سخنگوی دولت: مذاکرات قطر در راستای استمرار مذاکرات قبلی است

۰۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۹ کد : ۲۰۱۲۸۸۹ سرخط اخبار

سخنگوی دولت مذاکرات قطر را در راستای استمرار مذاکرات قبلی ایران دانست تا ایران مذاکراتی را مانند گذشته و در استمرار همان مذاکرات گذشته، به صورت مستقیم با اتحادیه اروپا در دوحه، در پیش بگیرد.

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز سخنگوی هیات دولت در جمع خبرنگاران با گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت به مصوبات هیات دولت اشاره کرد و گفت: اعتباراتی برای جبران خسارات زلزله در استان‌های خراسان رضوی و شمالی اختصاص یافت . همچنین جبران خسارات ناشی از تندباد در غرب استان گیلان و نیز لایحه‌ای به منظور امضای موافقتنامه دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف با توجه به کثرت مبادلات تجاری بین دو کشور از سوی وزیر اقتصاد ارائه شد که دولت با ارسال این لایحه با قید یک فوریت موافقت کرد.

وی افزود: در خصوص طرحی که در مجلس درباره تبدیل وضعیت و ساماندهی نیروهای طرف قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی مطرح است، با توجه به اینکه پیش از این هم رئیس جمهوری دستوری به سازمان امور اداری استخدامی برای ساماندهی وضعیت این نیروها داده بود و طرحی در این سازمان آماده شده بود که با همان طرح بتوان وضعیت این عزیزان را ساماندهی کرد، این سازمان به عنوان نماینده دولت مشخص شد تا بتوانند با همکاری با نمایندگان مجلس تدبیر مشترکی برای ساماندهی وضعیت این نیروها داشته باشند.

سخنگوی دولت ادامه داد:‌ هزینه‌کرد برخی درآمدهای حاصل از مالیات و عوارض صادراتی و حقوق ورودی در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و همچنین حوزه‌های فناورانه و دانش‌بنیان امروز به تصویب هیئت وزیران رسید تا گامی جهت تحقق هرچه سریعتر شعار سال و اجرای دستورات مقام معظم رهبری در زمینه تولید و اشتغال با اولویت حوزه‌های دانش‌بنیان باشد.

سخنگوی دولت یادآور شد:‌ با توجه به اینکه در آستانه روز ازدواج هستیم آیین‌نامه‌ای هم در حوزه اعطای تسهیلات ازدواج و اشتغال بود که با توجه به اینکه برخی مواد آن نیازمند اصلاح بود به کمیته‌ای ارجاع شد تا در جلسه آتی آیین‌نامه تسهیلات حمایتی در این حوزه‌ها به تصویب هیات وزیران برسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت سفر رئیس جمهوری به ترکمنستان، اظهار کرد: موضوع محوری اجلاس خزر مسائل پیرامون دریای خزر و مسائل زیست محیطی آن با مدیریت کشورهای ساحلی این دریا و جلوگیری از مداخله سایر کشورها که در منطقه وجود ندارند در مدیریت دریاست. استمرار مسائل تجاری، ترانزیت دریایی و حمل و نقل که از جمله اولویت‌های دیپلماسی منطقه‌ای دولت بوده، از مباحث مطروحه هم در اجلاس و هم در دیدارهای دوجانبه حاشیه اجلاس خواهد بود و این اجلاس موقعیت و شرایط مناسبی به منظور تقویت و تسریع پیشرفت دیپلماسی منطقه‌ای و همسایگی دولت به ویژه بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی منطقه خواهد داشت که آثارش را هم در این ایام با مثبت شدن تراز تجاری مشاهده می‌کنید.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نظر دولت درباره اصلاح مصوبه مجلس درباره حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: در خصوص حقوق بازنشستگان قانون‌گذار سازوکار را شفاف تشریح کرده است. حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و با تصویب هیات وزیران مشخص می‌شود.

وی افزود: پیش از این در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی برای حقوق بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشکری مطابق مصوبه مجلس درنظر گرفته شده بود، اما در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی با تدبیر سازمان تامین اجتماعی، افزایش حقوق بیش از این در نظر گرفته شده است تا هم جبران تورم سال‌های اخیر باشد و قدرت خرید حفظ شود و هم در سقف توان تامین این میزان باشد. در این مصوبه هیات تطبیق نقطه نظر و سوالات و ابهاماتی داشتند و دولت پاسخ آنها را تقدیم هیات کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سفر بورل به ایران اظهار کرد: ایران همواره رویکرد فعال و ابتکارات خود برای گفت‌وگو جهت رفع تحریم‌های ظالمانه را در پیش داشته و سفر آقای بورل به ایران در این راستا بود. هم ایران و هم حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آقای بورل بر استمرار مذاکرات برای حل این تحریم‌های یکجانبه ظالمانه هردو طرف اتفاق نظر داشتند و مسیری را برای سرعت بخشی به مذاکرات و استمرار آن مورد توافق داشتند.

بهادری جهرمی گفت: سفر دوحه و مذاکرات قطر در راستای استمرار مذاکرات است تا ایران مذاکراتی را مانند گذشته و در استمرار همان مذاکرات گذشته، به صورت مستقیم با اتحادیه اروپا در دوحه، در پیش بگیرد. امیدوار هستیم با عبور دولت جدید آمریکا از شیوه ترامپ که عدم پایبندی به حقوق بین الملل و عدم پایبندی به توافقات گذشته و در نظر نگرفتن حقوق حقه ملت ایران بود، بتوان به توافقات مثبت و قابل قبول دست یافت.


نظر شما :