هاآرتص: فروش تسلیحات اسرائیل پس از جنگ اوکراین و عادی‌سازی روابط رونق گرفته است

۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۲۰۱۵۹۸۰ سرخط اخبار

یک روزنامه عبری زبان نوشت، رژیم صهیونیستی پس از جنگ روسیه و اوکراین و عادی سازی روابط با برخی از کشورهای عربی در فروش تسلیحات رکورد زده است.

به گزارش ایسنا، این روزنامه در گزارشی نوشت، رژیم صهیونیستی در صادرات امنیتی خود در سال ۲۰۲۱ رکورد زد و در ماه آوریل وزارت جنگ این رژیم افزایش ۳۰ درصدی حجم معاملات جدید را که در سال گذشته انجام شده است، تایید کرد و در مجموع صنایع امنیتی رژیم صهیونیستی در سال میلادی جاری معاملاتی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار در مقایسه با ۸.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ ثبت کرد.

هاآرتص نوشت، سال ۲۰۲۲ به لطف برخی معاملات کلان با اعداد و ارقام بالایی به پایان می رسد، اگرچه داده ها نشان می دهد که تعداد معاملات مورد تایید اداره نظارت بر صادرات در سال جاری نسبت به سال های گذشته نسبتاً کم و حدود ۴۰۰۰ مورد است در حالی که این تعداد در سال ۲۰۲۰ شش هزار مورد و در سال ۲۰۱۹، پنج هزار و چهارصد مورد ثبت شده است.

این روزنامه نوشت، عوامل عمده‌ای از جمله عادی سازی روابط با برخی کشورهای عربی (توافق ابراهیم) و جنگ اوکراین موجب افزایش صادرات تسلیحات رژیم صهیونیستی شده است‌؛ عادی سازی روابط که رژیم صهیونیستی تقریبا دو سال پیش با امارات، بحرین و مراکش امضا کرد، صادرات تسلیحات را به کشورهای منطقه افزایش داد؛ در سال گذشته، فروش به کشورهای حاشیه خلیج فارس به حدود ۷ درصد رسید. در ماه‌های اخیر نیز مشخص شد رژیم صهیونیستی سامانه‌های دفاعی پیشرفته از نوع «باراک» و «اسپایدر» به امارات فروخته است و مراکش در سال جاری قراردادی را برای تأمین موشک‌های «باراک» امضا کرده است.

همچنین افزایش تهدید پهپادها در جنگ اوکراین و حملات هوایی گسترده روسیه باعث افزایش شهرت سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل در اروپا شده است تا جایی که اکنون معامله بزرگی برای فروش سامانه "ختس" به آلمان در دستور کار قرار دارد.

بوعز لوی، مدیر کل صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی به هاآرتص گفت: تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد موضوع پدافند هوایی بسیار مهم است و از چندین لایه تشکیل شده است: دفاع در برابر موشک و هواپیما، دفاع در برابر بالگردها و پهپادها، اکنون تعداد زیادی از کشورها عمیقا متوجه شده اند که در معرض حمله موشکی قرار گرفتن به چه معناست.

لیران عنتیبی، پژوهشگر مرکز مطالعات امنیت داخلی در دانشگاه تل آویو می گوید، با توجه به تغییر تهدید هوایی در جهان و در پی انتشار روزافزون ابزارهای ارزان و ساده مانند پهپادهای انتحاری و هلیکوپترها در کنار تهدیدهای کلاسیک، حوزه دفاع هوایی جایگاه اسرائیل را بالا خواهد برد.

در این راستا، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قبلاً فاش کرده بود: پس از گذشت دو سال از توافق‌های عادی‌سازی، تل‌آویو قراردادهای صادرات تسلیحات به ارزش ۳ میلیارد دلار با کشورهای منطقه امضا کرد و این افزایش قابل توجهی برای بازاری است که واقعا تاکنون به روی اسرائیل بسته بود.

ماه گذشته، تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که ابوظبی یک آتشبار موشکی "باراک" مستقر کرده است اما تاکنون مشخص نیست که در مورد کدام مدل از سیستم "باراک" صحبت می‌ شود و همچنین تعداد آتش‌بارها و مبلغ فروش مشخص نیست.

هاآرتص نوشت، یک معامله بزرگ دیگر که در پی حمله روسیه به اوکراین رونق زیادی گرفت، معامله آلمان و در پی آن، ۱۳ کشور عضو ناتو و فنلاند بود که برای ایجاد یک سازمان مشترک به ابتکارعمل «حفاظت از آسمان اروپا» پیوست و در چارچوب این ابتکارعمل، آلمان تصمیم گرفت سامانه "ختس۳" را از رژیم صهیونیستی خریداری کند و حجم این معامله، پس از پیوستن بقیه کشورها به آن، به سه میلیارد دلار رسید.

این روزنامه نوشت، اگر این قرارداد به امضا برسد، بزرگترین قرارداد صادرات تسلیحات برای صنایع هوایی در طول تاریخ  این صنایع خواهد بود اما انعقاد این قرارداد همچنان در انتظار تایید از سوی آمریکاست چرا که به لطف بودجه ای که وزارت دفاع آمریکا برای توسعه و مجهز کردن این سامانه ارائه می دهد، موجب شده واشنگتن در این خصوص حق وتو داشته باشد. با این حال به نظر می رسد واشنگتن قصد سنگ اندازی ندارد.

عنتیبی گفت، شاخه دیگری از صادرات وجود دارد که در سال های اخیر رونق گرفته است و آن شاخه پهپادها و لوازم جانبی دیگر آن است که با وجود رقابت های شدید ترکیه و چین یکی از حوزه های اصلی صادرات تسلیحات رژیم صهیونیستی محسوب می شود.


نظر شما :