استولتنبرگ خواستار گسترش همکاری ضدتروریسمی سوئد و فنلاند با ناتو شد

۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۲۰۱۵۹۷۸ سرخط اخبار

دبیرکل ناتو از سوئد و فنلاند خواست تا قوانین ضدتروریستی خود را سخت‌تر کنند و همکاری با ناتو را در این زمینه گسترش دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو استدلال کرد که این موضوع برای ترکیه حیاتی و ضروری است؛ کشوری که نسبت به حملات تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) مستعد است و فعالیت این حزب را ممنوع اعلام کرده است.

استولتنبرگ در این خصوص به یک رسانه سوئدی گفت: این موضوع برای ترکیه به عنوان عضوی از ائتلاف نظامی ناتو مهم است.

وی ضمن خواستار شدن "اقدامات مناسب"، تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو دیدگاه‌های مختلفی نسبت به سازمان‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک دارند و ترکیه حق دارد در مقابل اقدامات تروریستی از خود دفاع کند.

دبیرکل ناتو در ادامه افزود که عضویت در این ائتلاف معمولا زمان زیادی طول می‌کشد و به گفت‌وگوهای زیادی نیاز دارد تا تمامی اعضا بتوانند راهکارهای سودمند مشترک را بیابند. او همچنین روند بررسی پیشنهادات سوئد و فنلاند جهت عضویت در ناتو را "به طور غیر عادی سریع" خواند.

ینس استولتنبرگ با اشاره به ۳۰ کشور عضو در ناتو گفت که ۲۸ عضو از این ائتلاف نظامی تاکنون چراغ سبز به درخواست سوئد و فنلاند مبنی بر عضویت نشان داده‌اند. مجارستان اعلام کرد که هیچ اعتراضی ندارد و متعهد شد تا اواسط ماه دسامبر این پیشنهادات را تایید کند.

ترکیه که از سال ۱۹۵۲ عضو ناتو است، تنها کشوری می‌باشد که از این پیشنهادات حمایت نمی‌کند. تاکنون، استکهلم و هلسینکی مذاکراتی را با آنکارا برگزار کرده‌اند تا نگرانی‌های ترکیه را مرتفع و ثابت کنند که از گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک حمایت نمی‌کنند. اما این درحالیست که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پیشتر گفت، سوئد و فنلاند هنوز به تمامی تعهداتشان بر اساس توافقی که به پیوستنشان به ناتو منجر می‌شود، عمل نکرده‌اند و باید گام‌های مستحکمی بردارند.


نظر شما :