نيويورک تايمز: چین می­رود، تندتر می­رود، دور می­شود

۰۷ آبان ۱۳۸۷ | ۰۱:۳۴ کد : ۳۰۴۲ آمریکا
در جهانی که به سمتی می رود که خود را از نو دوباره بازسازی کند، اقتصاد چین به مقصدی می­اندیشد که می­تواند تاثیرات بسیاری بر کشورهای کوچک همسایه خود بگذارد و به تدریج آنها را به کشورهای اقماری خود مبدل کند.
نيويورک تايمز: چین می­رود، تندتر می­رود، دور می­شود

روزنامه لس آنجلس تایمز سرمقاله امروز خود را به امریکا اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان دوران امریکایی­ها نوشته است، مردم امریکا شبیه آشپزهای کوچک هستند. ما خوب می دانیم که اگر می­خواهیم در چیزی برنده شویم باید بتواند مثل برنده­ها نیز باشیم حتی اگر شده از آنها تقلید کنیم. این شیوه اقتصادی نه تنها ما بلکه سراسر جهان است. اما ما ترجیح می­دهیم فکر کنیم که بسیار بدتر از آنیم که دیگران می­گویند. همه می دانیم که راهی که اکنون طی می کنیم با ناکجاآباد ختم می شود. ما باید راهی برای برون رفت بیابیم. در ضمن نباید بگذاریم اتفاقات تلخ از آنی که هستند بزرگتر جلوه کنند. ما این قدر مشکلات خود را بزرگ کرده­ایم که اعتماد به نفس خود را نیز از دست داده­ایم.

 

روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله امروز خود را به پیشرفت اقتصادی و سیاسی چین اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان چین می­رود، تندتر می­رود، دور می­شود نوشته است، در جهانی که به سمتی می رود که خود را از نو دوباره بازسازی کند، اقتصاد چین به مقصدی می­اندیشد که می­تواند تاثیرات بسیاری بر کشورهای کوچک همسایه خود بگذارد و به تدریج آنها را به کشورهای اقماری خود مبدل کند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، در 30 سال گذشته چین تلاش داشته میان صنعت و اقتصاد خود یک اتصال و هماهنگی منظمی بر قرار کند که این ارتباط خود با اقتصاد جهانی رابطه تنگاتنگ دارد. صادارت کالاهای ارزان به امریکا و کشورهای اروپایی به اندازه­ای برای چین سود آور بوده که در سال جاری میلادی چین توانست از این صادرات 400 میلیارد دلار درآمد خالص به دست آورد.

 

روزنامه شیکاگو تریبیون سرمقاله امروز خود را به کانادیداهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان نامزد نهایی خود را جزء 10 چهره منفور جهان می­کند، نوشته است، چهره امریکا امروزه به اندازه­ای بد شده که هر کس دیگری بخواهد جانشین جورج بوش شود، چه مک­کین و چه اوباما به سرعت خود را جزء 10 چهره منفور جهان خواهد کرد. همان طور که الآن جورج بوش این چهره را دارد. موضوعی که دموکرات­ها به شدت از آن نگرانند و از این می­ترسند که دوران ریاست جمهوری اوباما در امریکا بسیار کوتاه باشد.

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را نیز به موضوع انتخابات امریکا اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان اوباما انتخاب بهتری است، نوشته است، انتخابات ایالات متحده وارد زمان حیاتی خود شده است. این انتخابات زمانی بر گزار می­شود که امریکا به شدت تحت فشار بحران­های اقتصادی و سیاسی قرار دارد و در افغانستان و عراق هنوز نتوانسته پیروزی نهایی را کسب کند. بحران در زمان رئیس جمهوری جدید نیز مضاعف خواهد شد و هیچ کس نمی تواند کسی را مقصر این کار بداند. رئیس جمهوری جدید خواه ناخواه روزهای بسیاری سختی را سپری خواهد کرد.

 

در ادامه این یاددشات آمده است، از مناظره­ها و گفت و گوهای جان مک­کین نامزد جمهوریخواهان و باراک اوباما نامزد دموکرات­ها این گونه بر می­آید که برنامه­های اوباما کاراتر و منطقی تر است از این رو می­توان گفت وی بهترین گزینه در زمان حال است. کسی که می تواند امریکا و دنیا را از تنگنای کنونیش به سلامت خارج کند.

 

نظر شما :