با اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در اروپا علی بحرینی: سکوت غرب در برابر هتک حرمت قرآن نشان‌دهنده رضایت آنهاست

۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۴ کد : ۲۰۱۷۴۹۴ سرخط اخبار

نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو با انتقاد از سکوت کشورهای غربی نسبت به هتک حرمت قرآن کریم خواستار اقدام مناسب کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی برای توقف این رویه تاسف‌بار و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان شد.

به گزارش ایسنا، علی بحرینی، سفیر و نماینده ایران نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در ژنو در نشستی با موضوع هتک حرمت به قرآن کریم از سکوت مقامات کشورهای غربی نسبت به این اقدام موهن که در برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود و خشم مسلمانان را برانگیخته است، انتقاد کرد.

وی در این نشست که روز یازدهم بهمن‌ماه با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای اسلامی نزد سازمان ملل در ژنو برگزار شد با محکوم کردن هتک حرمت به قرآن مجید تاکید کرد که برگزاری مبتکرانه این نشست‌ گامی بسیار ضروری برای تبادل نظر در مورد روند ناامید کننده هتک حرمت نمادهای اسلامی است.

بحرینی ادامه داد: آنچه مایه نگرانی است عادی سازی توهین به نمادهای مقدس اسلام برای افکار عمومی است. بنابراین ما معتقدیم که هتک حرمت جنون‌آمیز به قرآن که با شعار آزادی بیان انجام می‌شود، نباید به امری عادی تبدیل شود.

وی با انتقاد از بی‌عملی مقامات کشورهای غربی و نیز مقامات سازمان‌های بین‌المللی، آن را نشان‌دهنده رضایت آنها از این ایقدام تاسف‌بار دانست و تاکید کرد: مقامات این کشورها نمی‌توانند از مسئولیت خود در قبال آنچه در کشورهایشان در این زمینه می‌گذرد، شانه خالی کنند.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «وظیفه ماست که با توطئه شیطانی توهین به مقدسات و نفرت‌پراکنی مقابله کنیم» خاطر نشان کرد: ما اینجا در ژنو، نقش مهمی در رساندن صدای مردم کشورهای مسلمان به مجامع بین‌المللی داریم. ما باید ادبیات قوی و ملموسی در این زمینه ایجاد کنیم و به نهادها و سازوکارهای مربوطه حقوق بشر، به‌ویژه کمیساریای عالی و گزارشگر ویژه آزادی مذهب نزدیک شویم تا واکنش مناسبی نسبت به این رویدادها و روند داشته باشند! این تنها باید از طریق صدای صریح و جمعی از سوی سفرای کشورهای مسلمان انجام شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: اسلام هراسی، اقدامات علیه مسلمانان و هتک حرمت به نمادهای اسلامی به بهانه آزادی بیان نباید در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا که خود را مدافع حقوق بشر می‌دانند، امری عادی شود. کشورهای اروپایی به افراط‌گرایان اجازه داده‌اند به بهانه بی‌اساس حمایت از آزادی بیان برای نهادینه کردن اسلام‌هراسی در جوامع خود در تضاد با شعارهای به ظاهر زیبای حقوق بشری‌شان، نفرت‌پراکنی و به مقدسات و ارزش‌های اسلامی توهین کنند.

علی بحرینی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست تاکید کرد که روند ناگوار هتک حرمت به قرآن کریم نمونه فاحش نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت علیه همه مسلمانان است.

نماینده ایران نزد سازمان ملل در ژنو با بیان اینکه «انفعال باعث افزایش احساسات ضد مسلمانان در سراسر اروپا طی سال‌های اخیر شده است» خطاب به رئیس نشست گفت: هیات نمایندگی ایران آماده حمایت از ابتکارات شما در این زمینه‌ها:
- تهیه پیش نویس بیانیه مشترک
- نامه مشترک به کمیساریای عالی و گزارشگر ویژه درخصوص آزادی مذهب
- و برنامه ریزی ملاقات برای سفرای OIC با کمیسیونر عالی حقوق بشر
است تا توجه آنها را به این روند تاسف‌بار جلب کند و از تلاش برای عادی‌سازی توهین به اسلام، مسلمانان و نمادهای اسلامی جلوگیری شود.

انتهای پیام


نظر شما :