ایران و نتیجه انتخابات امریکا

برخورد امریکا با ایران بسته به قدرت یا ضعف دیپلماسی ایران دارد

۱۳ آبان ۱۳۸۷ | ۰۲:۵۴ کد : ۳۰۷۷ گفتگو
گفت‌وگو با امیر محبیان، کارشناس مسائل سياسى
برخورد امریکا با ایران بسته به قدرت یا ضعف دیپلماسی ایران دارد
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ضمن ابراز بی تفاوتی نسبت به نتیجه انتخابات آمریکا گفت هیچ یک از دو نامزد اصلی «جرات» تغییر در سیاست خارجی واشینگتن را ندارد. براى روشن شدن ابعاد اين اظهار نظر وزير محترم خارجه با امیر محبیان، کارشناس مسائل سياسى گفت‌وگويى انجام داديم که در ادامه مى‌آيد:

- طبق اظهار نظر آقاى متکى دو حزب دموکرات و جمهوريخواه پس از  نقلاب هيچ تفاوتى برای تهران نداشته‌اند، آيا واقعا اين دو براى ما هيچ تفاوتى ندارند؟
  اگر رفتار روسای جمهور پیشین ایالات متحده امریکا را در نظر بگیریم، بر اساس عرف باید دموکرات ها برخورد نرم تری در قبال ایران داشته باشند، اما عجیب است که پیام آشتی با ایران را در دوران جمهوریخواهان و برخی حملات همچون طبس را در دوران دموکرات  شاهد بوده ایم.
 
طبیعتا تفاوت هایی میان دوموکرات ها و جمهوری خواهان وجود دارد و ایران می تواند هر تغییری را برای خود فرصت بشمارد، اما تعلیق سیاست های دیپلماسی ایران برای اینکه امریکاییان رویکرد خاصی را در مقابل ایران اتخاذ کنند، معقول نیست.
 
معتقدم رویکرد آقای متکی مبنی بر اینکه ساختارها در امریکا تصمیم گیرنده بوده و افراد تصمیمات قاطع را اتخاذ نمی کنند، رویکردی درست است، ما باید ضمن آنکه از فرصت ها بهره بگیریم و خود را برای تهدیدات آماده کنیم؛ بدانیم که نوع برخورد امریکا با ایران به قدرت یا ضعف دیپلماتیک این کشور باز می‌گردد و باید در شرایطی قرار گیریم که قدرت ما، رفتار مطلوب را به آنها دیکته کند.
 
-با داغ شدن بحث های انتخابات امریکا در ایران، برخی اصولگرایان از اوباما حمایت کردند و اکنون وزیر امور خارجه ایران معتقد است که اوباما و مک کین برای ایران فرقی نمی کنند، علت این تغییر نگاه در بین اصول گرایان چیست؟
به نظر می رسد آقای  اوباما با شعارهای تغییر ممکن است بتواند فرصت هایی را برای ایران فراهم کند، والا اساسا همه- اصول گرایان- معتقدیم که نباید منتظر تغییر در رویکردهای امریکا ماند و آنچه اصالت دارد؛ قدرت یا ضعف دیپلماتیک ایران است.به همين دليل علی رغم برخی مواضع که حاکی از رصد نوع رفتار اوباما است، در مجموع اصول گرایان توافق دیدگاهی با آقای متکی- وزیر امور خارجه ایران- ندارند.
 
-ارزیابی شما از اینکه انتخابات ریاست جمهوری امریکا، آخرین شانس برای تغيير چهره امريکاست، چيست؟
به گمان من اکنون چهره امریکا در سطح جهانی مثبت نیست و رئیس جمهور آینده این کشور در اولین رویکرد باید به فکر تغییر وجهه کشورش باشد زیرا ایالات متحده امریکا در بسیاری از حوزه ها اکنون اعتبار خود را به‌واسطه رفتارهای جرج بوش، از دست داده است.
 
-به اعتقاد شما، باراک اوباما بهترین گزینه برای تغییر چهره ایالات متحده امریکا در جهان نخواهد بود؟
اگر آقای اوباما به شعارهای انتخاباتی خود پایبند باشد و بتواند استقلال نظری در قبال لابی صهیونیستی داشته باشد؛ این احتمال وجود خواهد داشت.
 
-منابع خبری از حمایت قاطع یهودیان امریکا از مک کین خبر داده اند، به نظر شما این حمایت منجر به پیروزی ایشان نمی شود؟
قضاوت دشوار است و باید دید لابی صهیونیستی قدرت بیشتری را در امریکا دارد یا مردم این کشور. 

نظر شما :