اکسپو دریچه ورود صنعت، علم و فرهنگ ایرانی به بازارهای جهانی

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۶ کد : ۲۰۲۵۸۱۰ سرخط اخبار

 نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ ، فرصتی طلایی برای نمایش و جذب مشتری های جهانی برای کالا و خدمات ایرانی و همچنین معرفی فرهنگ، هنر و توانایی علمی کشورمان به شمار می آید و در این نمایشگاه ۲۰۰۰ تاجر خارجی از ۸۵ کشور جهان حضور دارند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، ششمین نمایشگاه صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به اکسپو ۲۰۲۴ از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به همت سازمان توسعه تجارت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

این نمایشگاه علاوه بر اینکه ظرفیت و فرصت بی نظیری را به صنعت گران و شرکت های دانش بنیان ایرانی برای معرفی خود به بازارهای هدف جهانی و مشتریان بین المللی کالا و خدمات آنها می دهد، بستر بی نظیری برای نمایش فرهنگ و تمدن ایرانی به شرکت کنندگان خارجی و همچنین ایجاد و توسعه دیپلماسی فرهنگی و همچنین علمی بین ایران و دیگر کشورهای جهان به شمار می آید.

امروزه برگزاری نمایشگاه های اکسپو در سطح جهان، یکی از بهترین راه های گسترش تجارت و رشد تبادلات اقتصادی کشورهای میزبان این نمایشگاه ها به شمار می آید.

این نمایشگاه همچنین بستری بی نظیر برای معرفی توان صنعتی ایران و همچنین بازار ناشناخته ایران به تجار، صنعت گران و مهم تر از آن دولت مردان و سیاستگذاران اقتصادی و سیاسی سایر کشورهای جهان است.

این نمایشگاه که با تکیه بر سیاست راهبردی دولت سیزدهم مبتنی بر افزایش صادرات غیر نفتی و گسترش سرمایه گذاری و تجارت خارجی کشورمان، از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ (با همکاری سازمان توسعه تجارت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه) در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است پذیرا و میزبان بیش از ۲۰۰۰ تاجر از ۸۵ کشور و بیش از ۲۵۰۰ مقام سیاسی و اقتصادی از ۱۱۹ کشور در سرتاسر جهان است.

حضور ۲۰۰۰ تاجر از ۸۵ کشور جهان در اکسپوی ۲۰۲۴

استقبال مشتریان بین المللی از این نمایشگاه بزرگ در حدی بود که به نقل از ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت، علی رغم درخواست بیش از ۳۵۰۰ از ۱۰۳ کشور جهان، با توجه به ظرفیتی محدود ، این نمایشگاه تنها توانایی میزبانی از حدود ۲۰۰۰ تاجر از ۸۵ کشور را دارد.

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در ۶ گروه کالایی محصولات شرکت‌ها و تولید کنندگان ایرانی را در قالب کلی (۱)صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات (۲)صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری (۳)دارو، تجهیزات پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی (۴)محصولات شیمیایی (۵)خدمات فنی مهندسی و (۶)گروه پتروشیمی میزبانی می کند.

بر اساس پیش بینی سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن، تجارت انتظار می‌رود در نمایشگاه امسال بیش از ۴ میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری به امضا برسد. این در حالی است که حجم موافقتنامه‌ها و قراردادهای تجاری این نمایشگاه در سال ۲۰۲۳ میلادی بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.

این نمایشگاه فرصت بسیار مناسبی برای شناسایی ظرفیت‌ها پتانسیل‌های افزایش صادرات کشور در پی خواهد داشت و نهایت فتح بابی برای بازارهای جدید و رونق صادرات خواهد بود. نمایش پتانسیل‌های صادراتی و بنگاه‌های ایرانی در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای رونق تولید و تحقق شعار سال در صورت بهره‌برداری درست از فرصت ها خواهد شد.

یکی از اهداف اساسی نمایشگاه امسال، برندینگ ملی با تمرکز بر جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش نفوذ و روابط سیاسی از طریق این نمایشگاه می باشد.

بر همین اساس ارائه بیش از ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری برای پیشنهاد به سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین برگزاری نشست‌های تجاری بین بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی از اهم فعالیت های پیش بینی شده در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ می باشد.

دیپلماسی علمی و فرهنگی در اکسپوی ۲۰۲۴

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این نمایشگاه حضور بالغ بر ۷۰۰ شرکت دانش بنیان ایرانی و ارائه بیش از ۱۵۰۰ محصول دانش بنیان می باشد. این حضور پر رنگ شرکت های دانش بنیان فرصتی منحصر به فرد را برای گسترش دیپلماسی علمی بین کشورمان و کشورهای هدف ایجاد می‌کند.

بدون شک دستاوردهای درخشان علمی کشورمان و صنعتی سازی این دستاوردها در طی سال‌های گذشته ظرفیتی بی نظیر را برای رشد صادرات ایران فراهم کرده است، نمایشگاه اکسپو با معرفی این تولیدات و دستاوردها به بازار جهانی نقش به سزایی در جهش شرکت های دانش بنیان خواهد داشت.

اکسپوها در سطح جهان به جز عایدی اقتصادی و همچنین ایجاد و گسترش مسیرهای تجاری بین المللی، منجر به معرفی فرهنگ و تمدن جامعه میزبان و علاوه بر توسعه روابط سیاسی و قدرت چانه زنی برگزار کنندگان این نمایشگاه ها شده است.

پیش بینی برنامه های مختلف و همچنین تمهیدات لازم برای معرفی فرهنگ، هنر و صنایع دستی ایرانی از دیگر اهداف ویژه این نمایشگاه می باشد.

در راستای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی، یکی از ایده هایی که می‌توان در سال‌های آینده برای نمایشگاه سالانه ایران اکسپو دنبال کرد، برگزاری این نمایشگاه در دیگر شهرها و مراکز استان های کشور همچون اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز و دیگر نگین های فرهنگ و تمدن ایرانی است.


( ۱ )

نظر شما :