بایدن و بلینکن: گشودن گذرگاه رفح ضروری بود

۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۳ کد : ۲۰۲۲۵۸۵ سرخط اخبار

پس از آنکه اولین کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شد، رئیس‌جمهوری آمریکا از شرکای منطقه‌ای تشکر و نسبت به کمک‌های مداوم بیشتر تشویق کرد و در عین حال وزیر خارجه این کشور به حماس نسبت به «دخالت در این کمک‌ها» هشدار داد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن تشکر از مصر و رژیم صهیونیستی گفت: من از ابتدای این بحران هم در بیانیه‌های عمومی و هم در مکالمات خصوصی‌ام صراحتا اعلام کردم که کمک‌های بشردوستانه نیاز مبرم و فوری است که باید پیش رود.

بایدن در بیانیه‌ای از السیسی، رئیس‌جمهور مصر، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سازمان ملل برای هماهنگی در انتقال کمک‌ها از طریق مرز رفح تشکر کرد و گفت: امروز اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌های نیازمند رسید. افتتاح این مسیر نتیجه روزها تعامل دیپلماتیک در بالاترین سطوح بود.

 بایدن نوشت: «ایالات متحده همچنان متعهد به تضمین دسترسی غیرنظامیان غزه به غذا، آب، مراقبت‌های پزشکی و سایر کمک‌ها است. ما به کار با همه طرف‌ها ادامه خواهیم داد تا گذرگاه رفح را فعال نگه داریم تا ادامه حرکت کمک‌ها را که برای رفاه مردم غزه ضروری است، ادامه دهیم و به کار برای محافظت از غیرنظامیان، مطابق با تعهدات تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه ادامه دهیم.

او گفت که به همکاری با مصر و تل‌آویو برای کمک به شهروندان آمریکایی و خانواده نزدیک آنها برای خروج از غزه، سفر از طریق مصر و رفتن به مقصد نهایی خود ادامه خواهد داد.

نشریه پالتیکو نوشت، بایدن بارها از مصر و رژیم صهیونیستی خواسته تا گذرگاه مرزی رفح را باز کنند تا کمک‌ها وارد غزه شوند؛ جایی که آب، دارو و غذا با کمبود مواجه است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم بیانیه مشابهی را منتشر کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه‌ عنوان کرد: گشایش این مسیر ضروری برای تامین اقلام، نتیجه روزها تعامل دیپلماتیک جامع ایالات متحده در منطقه و تفاهمی بود که بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در سفر تاریخی اخیر خود به اسرائیل به دست آورد.

آنتونی بلینکن همچنین افزود: حماس نباید در ارائه این کمک‌های نجات‌دهنده دخالت کند. غیرنظامیان فلسطینی نباید به خاطر اعمال حماس رنج بکشند. اجازه و امکان کمک‌های اضافی به غزه برای رفاه مردم ضروری است.

رژیم صهیونیستی برای شانزدهمین روز متوالی بدون توجه به قوانین بین‌المللی و بشردوستانه که کشتار غیرنظامیان را جرم می‌دانند، به بمباران ساختمان‌های مسکونی و مساجد در نوار غزه ادامه می‌دهد و تنها در روز شنبه حدود ۲۰۰ نفر شهید و بیش از ۴۰۰ فلسطینی دیگر نیز مجروح شدند.

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی حملات هوایی سنگینی علیه نوار غزه انجام داده و بسیاری از ساختمان‌ها را با خاک یکسان کرده است؛ حملاتی که به آوارگی بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این منطقه منجر شده است و در جنایتی تازه هم کشتار بیمارستان المعمدانی را به راه انداخت.


( ۱ )

نظر شما :