راه خروج از صحرا

۳۰ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۷:۰۷ کد : ۲۷۳۸ کتابخانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کتابى درباره تحولات خاورميانه از مشاوران نزديک بيل کلينتون رئيس جمهورى سابق امريکا و تحليلگر امور خاورميانه در سازمان امنيت اين کشور
راه خروج از صحرا

نام: راه خروج از صحرا

نویسنده: کینیت پولاک

ناشر: رندوم هاوس

تعداد صفحات: 592 صفحه

تاریخ چاپ: 15 ژوئیه 2008

زبان: انگلیسی

قیمت: 11/30 دلار امریکا

 

کتاب «راه خروج از صحرا» اثر کینیت پولاک که  به تحولات خاورمیانه و مشکلات پیش روی امریکا در منطقه می­پردازد و راه حل­هایی برای برون رفت از این تنگنا ارائه می­دهد، توسط انتتشارات رندوم هاوس منتشر شد.

 

کینیت پولاک خود رئیس قسمت مطالعات خاورمیانه­ای مرکز سابان بروکینگز است و در گذشته نیز از مشاوران نزدیک بیل کلینتون رئیس جمهوری سابق امریکا بود. وی همچنین تحلیلگر امور خاورمیانه در سازمان امنیت امریکا نیز بوده است.

 

پولاک در کتاب خود همچنین تلاش می­کند راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت فعلی امریکا در عراق ارائه دهد. به اعتقاد پولاک ادارات ایالات متحده امریکا اشتباهات بسیاری در خاورمیانه مرتکب شده و به دلیل این که توجهی به نظریات و خواسته­های مردم خاورمیانه نداشته، انتقادهای بسیاری را متوجه خود کرده و در بسیاری مواقع برای رسیدن به اهداف خود متحمد شکست شده است. وی 8 سال ریاست جمهوری جورج بوش در امریکا را جاهلانه، پر اشتباه و پرخطر توصیف می­کند و معتقد است کاخ سفید در دوران جورج بوش اشتباهات بسیار بزرگی مرتکب شده که باعث دور شدن واشنگتن از هداف کلان خود شده است.

 

پولاک همچنین پیشنهاد می­دهد امریکا در دوران پس از بوش، به کمک پشتوانه و تمدن خاورمیانه به بازسازی چهره خود بپردازد. امریکا همچنین باید استراتژی جدید و مدونی اتخاذ کند که در آن اصلاحات آموزشی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در خاورمیانه گنجانده شده باشد و همان طور که پس از جنگ جهانی دوم به اروپا کمک کرد تا از بحران جنگ خارج شود مشابه همان استراتژی را در خاورمیانه نیز پیاده کند.

 

به اعتقاد پولاک قانع شدن به این موضوع که درگیری و دیکتاتوری به دین اسلام ارتباطی ندارد و بسیاری از سیاستمداران و محللان در این زمینه افراط و بزرگنمایی می­کنند، می­تواند وسیله بسیار خوبی برای پیروزی بر تروریسم به وجود آورد.

 

وی در آخر نتیجه می­گیرد دنیا به نفت خاورمیانه احتیاج مبرم دارد و از این رو ایالات متحده موظف است برای تامین امنیت مردم خاورمیانه تمام تلاش خود را به کار بندد و اجازه ندهد استقرار و ثبات آن در هر حالتی به هم بخورد و بداند هر گونه ضربه­ وارد کردن به ثبات آن خطرات استراتژیک بزرگی برای غرب به ویژه برای ایالات متحده به وجود می­آورد. امریکا تا زمانی که نظام آموزشی برتردر منطقه ، آینده بهتر برای جوانان خاورمیانه و عدالت اجتماعی گسترده در آن منطقه به وجود نیاورد، نمی­تواند به آینده حضور خود در خاورمیانه اطمینان داشته باشد.

 

این کتاب در مجامع سیاسی و اجتماعی امریکا به ویژه از سوی طرفداران حزب دموکرات با استقبال خوب و گسترده­ای رو به رو شده است.

 

 

Name: A path out of the desert

Writer: Kenneth M. Pollak

Hardcover: 592 pages

Publishe: Random Hous; 1 edition (july 15, 2008)

Language: English

ISBN-10: 1400065488

ISBN-13: 978-1400065486

Product Dimension: 9.6 x 6.6 x 1.5 inches

Price:30.11 $

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :