برای اولین بار صورت گرفت موافقت سوئد با استرداد متهم تحت تعقیب به ترکیه

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۰ کد : ۲۰۱۳۸۳۱ سرخط اخبار

دولت سوئد تصمیم گرفت تا یک مرد متهم به کلاهبرداری که در دهه ۳۰ عمرش قرار دارد را به ترکیه مسترد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه الجزیره، این برای نخستین بار است که سوئد با استرداد یک متهم تحت تعقیب به ترکیه از زمانی که آنکارا استرداد چندین نفر را در ازای موافقتش با درخواست رسمی عضویت سوئد در ناتو طلب کرد موافقت می کند.

ترکیه، یک کشور عضو ناتو، وتوی خود علیه درخواست پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف غربی را در ماه ژوئن پس از چند هفته مذاکرات پرتنشی که در جریانش آنکارا این دو کشور حوزه نوردیک اروپا را به پناه دادن به شبه نظامیان حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم کرد، کنار گذاشت.

ترکیه در راستای توافق بر سر لغو این وتویش یک فهرست مورد درخواستش از افرادی که سوئد باید آنها را استرداد کند، ارائه کرد. با این حال آنکارا از آن زمان نسبت به عدم حصول پیشرفت در این مورد ابراز ناخرسندی کرده است.

مورگان یوهانسون، وزیر دادگستری سوئد به خبرگزاری رویترز گفت: این یک پرونده رایج و معمولی است. فرد مورد نظر یک شهروند ترکیه است و در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ از بابت اتهام کلاهبرداری در ترکیه محکوم شده است.

وی گفت: دیوان عالی کشور ما طبق معمول این پرونده را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که هیچ مانعی برای استرداد وجود ندارد.

سخنگوی وزارت دادگستری سوئد نیز از گفتن اینکه آیا نام این مرد در لیست افرادی که ترکیه استردادشان را درخواست کرده بوده یا خیر و همینطور از اظهار نظر بیشتر در مورد این پرونده، خودداری کرد.

شبکه تلویزیونی اس.وی.تی سوئد که اولین رسانه گزارش دهنده در مورد استرداد بود، اعلام کرد که این مرد در ترکیه به دلیل چند فقره کلاهبرداری از طریق کارت بانکی به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.

شبکه اس.وی.تی خاطر نشان کرد، این مرد سال گذشته میلادی در سوئد بازداشت شده و گفته که حکم محکومیت علیه او به ناحق صادر شده زیرا او به مسیحیت گرویده، از انجام خدمت سربازی امتناع کرده و ریشه کردی دارد.

انتهای پیام


نظر شما :