ادعای نمایندگان پارلمان آذربایجان علیه نقش ایران در منطقه

۲۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۶ کد : ۲۰۱۷۱۱۲ سرخط اخبار

نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان در نامه‌ای به نمایندگان کنست ادعایی را علیه روابط تهران-باکو و نقش ایران در منطقه مطرح کردند.

به گزارش ایسنا، وبگاه خبری عاروتص شوع در گزارشی با اشاره به تحرکات اخیر در روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی، مانند دیدار اخیر جیحون بایراموف و الی کوهن، وزرای امور خارجه طرفین، نوشت، نمایندگان پارلمان آذربایجان در نامه‌ای به ۳۰ نماینده کنست  که اخیرا نیز به دنبال افتتاح سفارت باکو در اسراییل، نامه‌ای به پارلمان آذربایجان نوشته بودند، با اشاره به جنگ ۴۴ روزه با ارمنستان گفتند متاسفانه، هر کسی از پیروزی آذربایجان در این جنگ که اثبات‌کننده ظرفیت سیاسی، نظامی و اقتصادی آن در منطقه و تحکیم‌کننده  جایگاه‌ بین‌المللی آن است، خشنود نیست.

نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان در ادامه با اشاره به ایران مدعی شدند: لفاظی‌های تند فعلی جمهوری اسلامی ایران و تاکتیک‌های نظامی آن در مرز ایران-آذربایجان به وضوح نشانگر آن است و اهداف ایران را آشکار می‌سازد. ما  هیچ‌گاه از هیچ تهدیدی علیه جمهوری آذربایجان نهراسیده‌ایم و کشور ما قادر است پاسخی درخور بدهد.
این ادعا از سوی مقامات آذربایجان در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران در مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان و جنگ اخیر قره‌باغ بر اصل احترام به استقلال و تمامیت ارضی طرفین و حل‌وفصل دیپلماتیک این مسئله تاکید داشتند.
در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه ایران در آبان ماه در واکنش به اظهارات مشابهی که از سوی رییس جمهور جمهوری آذربایجان مطرح شده بود، گفت: سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار بوده و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره باغ خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین الملل تاکید کرده و از اینرو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.
کنعانی با بیان اینکه نزدیک به دو سال است که مقامات جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی دیدارهای دو جانبه و چند جانبه در سطح مقامات مختلف با ارمنستان داشته و بسوی صلح و آشتی پایدار با یکدیگر گام برمی دارند، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم بوده است، اما دلایل نگرانی آنها از دیدار های معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نمی‌باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه ریزی شده دانست که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذیربط رسیده است.
او در پایان بار دیگر تاکید کرد: مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران مجددا آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل مسائل باقیمانده میان دو همسایه شمالی، در قالب های دو جانبه، سه جانبه و ابتکار منطقه ای شش جانبه در تهران اعلام می‌کند.


( ۱۵ )

نظر شما :

ناشناس ۲۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۰
علی پانترکه به زودی سر و کله اش پیدا میشه و با نام های مختلف کامنتهای زیر این مطلب را ، به ... می کشد . جالب اینجاست برای اینکه دیده شود و جدی گرفته شود ، خوب می داند باید با نامهای ایرانی ، کامنت بگذارد .
کوروش داریوش راده ۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۰۰:۱۹
متاسفانه کشور ما ایران به عنوان پدر از آذربایجان به عنوان پسر خوب حمایت نکرد و آذربایجان مجبور شد با غریبه یعنی اسرائیل متحد شود. لطفا نگویید آذربایجان پسر ناخلفی است. اگر پدر از پسر حمایت نکند و از غریبه و دشمن پسر خود(ارمنستان) حمایت کند قطعا پسر به سمت عمو( ترکیه) و غریبه( اسراییل) خواهد رفت. باز عمو قابل قبول است.
داور درگاه ۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۰۳:۰۵
طبق روایات وبه نقل از آقای هاشمی رفسنجانی، حیدر علی اف ۳۰ سال پیش پیشنهاد پیوستن به ایران را کرده ولی آقای رفسنجانی موافقت نکرده!! و بعد از اینکه ۲۰ در صد سرزمین ج. آذربایجان توسط ارامنه اشغال شد و حیدر علی اعلام آتش بس کرد( ۱۹۹۴).و مسیر راه عوض شد. پس معلوم میشود در اول نه اسراییل و نه ترکیه هیچ کدام در نزد ج. آذربایجان نبوده اند،( یعنی اگر بودند حیدر علی اف چنین پیشنهادی را نمی‌داد) و حتی اگر افکار پان‌ترکی وضد ایرانی داشت باز چنین پیشنهادی را نمیکرد،. پس چطور شد علی رغم پیشنهاد حیدر علی اف،و نبود دولتهای رقیب در میدان ایران عملا و عامدا آذربایجان را تنها گذاشت تا مجبور شود برای مقابله با ارامنه به اسراییل و ترکیه متوصل شود،و ایران هم دوستی با ارمنستان را ترجیح دهد، حال مقصر اصلی وضعیت فعلی کیست؟ ومقصر ادامه وضعیت فعلی وحتی بحرانی شدن بیشتر کیست؟ بعد از توافق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ و طبق ماده ۹ آن قرار شده ارمنستان مسیر ارتباطی نخجوان با باکو را باز گشایی کند ( در مقابل بازگشایی راه خانکندی به ارمنستان) که طرف آذری از ۲ سال پیش به تعهدات خود عمل کرده ولی طرف ارمنی به هر علتی مانع بازگشایی کریدور مذکور است،و علاوتا ایران هم کریدور مذکور را خط قرمز اعلام کرده،. حال چنانکه ادامه این تنش منجر به جنگ مجدد شود وپای طرفین ثالث به منطقه باز شود واتش جنگ افروخته شود بیشترین ضرر متوجه ایران خواهد شد که ممکن است در نتیجه چنین بحرانی نقشه منطقه به طور کلی عوض شود ،پس بهتر است از عناد و یک دندگی بیرون آییم و منطقی تر عمل کنیم ،یعنی قبول کنیم که باز گشایی زنگزور هیچ تضادی با مرز ایران و ارمنستان ندارد،بلکه موجب ارتباط رایگان ایران با روسیه و اورپا خواهد شد، ولی دستهای خایین عین زمان رفسنجانی که پیشنهاد علی اف را نپذیرفتند باز بر سر کار هستند و تا ورود به جنگی خانمان‌سوز دست‌بردار نخواهند شد، وعلت این همه کین ودشمنی با یک همسایه شیعه مذهب و ترجیح ارمنی مسیحی بر وی معلوم نیست. بیاییم تا خیلی دیر نشده صراط مستقیم را انتخاب کنیم.