مخالفت سازمان ملل با تغییر نماینده‌اش در سودان/ آتش‌بس ۲۴ ساعته وارد فاز اجرایی شد

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۲ کد : ۲۰۱۹۹۴۶ سرخط اخبار

آتش بس ۲۴ ساعته که با میانجیگری عربستان و آمریکا میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان حاصل شد، ساعت شش صبح امروز شنبه به وقت محلی سودان (ساعت چهار بامداد به وقت گرینویچ) آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، بر اساس بیانیه میانجیگری سعودی-آمریکایی، توافق جدید با هدف "دستیابی به کمک‌های بشردوستانه، شکستن وضعیت خشونت و کمک به تقویت اقدامات اعتمادسازی بین دو طرف و از سرگیری مذاکرات جده انجام شد ."

ارتش سودان اعلام کرد "با در نظر گرفتن جنبه‌های انسانی که مردم ما در نتیجه عملیات‌های جاری از آن رنج می‌برند"، با آتش‌بس موافقت کرده است و در عین حال "حق برخورد با هرگونه تخلفی را که شورشیان ممکن است در جریان آتش‌بس مرتکب شوند" برای خود محفوظ می‌دارد.

نیروهای واکنش سریع هم متعهد شدند که "برای خدمت به اهداف آتش‌بس" "به طور کامل" به توافقنامه آتش‌بس پایبند باشند و ابراز امیدواری کردند که ارتش به تعهدات خود عمل کند "و مانع تلاش‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه برای کاهش درد و رنج شهروندان نشود."

از زمان آغاز درگیری در ۱۵ آوریل، دو طرف درگیر توافقنامه‌های آتش‌بسی را منعقد کرده‌اند که به سرعت شکسته شده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده از راه اندازی یک پلتفرم نظارت از راه دور برای پیگیری درگیری سودان خبر داد. وی در توئیتی اعلام کرد که وظیفه این پلتفرم صدور گزارش در مورد نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و سایر موارد است و افزود، زمان پایان دادن به "چرخه خشونت" که در حال نابودی مردم سودان است، فرا رسیده است.

ساعاتی پیش از آغاز آتش‌بس جدید، درگیری‌ها بین ارتش و نیروهای واکنش سریع در جنوب و شرق خارطوم ادامه یافت. خبرنگار الجزیره گزارش داد که همزمان با پرواز هواپیماهای نیروی هوایی ارتش بر فراز حریم هوایی شرق پایتخت، انفجارهای شدیدی رخ داد.

همچنین در تحولی که حاکی از گسترش دامنه درگیری است، تنش به استان کردفان جنوبی منتقل شده است؛ دو منبع آگاه به الجزیره گفتند که نیروهای "جنبش آزادیبخش خلق سودان - شمال" با وجود توافق آتش‌بس که شامل منطقه می‌شود، طی یک حمله چهار پایگاه را اشغال کرده‌اند. این نیروها علاوه بر تصاحب تجهیزات نظامی، تعدادی از نظامیان ارتش سودان را اسیر کرده‌اند.

یک منبع دولتی گفت، نیروهای جنبش آزادی بخش به بهانه کشته شدن یکی از افراد در منطقه‌ای که شاهد تنش‌های قبیله‌ای است، دست به این حمله زده است.

از سوی دیگر، استیفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، اینکه دولت سودان فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل را فردی نامطلوب می‌داند با اصول سازمان در تضاد است، گوترش بارها اعلام کرده که به او اعتماد دارد و پرتس در سمت خود می‌ماند.

وی افزود، دبیرکل یادآور می‌شود که اصل شخص نامطلوب در مورد پرسنل سازمان ملل صدق نمی‌کند و مطرح کردن چنین موضوعی با تعهدات کشورها به منشور سازمان ملل در تضاد است.

پیش از این عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان پرتس را به ایجاد تنش متهم کرده و از گوترش خواسته بود او را تغییر دهد.

وزارت خارجه سودان هم اعلام کرد، دولت به گوترش اطلاع داده است که پرتس عنصر نامطلوب است.


نظر شما :