دبیرکل ناتو: سوئد به تعهدات خود جهت پیوستن به ناتو عمل کرده است

۱۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۲ کد : ۲۰۱۹۸۴۶ سرخط اخبار

دبیرکل ناتو پس از دیدار با رجب طیب اردوغان در استانبول ضمن ابراز امیدواری نسبت به عضویت سوئد در ناتو طی هفته‌های آتی گفت که سوئد به تعهدات خود در قبال نگرانی‌های امنیتی ترکیه عمل کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورو نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کرد و پس از این دیدار طی یک کنفرانس مطبوعاتی عنوان داشت: ما همچنان وقت داریم تا طی اجلاس آتی ناتو در تاریخ ۱۱ الی ۱۲ ژوئیه در شهر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی به هدفمان مبنی بر عضویت سوئد در ناتو برسیم.

وی پس از دیدار با اردوغان و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه جدید ترکیه افزود: عضویت سوئد در ناتو، این کشور را امن‌تر و ناتو و ترکیه را قوی‌تر می‌کند. من امیدوارم که روند عضویت سوئد در این بلوک نظامی هر چه زودتر نهایی شود.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: سوئد اقدامات ملموس و چشمگیری را در راستای نگرانی‌های امنیتی ترکیه انجام داده است. از جمله این اقدامات می‌توان به اصلاحیه قانون اساسی سوئد، پایان دادن به محدودیت‌های مربوط به تسلیحات، افزایش عملیات‌های ضدتروریستی از جمله علیه گروه پ‌ک‌ک اشاره کرد. همچنین در حال حاضر صادرات تجهیزات نظامی از سوئد به ترکیه مانند سایر متحدان ناتو آسان شده است. سوئد به طور کلی به وظایف و تعهدات خود در قبال نگرانی‌های امنیتی ترکیه عمل کرده است.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد نیز گفت، استکهلم به "تمامی تعهدات" خود برای پیوستن به ناتو عمل کرده است و از ترکیه و مجارستان می‌خواهد تا اجازه پیوستن سوئد به ناتو را صادر کنند.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، سوئد و فنلاند برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو اقدام کردند. فنلاند در ماه آوریل عضو این بلوک نظامی شد اما تکلیف عضویت سوئد همچنان به دلیل اعتراضات ترکیه و مجارستان مشخص نیست.


نظر شما :