تاخير مجدد در راه اندازى نيروگاه، حاصل ميهمانى بوش؟

۱۳ تیر ۱۳۸۶ | ۱۶:۵۳ کد : ۲۹۳ آسیا و آفریقا
در حالى که گفته مى شد طى دو ماه آينده فعاليت نيروگاه اتمى بوشهر آغاز مى شود، روسيه که راه اندازی نیروگاه قبل از سال 2008 امکان پذیر نیست.

 

موضع روسيه درباره تاخير تازه در راه اندازى نيروزگاه اتمى بوشهر در زمانى اتخاذ شده که ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه ميهمان جورج بوش رييس جمهور آمريکا در ويلاى شخصى وى است.

 

 آمريکا هدف از اين دعوت را بازسازى روابط خود با مسکو و رايزنى براى تحت فشار قرار دادن ايران عنوان کرده است. از آنچه که از ديدار اين دو رييس جمهور منتشر شده نمى توان متمايل شدن مسکو به سياست هاى واشينگتن را استنباط کرد اما احتمال اينکه آقاى پوتين براى کاهش فشار هاى آمريکا به مسکو، حاضر به تاخير انداختن مجدد آغاز به کار نيروگاه بوشهر شده باشد، وجود دارد.

 

سرگئى کرینکو رييس روس اتم گفته که  موضوع  راه اندازى نيروگاه طى دو ماه  آينده عملی نیست و مدعى شده که کارشناسان ایرانی نیز به خوبی درک می کنند که اندازی نیروگاه اتمی بوشهر قبل از سال 2008 شدنی نیست. وی بار ديگر مدعى شده در حدود شش ماه ایران پرداختی بابت نیروگاه نداشته است و ادامه داده که پیشرفت های ناچیزی در ماه ژوئن در خصوص پرداخت ها صورت گرفته است.

 

رییس "روس اتم" معتقد است که در حدود سه ماه برای عادی شدن روند امور در بوشهر زمان نیاز است بهعلاوه مدتی که پرداخت های به تعویق افتاده اند. در عین حال وی خاطر نشان ساخت که "مسئله کلیدی برای اتمام احداث نیروگاه هنوز هم صدور تجهیزات از کشورهای سوم است".

 

پيش از اين "محمد امیری" معاون سازمان انرژى اتمى ايران طی کنفرانسی مطبوعاتی در منطقه "دوبنا" واقع در حومه مسکو اعلام کرده که احداث نیروگاه اتمی بوشهر طی دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.

"سرگی کیسیلیاک" معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز هماهنگ باديگر مسولان روسى اين  پیشبینی را غیر واقعی نامیده است. به تصور وی اتمام احداث نیروگاه اتمی بوشهر که توسط روسیه اجرا می شود تا پاییز امکان پذیر نیست و به همین خاطر مسئله ارسال سوخت هسته ای از سوی مسکو در دستور کار روز قرار ندارد. کیسیلیاک همچنین تایید کرد که روسیه مذاکراتی در خصوص فروش راکتورهای دیگر برای واحد های جدید نیروگاه اتمی بوشهر انجام نمی دهد.

روسیه در موضع جديد نشان مى دهد که باز هم در حال  امتناع از عمل به تعهدات خود در قبال ایران است. "سرگئی کیسلیاک"، معاون وزیرامورخارجه روسیه در کنفرانسی خبری در واشنگتن گفت زمان دوماهه، بسیار بلندپروازانه است.

 

 

پروژه نیروگاه بوشهر بارها به دلیل وقت کشی روس ها که مسائل مالی را بهانه کرده اند، به تاخیر افتاده است و مقامهای ایران روسیه را به عدم تمایل در اتمام پروه متهم می کنند، اما کیسلیاک ادعا کرد که کار در نیروگاه بوشهر با رعایت تمام الزامات آژانس بین المللی انرژی اتمی و طبق فرمول برد-برد ادامه خواهد یافت.

 

از سوی دیگر "رابرت جوزف"، نماینده آمریکا در پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی نیز که در کنفرانس خبری فوق حضور داشت، ایران را به نقض توافقنامه پادمان های اتمی متهم کرد ومدعی شد که پرسش های زیادی درباره بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

 

آژانس بين المللى انرژى اتمى همواره در گزارش هاى خود نيروگاه بوشهر را ايمن و روند بازرسى هاى را مثبت ارزيابى و همچنين به صلح آميز بودن فعاليت هاى اتمى ايران اشاره کرده است.


نظر شما :