شهباز شریف: جامعه جهانی باید به تعامل عملی و مستمر با افغانستان ادامه دهد

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۱ کد : ۲۰۱۳۹۰۸ سرخط اخبار

نخست وزیر جدید پاکستان گفت کشورش با چالش‌های جدی اقتصادی و سیاسی در داخل و خارج از مرزهای خود مواجه است که در این زمانه آکنده از تلاطم‌ها و تردیدهای بین‌المللی نیازمند رسیدگی فوری هستند.

به گزارش ایسنا، «شهباز شریف» که چهار ماه پیش پس از بروز یک مناقشه سخت با عمران خان، قدرت را در پاکستان به دست گرفت، در مصاحبه با ایندیپندنت از اقداماتی که دولتش در راستای کاهش مشکلات داخلی انجام می‌دهد صحبت کرد و در عین حال از قدرت‌های خارجی خواست تا با طالبان افغانستان تعامل کنند تا ثبات در این منطقه تضمین شود.

شهباز شریف طی سخنانی در هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال پاکستان، مسائلی را که کشورش با آنها مواجه است، از جمله افزایش قیمت انرژی پس از جنگ اوکراین و مسیر حرکتی که مد نظرش هست تشریح کرد.

او به روزنامه ایندیپندنت گفت: ما باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم و پیش برویم و متعهد شویم که آنها را تکرار نکنیم.

چندی پیش عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان به تلاش برای اجرای یک کودتای اساسی در پاکستان پس از سازماندهی لغو طرح عدم اعتماد علیه خود در مجلس ملی پاکستان متهم شد. او مدعی شد که طیفی از دشمنان، از ارتش کشور خودش گرفته تا دولت آمریکا، برای اجرای "تغییر رژیم" در پاکستان توطئه کردند.

مجلس ملی پاکستان در نهایت این طرح را تصویب کرد و به این ترتیب عمران خان تبدیل به اولین نخست وزیر پاکستان شد که با دریافت رای عدم اعتماد از سوی پارلمان این کشور از سمتش کنار گذاشته می‌شود. او که سابقا بازیکن کریکت بود و بعدا به دنیای سیاست پا گذاشت، گفت هر چند این نتیجه را می‌پذیرد، اما "با نهایت تلاشش به مبارزه ادامه می‌دهد".

شهباز شریف که در زمان دولت عمران خان رهبر اپوزیسیون بود و بعدا با رای مجلس ملی پاکستان به نخست وزیری رسید، معتقد است که عمران خان با اقدامات مخربش روند سیاسی پاکستان را بر مبنای "اتهاماتی واهی" که توسط دادگاه عالی پاکستان رد شدند، دچار "انحراف" کرد.

شریف گفت که ثبات کشورش به انتخابات آزاد و شفاف بستگی دارد. اما وی افزود: پیش از برگزاری رای‌گیری، آنچه که مهم است این است که تهدیدات اقتصادی پیش روی کشور برطرف شوند.

نخست وزیر پاکستان در ادامه این مصاحبه تصریح کرد:‌ بحران کنونی در اروپا و افزایش قیمت انرژی فشار زیادی بر منابع محدود ما وارد کرده است. از ابتدای جنگ اوکراین، پاکستان بر اهمیت حصول راه حل دیپلماتیک مطابق با توافقنامه‌های چندجانبه مربوطه، قوانین بین‌المللی و مفاد منشور سازمان ملل تاکید کرده است. در رابطه با تجارت با روسیه، ما با در نظر گرفتن بهترین منافع خود با آنها تعامل داریم.

شهباز شریف خاطر نشان کرد که دولت وی "وارث یک اقتصاد بحران‌زده درگیر با چالش‌هایی مانند تحلیل رفتن فضای مالی، فشار تورمی، افزایش کسری حساب‌های جاری، نیازهای مالی رو به رشد، فشار مربوط به نرخ ارز و بحران در بخش انرژی بوده است."

روز استقلال پاکستان در ۱۴ اوت، یک روز قبل از اولین سالگرد روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان است.

شهباز شریف خاطر نشان کرد: معتقدیم که جامعه جهانی باید به تعامل عملی و مستمر با افغانستان ادامه دهد. این نیاز مبرم هست که محدودیت‌های کمک‌های بشردوستانه را کاهش دهیم و به مردم افغانستان برای ایجاد یک اقتصاد بادوام کمک کنیم.

وی افزود: از انسداد خارج کردن دارایی‌های افغانستان و برقراری مجدد کانال‌های بانکی فعال جنبه‌هایی است که جامعه بین‌المللی باید به‌ طور جدی به بحث و رایزنی درباره آنها بدون تعصب به منظور کمک به مردم افغانستان بپردازد.

نخست وزیر پاکستان بیان کرد: این مهم است که دولت موقت افغانستان (طالبان) به تعهداتی که پس از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در راستای تضمین حقوق بشر در افغانستان، به ویژه در قبال تحصیل زنان و ایجاد یک حکومت فراگیر مطرح ساخت عمل کند. بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه در سراسر افغانستان نه تنها اتفاقی خوب برای تعامل بین‌المللی است بلکه از نظر ما همچنین برای توسعه اجتماعی درازمدت افغانستان نیز حیاتی است.

شهباز شریف اظهار کرد:‌ دولت موقت افغانستان (طالبان) به جامعه جهانی تعهد قاطع داد که اجازه نخواهد داد از خاک آن کشور علیه هیچ کشور دیگری استفاده شود. بنابراین، جامعه بین‌المللی باید با دولت موقت افغانستان برای تدوین راه‌ها و ابزارها برای تقویت همکاری در حوزه مبارزه با تروریسم تعامل کند. موضع اصولی پاکستان این است که تعامل مستمر و عملی با دولت موقت افغانستان تنها راه حرکت رو به جلو است.

هند، رقیب سنتی پاکستان، اخیرا در اقدامی غافلگیرکننده، به دعوت طالبان، یک هیات نمایندگی را در کابل افتتاح می‌کند. حاکمان جدید افغانستان همچنین از دهلی‌نو خواسته‌اند که به پروژه‌های کمک‌رسانی گسترده خود در این کشور ادامه دهد.

اسلام‌آباد در گذشته هند را به انجام فعالیت‌های ضد پاکستان در افغانستان متهم کرده است.

شهباز شریف گفت: ما روابط دوجانبه خود با افغانستان را از نقطه نظر یک کشور ثالث نگاه نمی‌کنیم. با این حال، دیدگاه‌های ما در مورد نقش هند در ایجاد تخریب با استفاده از خاک افغانستان کاملاً شناخته‌شده هستند.

وی افزود: هند همچنین در رابطه با تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح و ایجاد آشتی در افغانستان، نقشی مخرب داشته است. امیدواریم که دولت موقت افغانستان بر تعهد خود مبنی بر اجازه ندادن به استفاده از خاک آنها علیه هیچ کشور دیگری ثابت قدم بماند.


نظر شما :