چین: آمریکا در تاریخ ۲۵۰ ساله خود تنها ۱۶ سال در جنگ نبوده است

۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۸ کد : ۲۰۱۶۱۹۶ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه چین مقامات آمریکایی را به مطرح کردن اظهارات خلاف واقع درباره پکن و سیاستهایش متهم کرده و آمریکایی‌ها را گرفتار ذهنیت جنگ سرد دانست.

به گزارش ایسنا، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهار نظر وزیر امور خارجه آمریکا درباره چالش‌های ایجاد شده از سوی چین و متهم ساختن پکن به داشتن سیاستهای زورگویانه، اشاعه اطلاعات دروغ و برنامه‌های مبهم و سریع تقویت مواضع نظامی گفت: "اظهار نظرهای آمریکایی‌ها مبتنی بر حقایق نبوده و بازتاب دهنده غرض ورزی ایدئولوژیک و ذهنیت جنگ سرد است.

لیجیان ادامه داد: "ما میخواهیم اول تاکید کنیم این آمریکا است که منشا دیپلماسی زورگویانه است. آمریکا برای دستیابی به هدفش از تهدید به اعمال زور تا انزوای سیاسی، از تحریم اقتصادی تا تحریم فن آوری را به خدمت می‌گیرد و از هیچ چیز صرف نظر نمی‌کند. موارد استفاده آمریکا از دیپلماسی زورگویانه فراوان هستند. دوم اینکه آمریکا سابقه زیادی در اشاعه اطلاعات دروغ دارد. جهان شاهد بوده که آمریکا چطور اطلاعات دروغ را اشاعه داده و اسناد و شواهد غلط را می سازد که نمونه‌هایش عبارتند از عملیات مرغ مقلد در دوران جنگ سرد که در جریانش به رسانه‌های خبری رشوه داده و آنها را آلت دست اهداف پروپاگاندا قرار داد. نشان دادن یک ویال حاوی پودر سفید و یک ویدیوی صحنه سازی شده از به اصطلاح "کلاه سفیدها" که سند و مدرک راه انداختن جنگ در عراق و سوریه در اوایل قرن جاری شدند، مطرح کردن دروغ قرن با هدف افترا زنی به چین از بابت سیاست سینکیانگ."

لیجیان ادامه داد: سوم اینکه این آمریکاست  که به استفاده خودسرانه از زور برای تحریک دردسر در سراسر جهان اقدام می‌کند. بودجه نظامی آمریکا در جهان اول است و به تنهایی از مجموع بودجه های نظامی ۹ کشور دیگر فهرست بیشترین بودجه های نظامی بیشتر است. آمریکا در سراسر تاریخ حدودا ۲۵۰ ساله خود تنها ۱۶ سال در جنگ نبوده است. این کشور بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی خارجی دارد. عملیاتهای نظامی‌اش در کشورهایی همچون عراق، افغانستان و لیبی تراژدی‌های انسانی بی شماری به بار آورده‌اند. کشتی‌های جنگی و هواپیماهای ارتش آمریکا دائما در سراسر جهان قدرت نمایی می‌کنند. کاملا روشن است که چه کسی عامل تضعیف ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. چین به یک سیاست خارجی مستقل مبتنی بر صلح متعهد است. ما هرگز وارد زورگویی یا اشاعه اطلاعات دروغ نشدیم. آمریکا نیازمند متوقف کردن افترا زنی و حمله به چین است. روابط باثبات و سالم بین آمریکا و چین نیازمند تلاش از جانب دو طرف است. ما امیدواریم آمریکا با ما در مسیری یکسان در راستای اجرای تفاهمات مشترک مهم حاصل شده بین سران دولتهای ما همکاری کرده و راه درست برای سازگاری دو کشور را ایجاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین درباره ادامه دزدی نفت سوریه توسط آمریکا گفت: "من از گزارشها در این خصوص اطلاع پیدا کرده‌ام. برخی سوری ها بر اساس گزارشها گفته‌اند این حرکت آمریکایی سبب شده که آنها زمستان را به سختی دوام بیاورند. بر اساس داده‌های رسمی دولت سوریه، قاچاق های آمریکا در بازه ۲۰۱۱ تا نیمه نخست ۲۰۲۲ سبب شده بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت به سوریه وارد شود.

لیجیان اضافه کرد: استقرار سربازان آمریکایی در سوریه غیرقانونی است. قاچاق نفت و غلات سوریه توسط آمریکا غیرقانونی است. حملات موشکی آمریکا به سوریه نیز غیرقانونی است. آمریکا به نقض قوانین و مقررات بین المللی ادامه می‌دهد و با این حال ادعا می‌کند که قهرمان چیزی که آن را "نظم بین المللی مبتنی بر قوانین"می‌خواند، است. هنگامی که آمریکا درباره "قوانین" صحبت می کند، اغلب دارد سعی می کند بهانه ای برای خدمت به منافع خود و تداوم هژمونی خود بیابد. همانطور که ژرار آرو، سفیر سابق فرانسه در آمریکا گفته است، وقتی آمریکایی‌ها می‌خواهند کاری انجام دهند ، حتی اگر که برخلاف قوانین بین‌المللی هم باشد، آن را انجام می‌دهند. و این دیدگاهی است که بقیه جهان از یک چنین نظمی دارند. ما معتقدیم که جامعه بین المللی نسبت به این امر کور نیست و با هوشیاری با آن برخورد خواهد کرد.

لجیان همچنین در باره موضع گیری اخیر روسای جمهور آمریکا و فرانسه برای هماهنگ شدن علیه آنچه که چالش ایجاد شده از سوی چین خواندند، گفت: چین مطمئنا یک چالش نیست بلکه یک فرصت برای جهان است. ما در موقعیتهای متعدد با شما چشم انداز آینده چین و پیشرفت و توسعه چین را مطرح کرده‌ایم. چین با رشد روابط دولتهای آمریکا و فرانسه مخالف نیست اما این اتفاق نباید به ضرر منفعت یک طرف ثالث انجام شود.


( ۱ )

نظر شما :