انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا با چهره‌هایی جدید از هر ۲ حزب همراه خواهد بود

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۷ کد : ۲۰۱۴۰۲۴ سرخط اخبار

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به افت محبوبیت شدید و بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و کشف اسناد محرمانه از منزل ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور، گفت: احتمال زیادی می‌رود که در انتخابات ۲۰۲۴ هر ۲ حزب با ۲ چهره متفاوت به عرصه بیایند.

اسفندیار خدایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کشف اسناد محرمانه از منزل ترامپ توسط FBI با تاکید بر اینکه بدون شک انگیزه‌های سیاسی پشت این اقدام پلیس فدرال آمریکاست، اظهار کرد: ترامپ محبوبیت بالایی دارد و آشکارا برای ورود مجدد به عرصه انتخابات ریاست‌ جمهوری ابراز علاقه می‌کند و اقشار روستایی، مذهبی، راستگراها و بخش عمده حزب جمهوری‌خواه نیز به شدت حامی او هستند.

وی با بیان اینکه هدف از این اقدامات و شکایت‌های متعدد از ترامپ در ۲ سال اخیر ممانعت از ورود مجدد او به عرصه انتخابات است، افزود: قطعا دموکرات‌ها به رهبری بایدن با استفاده از قدرت دولت مستقر و نهادهای فدرال که تحت کنترل آن‌هاست، تمام تلاش خود را می‌کنند که ترامپ کاندیدای نهایی جمهوری‌خواهان نباشد. به علاوه فایده دیگر این اقدامات برای جمهوری‌خواهان این است که با حذف ترامپ، امکان اوج گرفتن و افزایش محبوبیت نامزد دوم جمهوری‌خواهان پس از ترامپ در فرصت باقی‌مانده کمتر خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه دموکرات‌ها تنها کسانی نیستند که نگران آمدن ترامپند، ادامه داد: بخش‌های پرنفوذی از جمهوری‌خواهان مانند نومحافظه‌کارانی که در دولت جرج بوش قدرت غالب این حزب بودند و مایک پنس، معاون اول ترامپ و همچنین بخش‌های دیگری از حزب جمهوری‌خواه تمام تلاش خود را می‌کنند که کاندیدای جمهوری‌خواهان شخص دیگری به جز ترامپ باشد. نکته جالب در مواضع جمهوری‌خواهان در مورد تفتیش FBI از خانه ترامپ در فلوریدا این است که تاکنون هیچ چهره سرشناس جمهوری‌خواه مثلا در مجالس سنا یا نمایندگان، این اقدام را محکوم نکرده یا از ترامپ حمایت جدی نکرده است. به نظر می رسد ساختار سیاسی حزب  جمهوری‌خواه هم مایل است سایه پوپولیسم ترامپ را از سر این حزب کنار بزند.

خدایی با بیان اینکه احتمال دادگاهی شدن ترامپ به خاطر کشف چنین اسنادی از خانه‌اش زیاد است، عنوان کرد: این اسناد چند بخش دارد. اسناد مرتبط با وقایع ۶ ژانویه و حمله به کنگره، اسنادی که ترامپ نباید از کاخ سفید خارج می‌کرد و اسناد مربوط به اطرافیان ترامپ مثل معاون او، مایک پنس که اکنون رقیب او است. قضاوت درباره این اسناد در اختیار قضات مربوطه است و آنچه در دسترس ماست، فقط گمانه‌زنی رسانه‌های مخالف و طرفدار ترامپ است که منبع مطمئنی نیست اما مشخص است این هجمه‌ها به ترامپ جدی‌تر و حساب‌ شده‌تر از دفعات قبل است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت دادگاهی شدن ترامپ، ادعای او مبنی بر از طبقه‌بندی خارج بودن اسناد می‌تواند دفاعیه‌ای محکم و کارگشا باشد، گفت: درباره کیفیت حقوقی این اسناد اطلاعات دقیقی در دست نیست. ترامپ قبلا در دادگاه‌های مختلف پیروز شده اما به نظر می‌رسد این‌ مرتبه ساختار سیاسی آمریکا به طور کلی و بخش عمده نخبگان ساختار حزب جمهوری‌خواه قصد دارند مجددا اجازه ورود ترامپ به عرصه انتخابات ۲۰۲۴ را ندهند. اگر ترامپ دادگاهی شود، محکومیت در این دادگاه هم از ورود او به عرصه انتخابات ممانعت می‌کند و هم وجهه او را خدشه‌دار می‌سازد. البته در صورت پیروزی ترامپ در دادگاه تمام این تلاش‌های مخالفان تبدیل به نقطه قوت ترامپ خواهد شد و نتیجه عکس خواهد داد و ترامپ را مهارناپذیرتر خواهد ساخت.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به افت محبوبیت شدید بایدن در میان مردم کشورش بیان کرد: بایدن و دموکرات‌ها می‌دانند که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا شانس کمی در اننخابات ۲۰۲۴ دارد. اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال کنگره به رقیب ببازند که احتمال آن بالاست، قاعدتا بایدن را باید رئیس‌جمهوری تک‌دوره‌ای دانست. از طرف دیگر با توجه به اینکه ساختار سیاسی آمریکا و بخش عمده نخبگان حزب جمهوری‌خواه صلاح آمریکا را در نبود ترامپ می‌دانند، احتمال حضور ترامپ هم پایین است و برای عدم ورود او به انتخابات ریاست‌جمهوری تمام تلاش خود را می‌کنند. هجمه‌های قضایی اخیر فقط بخشی از این تلاش‌هاست و اکنون ترامپ آسیب‌پذیرتر از انتخابات ۲۰۱۶ است.  

خدایی ادامه داد: کاملا هریس، معاون بایدن، هم شانس کمی دارد که کاندیدای دموکرات‌ها شود چون در این مدت هیچ درخششی نداشته و محبوبیت او در نظرسنجی‌ها پایین است. برخی سران دموکرات دنبال ورود مجدد هیلاری کلینتون‌ به عرصه انتخابات ریاست جمهوری هستند اما او هم به شدت آسیب‌پذیر است و کارنامه شکست او در سال ۲۰۱۶ هم مزید بر علت است. پس احتمالا دموکرات‌ها با چهره گمنام‌تری به عرصه وارد شوند. کاندیداهای سرشناس جمهوری‌خواهان هم ممکن است کسانی مثل مایک پنس، تد کروز و پمپئو باشند که البته شانس مایک‌ پنس به خاطر دشمنی با ترامپ و تبلیغات مخرب حامیان ترامپ علیه او کمتر از بقیه است.


( ۴ )

نظر شما :