تداوم اعتراضات ضد جنگ غزه در شهرها و دانشگاه‌های آمریکا

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۶ کد : ۲۰۲۵۷۳۱ سرخط اخبار

معترضان ضد رژیم صهیونیستی در خیابان‌های بروکلین، نیویورک و همچنین دانشگاه‌های سراسر آمریکا به تجمعات خود ادامه داده و خواستار پایان یافتن کشتن غیرنظامیان فلسطینی در غزه شدند.

به گزارش ایسنا، افزایش راهپیمایی‌ها و اعتراضات در پی حضور گسترده معترضان در خیابان‌ها در دانشگاه‌های ساحل شرقی آمریکا در روزهای اخیر نشان‌دهنده یک نارضایتی عمیق در آمریکا به جنگ غزه است، آن هم در شرایطی که آمریکا در سال انتخاباتی به سر می‌برد و این فشار مضاعفی بر دولت بایدن حامی رژیم صهیونیستی وارد می‌کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، راهپیمایی‌های حمایتی از فلسطینی نیز پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خود را یک «صهیونیست» اعلام کرد، ماه‌هاست که ادامه دارد. اعتراضات در دانشگاه‌ها اخیرا به پردیس‌ها هم کشانده شده و دانشجویان و اساتید با مذاهب مختلف را به خود جذب می‌کند.

در یکی از خیابان‌های بزرگ بروکلین، راهپیمایی اعتراضی به درگیری بین پلیس نیویورک و افرادی کشانده شد که تسلیم فشارها نمی‌شدند. شورای روابط اسلامی-آمریکایی نیز استفاده پلیس از زور را برای مبارزه با معترضان مورد انتقاد قرار داده و گفت، این روند «آزادی دانشگاهی» را تضعیف می‌کند.

«عفاف ناشر»، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی-آمریکایی در نیویورک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بدنام کردن و به خطر انداختن دانشجویان یهودی، مسلمان و فلسطینی بر اساس اظهارات مشکوک تحریک‌آمیز که چند فرد ناشناس در خارج از محوطه دانشگاه بیان کرده‌اند، نیز این آزادی دانشگاهی را به مخاطره می‌اندازد.»

یکی از دانشجویان یهودی دانشگاه کلمبیا که در جریان راهپیمایی حمایت از فلسطین دستگیر شد، گفت: «هیچ دانشگاهی در غزه باقی نمانده. ما تصمیم گرفتیم که دانشگاه خود را به خاطر مردم فلسطین بازپس بگیریم. یهودستیزی، اسلام‌هراسی و نژادپرستی، به‌ویژه نژادپرستی علیه اعراب و فلسطینی‌ها، همه یک منشا دارند.»

سایر دانشجویان هم دانشگاه‌ها را بابت ناکامی در دفاع از حقوقشان برای حق اعتراض یا حمایت از حقوق بشر مقصر دانستند.

یک دانشجوی فلسطینی در دانشگاه کلمبیا نیز گفت:‌ «من نیز به‌عنوان یک دانشجوی فلسطینی در شش ماه گذشته احساس امنیت نداشتم و این نتیجه مستقیم اظهارات یک طرفه و انفعال دانشگاه کلمبیا بود.»

دانشجویان دانشگاه کلمبیا، برکلی نیز چادرهایی را در همبستگی با معترضان در سایر کالج‌ها برپا کردند.

پلیس نیویورک بیش از ۱۲۰ معترض را روز دوشنبه در دانشگاه نیویورک دستگیر کرده است.

برخی از معترضان یهودی نیز در جمع این راهپیمایان اعلام کردند که خودشان را از استراتژی جنگ رژیم صهیونیستی دور می‌کنند.

یکی از معترضان که ۶۲ ساله است، به جای شرکت در یکی از اعیاد مذهبی یهود در راهپیمایی همبستگی با فلسطینی‌ها در بروکلین شرکت کرد و گفت: «این چیزی که اسرائیل انجام می‌دهد، دفاع از خود نیست. من شاهد نقض‌های گسترده و غیر قابل دفاع حقوق بشری هستم.»

معترضان همچنین از دانشگاه‌ها می‌خواهند که از منافع رژیم صهیونیستی صرف‌نظر کند و ایالات متحده به کمک نظامی اسرائیل پایان دهد یا حداقل آن را مشروط به بهبود وضعیت فلسطینیان کند.


( ۱ )

نظر شما :