نشست هیات جامعه ارمنی‌ قره‌باغ با نمایندگان آذربایجان

۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۷ کد : ۲۰۲۱۹۴۶ سرخط اخبار

به دنبال برقراری آتش‌بس، هیئتی از نمایندگان ارمنی‌های ساکن قره‌باغ امروز (پنج‌شنبه) برای مذاکرات با مقامات جمهوری آذربایجان وارد شهر «یولاخ» شدند و پس از ساعاتی و بی‌آنکه نتیجه‌ای گزارش شود، پایان این نشست اعلام شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سفر هیاتی از قره‌باغ به جمهوری‌ آذربایجان در شرایطی انجام شد که روز چهارشنبه مقامات قره‌باغ تصمیم خود را برای توقف درگیری‌ها با جمهوری آذربایجان پس از پیشنهاد نیروهای حافظ صلح روسیه اعلام کردند.

براساس گزارش رسانه‌های آذربایجان، نمایندگان جامعه ارمنی قره‌باغ امروز به همراه نیروهای حافظ صلح روسی و پلیس آذربایجان برای مذاکره وارد یولاخ شدند و نشست میان طرف‌های مرتبط انجام شد. این نشست در غرب باکو، پشت درهای بسته انجام شد و به گفته دولت باکو، نشست بعدی به‌زودی برگزار خواهد شد.

نماینده ارمنی‌های قره‌باغ در نشست یولاخ گفت که به توافق نهایی نرسیدیم و بر سر برخی جزئیات اختلاف نظر وجود دارد. هم زمان، نماینده آذربایجان اظهار داشت که مذاکرات بین ارمنی‌های قره‌باغ و آذربایجان می‌تواند به انعقاد یک معاهده صلح منجر شود که به درگیری پایان دهد. به سختی می‌توان انتظار داشت که همه مسائل بین ارمنی‌های قره‌باغ و آذربایجان در یک جلسه حل و فصل شود.

در همین حال خبرگزاری نووستی به نقل از نماینده ریاست جمهوری آذربایجان گزارش داد که باکو پیش‌نویس توافق صلح را تحویل ایروان داده و منتظر پاسخ مقامات ارمنستان است.

در همین حال خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان گزارش داد که «در مذاکرات فقط یک پرچم وجود داشت، پرچم جمهوری آذربایجان و این نشان می‌دهد که "جدایی‌طلبی" در قره‌باغ پایان یافته است.» این در حالیست که مشاور رئیس جامعه ارمنی‌های قره‌باغ به رویترز گفت: ارامنه قره‌باغ نمی‌خواهند به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان زندگی کنند.

براساس این گزارش، در این نشست مسائل مربوط به «ادغام مجدد» ساکنان ارمنی قره‌باغ براساس قانون اساسی و قوانین جمهوری آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نماینده نیروهای حافظ صلح روسیه هم به عنوان شرکت‌کننده در این نشست حضور دارد.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان پس از ساعاتی از اتمام این مذاکرات میان مقامات این کشور و مقامات قره‌باغ خبر دادند و هنوز گزارشی در مورد نتیجه این مذاکره منتشر نشده است.

نشست یولاخ در شرایطی برگزار شد که خبرگزاری الجزیره امروز از وقوع تیراندازی در مرکز منطقه قره‌باغ خبر داده و گفت که ارمنی‌های قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند. در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اتهامات مربوط به نقض توافق‌ آتش‌بس در قره‌باغ توسط نظامیان این کشور را رد می‌کند.

پیشتر وب‌سایت «آرمن‌پرس» به نقل از ساکنان محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی در خانکندی، مرکز قره‌باغ خبر داد. در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این رابطه آمده است: «اطلاعات منتشر شده در برخی کانال‌های ارمنی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر حمله ادعایی نیروهای مسلح کشورمان به سمت خانکندی کاملا نادرست است و دارای اهداف اطلاعات نادرست است. ما این اطلاعات منتشر شده را قاطعانه تکذیب می‌کنیم.»

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان بر لزوم پیگیری صلح در منطقه قره‌باغ به‌رغم مشکلات آن تاکید کرده است.

باکو روز سه‌شنبه از آغاز عملیات «ضد تروریسم» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه است و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاکسازی ارامنه از قره‌باغ را داشته است.

در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که با میانجیگری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

همچنین چهارشنبه خبرگزاری آذربایجان اعلام کرد که پنج‌شنبه نشستی با نمایندگان ارمنی در قره‌باغ برگزار و مسئله ادغام مجدد آن‌ها بررسی خواهد شد. ریاست جمهوری آذربایجان گفت: نشستی با ارامنه قره‌باغ برگزار می‌شود تا در مورد مسائل مربوط به ادغام مجدد براساس قانون اساسی کشورمان گفت‌وگو شود.


( ۱ )

نظر شما :