انتقاد اولیانوف از اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات وین

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۷ کد : ۲۰۱۳۸۱۵ سرخط اخبار

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، از اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا که گفته بود ایران یا باید متن فعلی مذاکرات وین را بپذیرد یا بپذیرد که مذاکرات شکست خورده است، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، روز پنجشنبه در توئیتر نوشت: وزارت خارجه روسیه گفته است که طبق گفته سخنگوی اتحادیه اروپا مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین با یک حق انتخاب مواجهند. آن‌ها یا باید متن فعلی را بپذیرند یا باید بپذیرند که مذاکرات شکست خورده است. کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اجازه نداده که چنین اظهاراتی را مطرح کند.

وی در توئیت دیگری نوشت: روسیه معتقد است که احیای برجام تنها راه موثر و منطقیِ پیش رو است. احیای برجام منجر به رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، تقویت نظام عدم اشاعه هسته‌ای و ایجاد شرایط بهتر برای پیشرفت گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای خواهد شد.

پیتر استانو، سخنگوی سرویس اقدامات خارجی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات وین گفته بود: دیگر فضایی برای مذاکرات باقی نمانده است. ما متن نهایی را در اختیار داریم. حال باید اینباره تصمیم‌گیری شود. پاسخ "آره یا نه" است. ما از تمامی طرفین انتظار داریم تا بسیار سریع در اینباره تصمیم‌گیری کنند.

با پایان این دور از گفت‌وگوها در وین با وجود اینکه اتحادیه اروپا تاکید دارد که متن نهایی مذاکرات را به طرفین ارائه کرده است، اما مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند که هیچ‌چیز تاکنون نهایی نشده است و رایزنی‌ها و تماس‌ها باهماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در این باره تاکید کرد: در چهار روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

او بعد از اعلام نظر اتحادیه اروپا گفت: با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز گذشته، انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد و ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.

انتهای پیام


نظر شما :