کرملین: کشورهای عضو بریکس تحت تاثیر دیوان کیفری بین‌المللی قرار نگیرند

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۳ کد : ۲۰۱۹۷۴۷ سرخط اخبار

روسیه انتظار دارد که کشورهای عضو بریکس تحت تاثیر تصمیمات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد پوتین قرار نگیرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این وزارت خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد که مصونیت‌های دیپلماتیک اعطا شده به شرکت کنندگان در نشست و اجلاس وزرای خارجه بریکس که به ترتیب در ماه‌های ژوئن و اوت ۲۰۲۳ در این کشور برگزار می‌شود، شامل احکام صادره دیوان کیفری بین‌المللی نمی‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به اینکه آیا حضور روسیه در این نشست تحت تاثیر حکم دستگیری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قرار می‌گیرد یا خیر، گفت:‌ قطعا انتظار داریم دستکم شرکای ما در بریکس از این تصمیمات غیرقانونی تبعیت نکنند.

وی افزود، روسیه به صورت مناسبی در این نشست شرکت می‌کند.

در مارس ۲۰۲۳، دیوان کیفری بین‌الملل حکم دستگیری پوتین و ماریا لووا بلوا، کمیسیونر ریاست جمهوری در امور حقوق کودکان را صادر کرد؛ اقدامی که مسکو آن را غیرقانونی دانست.

در این میان، آفریقای جنوبی که خود را برای میزبانی از پوتین در نشست ماه اوت  آماده می‌کند، اعلام کرده مصونیت دیپلماتیک را برای شرکت کنندگان در دو نشست مقام‌های گروه کشورهای بریکس ایجاد می‌کند.

به نوشته یک روزنامه دولتی، مصونیت شامل نشست وزرای خارجه این بلوک هم می‌شود که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که از اول و دوم ژوئن در کیپ تاون گرد هم می آیند. وزارت روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی در اطلاعیه رسمی اعلام کرد که این نشست سران کشورهای بریکس را که قرار است در ۲۲ تا ۲۴ اوت برگزار شود، پوشش می‌دهد.


نظر شما :