اشغالگری آمریکا چگونه کریدوری از ترانزیت شرق به غرب را ناامن کرد‌

۲۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۲ کد : ۲۰۲۴۰۹۷ سرخط اخبار

شخصیت‌ها و تاجران عراقی پایان اشغالگری آمریکا را آغاز بازگشت امنیت به مرزهای کشورشان با سوریه به عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی شرق به غرب می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «تجارت کالا از مرز بین سوریه و عراق تحت تأثیر حملات هوایی آمریکا و نگرانی از پرواز پهپادهای بمب‌گذاری شده قرار  دارد و  بسیاری از کامیون‌ها بیش از یک هفته در الانبار(استان غرب عراق) معطل می‌مانند تا به سوریه بروند»؛ این را یکی از تاجران عراقی در گفت‌و‌گو با العربی الجدید بیان داشته است.

بمباران مکرر کاروان‌ها، کامیون‌ها و نقاط مرزی بین عراق و سوریه خسارات آشکاری به تردد مسافران و کامیون‌های تجاری وارد کرده افزون بر اینکه بسیاری از شرکت های حمل و نقل کالا بین دو کشور از تردد در این منطقه اجتناب کرده یا کرایه‌ها را به دلیل خطرات موجود در آنجا بالا برده‌اند.

ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۳ به بهانه مبارزه با داعش، عراق را اشغال کرده است. این درحالی است که دولت عراق در ۱۸ آذر سال ۱۴۰۰ به طور رسمی پایان ماموریت نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا را در این کشور اعلام کرد اما ۲ هزار و ۵۰۰  نظامی اشغالگر آمریکایی همچنان در عراق و ۹۰۰ نظامی آمریکایی دیگر در سوریه حضور دارند.

جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی از زمان اشغال عراق تا همین دیروز بارها به بهانه مبارزه با داعش یا حمله به گروه‌های مقاومت در عراق، کامیون‌های غیرنظامی حامل کالاهای عادی را که از سوریه یا لبنان به عراق می‌آمدند یا بالعکس را هدف گرفتند، در حالی که هیچ ارتباطی با گروه‌های مسلح هم نداشتند.

در حالی که مقامات عراق و سوریه بارها از چشم انداز اتصال ترانزیتی ایران- عراق - سوریه و مدیترانه  به عنوان بخشی از کریدور شرق – غرب سخن می‌گویند که کشورهای چین - غرب آسیا - مدیترانه و اروپا را در بر می‌‌گیرد، اما به دلیل حضور اشغالگران آمریکایی، این منطقه از امنیت لازم برای تبدیل به یک کریدور ترانزیت بین المللی برخوردار نیست.

‌اتصال ترانزیتی ایران به مدیترانه از جمله مهم‌ترین سیاست‌های منطقه‌ای ایران نیز محسوب می‌شود که می‌تواند ضمن خنثی سازی درصد بالایی از تحریم‌ها، نفوذ‌ منطقه‌ای ایران را جایگزین حضور آمریکا در غرب آسیا کند، به همین دلیل آمریکا و متحدان منطقه ای آن نهایت سعی خود را در جلوگیری از تحقق این رویه به کار بسته‌اند.

در نتیجه این اختلال در مسیر زمینی عراق به سوریه، تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل کالا در دو  کشور هزینه را برای بازرگانان بالا بردند و برخی دیگر به طور کامل تردد در این مسیر را متوقف کردند؛ به ویژه پس از اینکه رانندگان درخواست افزایش دستمزد بالا دادند و از همین رو تقاضا برای حمل و نقل هوایی نیز بیشتر از قبل شده، به ویژه برای مسافرانی که قبلاً از بغداد تا دمشق را از حمل و نقل زمینی استفاده می‌کردند که نرخ آن از ۱۰۰ دلار تجاوز نمی‌کند.

اختلال در ترانزیت کالا و مسافر

شماری از بازرگانان عراقی از استان الانبار (غرب عراق) که در خط مرزی بین عراق و سوریه فعالیت می‌کنند، تاکید کردند که تجارت آنها در حمل و نقل کالا تحت تأثیر حملات هوایی آمریکا و نگرانی از پرواز پهپادهای بمب‌گذاری شده قرار  دارد و  بسیاری از کامیون‌ها بیش از یک هفته در الانبار معطل می‌مانند تا به سوریه بروند.

یکی از آنها اظهار داشت: سفرهای زمینی از عراق به سوریه بسیار کاهش یافته است و اغلب به دلیل وضعیت امنیتی با مشکل مواجه است در حالی که اکثر مسافران، بیمارانی هستند که به امید درمان هستند یا خانواده هایی که به دلیل جنگ در دو کشور سرگردان هستند.

