پشت پرده فشارهای نتانیاهو به ترامپ برای حمله نظامی به ایران

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۷ کد : ۲۰۱۳۷۶۰ سرخط اخبار

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با استناد به گزیده‌های کتابی در دست انتشار، مطرح کرد که رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به نتانیاهو درباره تحت فشار قرار دادن دونالد ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: طبق گزیده‌های منتشر شده از یک کتاب، یک ژنرال ارشد آمریکایی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هشدار داده بود که دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا را ترغیب به آغاز «جنگی لعنتی» با ایران می‌کند.

هاآرتص ادامه داد: کتاب «تقسیم‌کننده: ترامپ در کاخ سفید، ۲۰۲۱-۲۰۱۷»، اثر سوزان بی.گلاسِر و پیتر بِیکر که هر دو روزنامه‌نگارند، جزئیاتی را درباره بررسی گزینه‌های نظامی توسط کاخ سفید برای حمله به ایران در آخرین‌ هفته‌های دولت دونالد ترامپ و پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تشریح می‌کند، کاری که عمدتا به درخواست نتانیاهو انجام شده بود.

این روزنامه می‌نویسد: گلاسر پیش‌تر گزارش‌هایی درباره تلاش‌های مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا برای جلوگیری از نتانیاهو و دیگر مقامات تندرو در دولت آمریکا برای حمله به ایران ارائه کرده و از هشدارهای میلی به ترامپ نقل کرده بود. البته این اولین گزارشی است که در بر دارنده همین هشدار مستقیم میلی به نتانیاهو است.

در ادامه این گزارش آمده است: گلاسر و بیکر در گزیده‌هایی از کتاب در دست انتشارشان که در نیویورکر منتشر شده، آورده‌اند، «میلی عقیده داشت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل  از جمله افرادی بود که رییس جمهور[دونالد ترامپ] را ترغیب می‌کردند پیش از تحلیف بایدن به ایران حمله کند. در ۱۸ دسامبر، همان روزی که ترامپ با [مایکل] فلین برای بحث درباره برقراری حکومت نظامی دیدار کرده بود، میلی با نتانیاهو در خانه‌اش در قدس دیدار کرد تا شخصا ازاو بخواهد دست از سر ترامپ بردارد.»

هاآرتص همچنین نوشت: طبق گزارشی که در بردارنده گزیده‌هایی از این کتاب است، میلی به نتانیاهو گفته بود، «اگر این کار را بکنی، یک جنگ لعنتی خواهی داشت». حساب توییتری نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی آن موقع درباره محورهای این دیدار نوشته بود، «آن‌ دو[میلی و نتانیاهو] درباره تهدیدهای منطقه‌ای، به ویژه تجاوزات ایران گفت‌وگو کرده‌اند.»

طبق گزارش این روزنامه، «این تلاش‌ها به ویژه پس از آن که ترامپ مارک اسپر، وزیر دفاع وقت آمریکا را اخراج کرد، بیشتر عیان شد. اسپر در کتابش تشریح کرده بود که نتانیاهو چطور ترامپ را برای اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای آن تحت فشار قرار می‌داد.»


( ۶ )

نظر شما :