نشست ضد چین وزیران دفاع آمریکا و استرالیا

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۶ کد : ۲۰۱۶۲۵۶ سرخط اخبار

وزرای دفاع آمریکا و استرالیا پس از دیدار در پنتاگون، اعلام کردند که قصد دارند با آنچه «اقدامات نظامی چین» خواندند که ثبات را «تهدید» می‌کند، مقابله کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با ریچارد مارلز، همتای استرالیایی خود در واشنگتن دیدار کرد، ملاقاتی که بخشی از گفت‌وگوهای سالانه وزارتی آمریکا و استرالیا، موسوم به «آسمین» بود و در خلال آن، امروز (سه‌شنبه) وزرای خارجه این دو کشور دیدار خواهند کرد.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس نیز فردا (چهارشنبه) در نخستین دیدار حضوری وزرای پیمان آکوس در واشنگتن شرکت خواهد کرد. این پیمان نظامی با هدف ساخت زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا میان کانبرا، لندن و واشنگتن امضا شد.

این نشست آکوس برای هر سه کشور مهم است، زیرا آن‌ها قرار است در ماه مارس سال آینده تصمیم بگیرند که این زیردریایی‌ها آمریکایی باشد یا انگلیسی، و همچنین چشم‌اندازی مشخص برای ناوگان دریایی استرالیا ترسیم کنند.

استرالیا گفته است که به توانایی‌های دوربرد و رادارگریزی زیردریایی‌های هسته‌ای نیاز دارد، زیردریایی‌هایی که سلاح‌های متعارف حمل خواهند کرد، اما با سوخت هسته‌ای کار می‌کنند.

اخیرا یک گزارش وزارت دفاع آمریکا بیان کرد که پکن قصد دارد از راه‌های دیپلماتیک، پیمان آکوس را از میان بردارد. در این گزارش آمده است: جمهوری خلق چین سعی دارد به اشتباه پیمان آکوس را نمونه‌ای از اشاعه هسته‌ای جلوه دهد.

در بیانیه‌ای که پس از دیدار وزرای دفاع آمریکا و استرالیا منتشر شد آمده است، این دو کشور همکاری‌های نظامی خود را تقویت خواهند کرد، از جمله در حوزه فناوری.

چین مهم‌ترین شریک تجاری استرالیا و بزرگ‌ترین بازار برای واردات سنگ آهن از استرالیاست، اما پس از آنکه پکن در سال میلادی جاری یک پیمان امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرد، استرالیا نسبت به مقاصد نظامی پکن در اقیانوس آرام جنوبی مشکوک شده است.


نظر شما :