در همین راستا، مدیر ارتباطات شرکت مسافرتی و گردشگری الارقم، زیاد موفق، گفت: سفر به سوریه خطرات زیادی را به همراه دارد و ما اغلب در مسیر بین عراق و سوریه در معرض مشکلات امنیتی و اضطراب و اختلال در تردد قرار داریم که منجر به مختل شدن سفر عراقی‌ها به لبنان شده در حالی که تنها راه زمینی بین دو کشور محسوب می‌شود.

وی به العربی الجدید گفت «شرکت‌های مسافربری محلی به دلیل لغو بسیاری از سفرها  از طریق منطقه مرزی متحمل خسارات هنگفتی شده‌اند و این ضرر باعث تعطیلی برخی شرکت‌ها شده است، به‌ویژه که تنش‌های امنیتی ایجاد شده سال‌هاست که ادامه دارد».

بخش اعظم مرزهای سوریه با عراق از مناطق بوکمال و الطلائع و المیادین  تا صحرای دیر الزور  در کنترل نیروهای مسلح عراق و نیروهای الحشد الشعبی به عنوان زیر مجموعه آن قرار دارد و ۲۰۰ کیلومتر آن هم در محور ربیعه حسکه (شرق سوریه) تا مثلث مرزی فیشخابور در مرز مشترک عراق سوریه و ترکیه در کنترل شبه نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه است که تحت پشتیبانی آمریکا هستند و از این منطقه آمریکا نفت سرقتی از سوریه را به عراق می برد.

اذعان مقامات عراقی به حملات آمریکایی‌ها به کامیون‌ها حامل کالا

یک افسر عراقی از نیروهای گارد مرزی به العربی الجدید گفت: اطلاعاتی که در مورد تحرکات در مرز به نیروهای ائتلاف بین‌المللی می‌رسد گاهی نادرست است و بارها اتفاق افتاده است که مکان‌های غیرنظامی، وسایل نقلیه و خودروهای مسافران بمباران شده در حالی که ادعا شده که کامیون‌های حامل گروه‌های مسلح از عراق به سوریه بودند.

وی افزود: عبور خودروهای مسافربری یا کامیون‌های حمل و نقل کالا در مرز عراق و سوریه با توجه به هرج و مرج ناشی از حملات پهپادهای آمریکایی به یک چالش تبدیل شده است و این قطعاً به پیچیدگی امنیتی و از دست رفتن فرصت‌های تجاری بین دو کشور منجر می‌شود.

مهدی تقی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق هم می گوید:  مقامات امنیتی عراق بارها به اشتباهات بزرگ ائتلاف بین المللی در بمباران مناطق مرزی اذعان داشتند .بمباران کالاها و مسافران چالش آشکاری برای عراق و عراقی‌هاست و دولت عراق باید اقدامات بازدارنده را در این خصوص اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه اوضاع امنیتی در مرز عراق و سوریه به دلیل حملات ائتلاف آمریکایی منجر به کاهش ترانزیت کالا بین دو کشور شده و جابجایی مسافران به دلیل خطرات موجود را کاهش داده است .

نماینده عراقی:در مرحله تازه‌ای از برخورد با اشغالگری آمریکا هستیم

این عضو پارلمان عراق با تاکید بر اینکه بغداد در مرحله جدیدی از برخورد با ائتلاف بین المللی قرار دارد، گفت: این ائتلاف آمریکایی همه قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته و در تعامل با عراق حاکمیت این کشور را نقض کرده و هر جا را که بخواهد از بغداد تا مناطق دیگر را بمباران می‌کند.

ارتباط مستقیم تجارت با امنیت

جابر المساری، استاد اقتصاد در دانشگاه المستنصریه بغداد نیز به نوبه خود تاکید کرد: «اقتصاد و تجارت ارتباط مستقیمی با وضعیت امنیتی دارد و بنابراین هر منطقه ای که در معرض مشکلات امنیتی قرار گیرد، فرصت‌های کمتری برای حیات اقتصادی دارد. این همان چیزی است که وقتی منطقه خاصی بمباران می‌شود اتفاق میافتد، به این معنی که بمباران مرزهای عراق و سوریه به معنای خسارت دیدن تاجران و بازرگانان است و به تبع آن تاجران به  راه‌های جایگزین متوسل می‌شوند و در مورد مسافران برای درمان و گردشگری نیز همین گونه است، بنابراین اصلاح اقتصاد مستلزم اجرای راه حل‌های امنیتی است.


( ۴ )

نظر شما :