌اند، یکی از موضوعات جدی مذاکرات اخیر ما در وین است. وقتی می‌گوییم اشخاص حقیقی و حقوقی، در حوزه اشخاص حقوقی برخی از هولدینگ‌های بزرگ اقتصادی و مؤسسات بزرگ حکومتی ما قرار دارند و یکی از موضوعات، مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

او تاکید کرد: در موضوع سپاه پاسداران حتما آنچه برای ما مهم است، این است که باید جایگاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد. ما در این رابطه پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها تبادل کرده‌ایم و این یکی از موضوعاتی است که همچنان در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر امور خارجه افزود: البته مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته‌ای را همواره یادآوری می‌کنند و می‌گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، این موضوع نباید مانعی برای شما باشد. این را می‌گویند و به نظر من مقامات عالی سپاه، به نوعی  از خودگذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می‌رسانند که اگر واقعا دیدید جمع‌بندی این است که در این توافق، منافع کشور حاصل می‌شود، اصلا موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت‌هایتان قرار نگیرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ولی ما با در نظر گرفتن جمیع مسائل کشور و منافع مردم و با نگاه به رویکرد آمریکایی‌ها، بالاخره سپاه از مجموعه‌ای از اشخاص تشکیل شده و سازمانی را در خدمت به کشور و مردم تشکیل داده و وقتی می‌گوییم سپاه یعنی سردار حاج قاسم سلیمانی. هیچگاه به خودمان اجازه نمی‌دهیم که در کنار سایر مسائل لاینحلی که همچنان با طرف آمریکایی باقی مانده - با وجود مجوزی که مقامات عالیرتبه سپاه به ما می‌دهند - به طرف آمریکایی بگوییم موضوع سپاه برای ما قابل حل است و از آن عبور کنیم. حتما موضوع سپاه بخشی از مذاکرات ما است؛ مانند سایر موضوعاتی که همچنان بین ما و آمریکایی‌ها در حال رفت و برگشت است.

در ادامه گزارش روزنامه هاآرتص آمده است: در اسراییل، آماده‌سازی‌ برای دو سناریوی احتمالی در حال انجام گرفتن است. یکی تصمیم ایران برای صرف‌نظر از درخواستش از میز مذاکرات[حذف نام سپاه از این لیست]، بیش‌تر به خاطر بهره‌مندی از سیر صعودی قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی در پی جنگ اوکراین است. در این صورت، اسراییل دوران سختی را برای برهم زدن برنامه‌های آمریکا جهت امضای توافقی جدید با ایران در چند روز بعدی خواهد داشت. سناریوی دوم این است که ایران همچنان پافشاری کند که نام سپاه باید از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی حذف شود، این موجب به تعویق افتادن و پیچیده‌تر شدن امضای توافقی جدید شده و طرفین را به سمت مقابله بیشتر با یک‌دیگر سوق می‌دهد. در اسراییل این باور وجود دارد که دولت بایدن مصمم است این توافق را امضا کند و ایران بهتر از نمایندگان آمریکا [در مذاکرات وین] مذاکره‌ می‌کند، بنابراین، پافشاری ایران ممکن است در آینده برای ایران نتیجه‌بخش باشد.

گزارش این روزنامه همچنین اشاره می‌کند: در هر صورت، دولت آمریکا ضرب‌الاجل مذاکرات وین را «طولانی‌تر کرده» و برخلاف اظهارات قبلی برخی مقامات دولتی آن، انعطاف قابل توجهی در تداوم مذاکرات نشان می‌دهد. مقامات اسراییلی هشدار داده‌اند ایران عمدا در این مذاکرات وقت‌کشی می‌کند که آن را قادر می‌سازد برنامه هسته‌ای‌اش را  بی سر و صدا توسعه دهد و در عین حال با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی مذاکره کند. برخی منابع مطلع که در جریان مذاکرات قرار دارند به هاآرتص گفته‌اند، دولت بایدن بارها این ضرب‌الاجلش برای مذاکرات وین را تغییر داده است. در ابتدا، فوریه زمانی در نظر گرفته شده بود که مذاکره‌کنندگان آمریکایی مذاکره با ایران را متوقف می‌کنند. سپس، با وجود پیش‌رفتی که انجام شد، این ضرب‌الاجل  به مارس رسید که البته از آن هم گذشته است. علاوه بر این، جیک سالیوان، مشاور امنیتی ملی آمریکا دسامبر گذشته به هاآرتص گفته بود آمریکا و شرکای آن ضرب‌الاجلی چند هفته‌ای دارند.

این روزنامه همچنین مطرح کرد: در اسراییل انتظار می‌رود که ایرانی‌ها در حال حاضر دوران سختی را برای تصمیم‌گیری درباره این می‌گذرانند که پیش بروند و توافق را امضا کنند و در عین حال منتظرند بایدن تصمیمش را در زمینه موضوع سپاه پاسداران اعلام کند. ایران  طی هفته‌های اخیر، از قدرت خود در مذاکرات استفاده کرده،  سعی داشته است دستاوردهایش را گسترش دهد و برخی خواسته‌هایی را مطرح کرده است که در توافق نیستند.

در بخش دیگری از این گزارش با مطرح کردن این که «بایدن پیروز توسط اعضای حامی اسراییل دولت خودش به بایدن شکست‌خورده تبدیل شده است و آن‌ها باعث شدند در افغانستان، در زمینه تورم، در اوکراین و در زمینه برجام شکست بخورد»، آمده است: رئیس جمهور بایدن باید برجام را امضا کند تا نشان بدهد آمریکا کشوری آزاد است. خیچ کسی نباید برای آمریکا تصمیم بگیرد، از جمله اسراییل.


( ۳ )

نظر شما :