عنایتی مطرح کرد از توافق تهران و ریاض در پکن تا سفر شمخانی به بغداد

۰۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۷ کد : ۲۰۱۸۴۱۲ سرخط اخبار

دستیار وزیر امور خارجه در گفت وگویی تفصیلی به آخرین تحولات روابط ایران با عربستان و عراق و دیگر کشورهای منطقه پرداخت.

به گزارش ایسنا، علیرضا عنایتی، دستیار وزیر خارجه و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه ایران که به همراه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به بغداد سفر کرده است در گفت‌وگو با شبکه خبری العراقیه در خصوص این سفر گفت که سفرهای متقابل مسولان ایرانی و عراقی به طور مداوم در حال انجام است و این سفرها زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، سیاسی و غیره را شامل می شود.

وی گفت: سفر شمخانی به بغداد یک سفر روتین است اما با توجه به این‌که این سفر در خصوص موضوعات امنیتی است نمی‌توان آن را سفر پروتکلی نامید و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این سفر با قاسم الاعرجی، همتای عراقی خود و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور و همچنین محمد الحلبوسی و فائق زیدان، روسای پارلمان و دستگاه قضایی عراق دیدار و درمورد مسائل امنیتی دو کشور به صورت دقیق و عمیق رایزنی کرد.

وی درخصوص توافق امنیتی جدید که روز گذشته(یکشنبه) میان دو طرف امضا شد گفت: این توافق سندی است که نشان دهنده اهتمام دو طرف به امنیت یکدیگر است، ما همواره تاکید می کنیم که امنیت عراق امنیت ما است و امنیت ایران نیز امنیت عراق به شمار می رود. توافق جدید بیشتر بر مساله مرزها متمرکز است و این‌که مرزهای دو کشور در امنیت باشند و محلی برای تهدید دو کشور نباشند و ما همواره از برادران عراقی شنیدم که طبق قانون اساسی این کشور خاک عراق نباید سکویی برای حمله به کشورهای همجوار باشد.

دستیار وزیر خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که از سال 2020 بغداد میزبان مذاکرات ایرانی- سعودی بود اما این مذاکرات بعد از برگزای دور سوم از سوی عراق اعلام شد، دلیل علنی نشدن مذاکرات از همان ابتدا چه بود؟ گفت: به نظر من سری بودن این مذاکرات منجر به موفقیت آن شد؛ زمانی که برای اولین بار برای گفت وگو با طرف سعودی به بغداد آمدیم و من نیز جزو هیات ایرانی بودم یک نشست عالی و فوق العاده برگزار شد که نمی‌توان با نشست‌های دیگر مقایسه کرد. روابط تهران و ریاض از سال 2015 قطع شده بود و تنها تماس‌های محدود و از طریق طرف‌های بین‌المللی میان دو طرف وجود داشت اما بغداد در اقدامی شجاعانه از نشست‌های ایران و عربستان میزبانی کرد و زمانی که برای مذاکره نشستیم فضا آنقدر خوب و مناسب بود که گویی روابط دو کشور هیچ گاه قطع نشده بود و این امر نشان دهنده ماهیت روابط دو کشور و تمام کشورهای منطقه است زیرا همه ما از یک نهر آب می خوریم و قطع روابط موقت و گذرا است.

وی گفت که نقش عراق در این مذاکرات بسیار مهم بود و این کشور تنها به عنوان ناظر بر گفت وگو ها نبود بلکه هرگاه اختلاف یا ابهامی پیش می آمد با دخالت و مشارکت طرف عراقی برطرف می شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به محوری بودن نقش عراق در این مذاکرات چرا در نهایت گفت وگو به پکن منتقل شد و چین ضامن توافق شد؟ خاطرنشان کرد: در این مساله بحث ضامن مطرح نیست بلکه توافق دوجانبه است و میان ایران و عربستان انجام شد و چین تنها میزبان و ناظر مذاکرات بود، در حقیقت چیزی که ما در چین برداشت کردیم نتیجه کاشت دو ساله ما در عراق است و بهتر است بگویم که توافق ما در چین «زایمان سزارین» نبود بلکه حاصل پختگی روابط ایران و عربستان و مشارکت موثر عراق بود که نتیجه آن را در پکن گرفتیم. ما در جمهوری اسلامی ایران از نقش مهم عراق و همچنین چین در تحقق این توافق تقدیر و تشکر می کنیم.

عنایتی در پاسخ به این سوال که آیا توافق ایران و عربستان یک نیاز ایرانی یا سعودی و یا مطالبه تمام کشورهای منطقه بود؟ تاکید کرد: هر دوی ما نیازمند این رویداد بودیم و منطقه نیز به این توافق نیاز داشت، در حقیقت پرونده هایی که اکنون در منطقه باز است نباید تا ابد باز بماند بلکه یک روز باید خاتم یابد. ما همواره تاکید کردیک که امنیت منطقه باید به دست فرزندان این منطقه باشد و توافق ایران و عربستان مقدمه ای برای این امر است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که مدت دو ماهه تعیین شده برای تبادل سفرا میان تهران و ریاض با چه هدفی است؟ گفت: بر اساس چیزی که در توافق آمده است در واقع روابط میان ایران و عربستان از سر گرفته شد و این مدت دوماهه تنها برای انجام امور لجستیکی و برگزاری دیدارها میان وزیران خارجه دو کشور است.

عنایتی در مورد اینکه آیا در توافق ایران و عربستان شروطی قرار داده شده است که در صورت عدم اجرای آن ها از سوی یک طرف توافق لغو شود خاطرنشان کرد: چنین تصوری نمی کنم بلکه توافق در یک چارچوب دیپلماتیک و برای ایجاد گشایش در آینده انجام شد.

وی در بخشی از گفت وگوی خود همچنین به این مساله اشاره کرد که علاوه بر عراق در عمان نیز چند دور مذاکرات امنیتی میان ایران و عربستان برگزار شد.

وی همچنین تاکید کرد که تمام کشور های جهان از جمله آمریکا از خبر احیای روابط ایران و عربستان خوشحال شدند البته درجه خوشحالی نزد این کشور ها متفاوت بود و تنها طرفی که از این توافق ناراحت شد رژیم صهیونیستی بود زیرا توقعات و برنامه های دیگری داشت.

دستیار وزیر امور خارجه در بخش دیگری تاکید کرد: توافق کنونی تهران و ریاض به دو توافق مهم امنیتی که چندین سال پیش میان دو طرف امضا شده است اشاره کرده است؛ یکی از این توافقات امنیتی در سال 1380 شمسی توسط شاهزاده نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد فقید عربستان و آقای موسوی لاری، وزیر کشور ایران در آن زمان امضا شد و توافق دیگر یک توافق کلی و فراگیر در زمینه های تجاری، اقصادی و غیره است که شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه فقید عربستان در سفرش به تهران در سال 1377 شمسی با دکتر کمال خرازی امضا کرد، در توافق جدید بر هر دوی این توافق تاکید شده است و هر دوی آن ها اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :