اولین قرارداد حمل و نقل ریلی ایران و افغانستان امضا شد

۳۰ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۰ کد : ۲۰۱۶۵۴۸ سرخط اخبار

اولین قرارداد حمل و نقل ریلی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان با مساعدت نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان به امضا رسید.


به گزارش ایسنا، مصطفی رضایی مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان در این زمینه اظهار کرد: پروژه راه‌آهن خواف – هرات پروژه‌ای است که تا عمق ۶۵ کیلومتری افغانستان اجرای آن به عهده جمهوری اسلامی ایران است.
وی همچنین بیان کرد: پس از ناآرامی‌هایی که در افغانستان اتفاق افتاد خطوط ریلی صدمات زیادی دید و طی شش ماهه گذشته مذاکراتی توسط کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به دستور آقای کاظمی قمی انجام و توافق شد تا کنسرسیوم تعهدات ریلی ایران به افغانستان را انجام دهد.
رضایی ادامه داد: در واقع امروز سه تفاهم‌نامه نهایی شد که یکی مربوط به قرارداد تکمیل قطعه ۳ با راه‌آهن افغانستان بود، دیگری انعقاد اولین قرارداد حمل و نقل ریلی بین ایران و افغانستان و مورد سوم هم پیشنهاد سرمایه‌ گذاری ایران و اعلام آمادگی کنسرسیوم ریلی افغانستان برای زیرساخت‌های ریلی بود که در این جلسه ارائه گردید.
مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان اضافه کرد: در واقع بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران متقاضی سرمایه‌ گذاری در خطوط راه‌آهن افغانستان است و پیشنهادی که ارائه دادیم از منطقه روزنک تا هرات می‌باشد که امیدواریم تا شش ماه آینده به بهره‌برداری عملیاتی برسد.
وی تصریح کرد: سرمایه‌ گذاری کاملا با طرف ایرانی در فاز اول ۱۵۰ میلیارد تومان، در فاز دوم ۴۲ میلیون دلار برای قطعه چهارم و در فاز سوم هم دو میلیارد دلار برای راه‌آهن هرات – مزارشریف است در واقع به ازای این اقدامات قرار است معادن قابل بهره برداری و دارای توجیه اقتصادی سرمایه‌ گذاری معدن در اختیار کنسرسیوم قرار می‌گیرد.
انتهای پیام  


( ۱ )

نظر شما :