پسماندهای سوخت هسته‌ای ایران در ساخت سلاح هسته‌ای به‌کار نمی‌رود

۱۵ آبان ۱۳۸۷ | ۰۴:۰۱ کد : ۳۰۸۴ گفتگو
گفت‌وگو با دکتر صادق ربانی، کارشناس مسائل هسته‌ای
پسماندهای سوخت هسته‌ای ایران در ساخت سلاح هسته‌ای به‌کار نمی‌رود
چند روز پیش یک منبع اطلاعاتی متعلق به يکی از کشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ايران اخيرا آزمايش هايی در زمينه فرآوری اورانيوم غنی شده با غنای بالا از پس مانده های سوخت اتمی انجام داده است، برخی منابع خبری خارج از ایران با استناد به این امر، مدعی شده اند که این اقدام ایران گامی در جهت دستيابی به تکنولوژی ساخت بمب اتمی است.
 
 دکتر صادق ربانی، کارشناس مسائل هسته‌ای، صحت ادعاهای مطرح شده در مورد تلاش ایران برای استفاده از پسماندهای سوخت هسته‌ای در ساخت بمب هسته‌ای گفتگويى کوتاه با داشت که در ادامه مى‌آيد: 
به عقيده دکتر ربانى، پسماند سوخت هسته ای در ایران بسیار محدود است و باید بر روی پسماندهای موجود، آزمایش‌هایی صورت گیرد چراکه برای دفن پسماندها جداسازی آنها ضروری است و دفن پسماندها بدون انجام فرایند جداسازی، بسیار خطرناک است.
 
ربانی اظهار داشت: پيش از انقلاب هم روى اين پسماندهای هسته‌ای آزمایش و تحقیقات صورت می گرفت و اکنون نیز این فرایند ادامه دارد، البته آزمایش پسماندهای هسته ای می تواند گامی انحرافی بسوی ساخت سلاح هسته‌ای باشد اما تشخیص اینکه اين آزمايش با هدف ساخت بمب و سلاح هسته‌ای است یا برای جداسازی و دفن پسماندها، کار هر کس نیست و نیاز به بررسی دقیق و نزدیک دارد. با توجه به اینکه اطلاعات چنین اموری به راحتی در اختیار نیست، بنابراین نمی توان به اخباری از قبیل آنچه در رسانه های خارجی در این خصوص مطرح شده است، اعتماد کرد.
 
وی با تاکید بر دشواری تشخیص تحقیقات بر روی پسماندهای هسته‌ای برای جداسازی و آماده‌سازی آنها برای دفن است و یا ساخت سلاح هسته ای، گفت: این گونه اخبار که با هدف سنجش پاسخ‌های مقامات ایرانی منتشر مى‌شود، به لحاظ علمی این تشخیص به‌راحتی امکان پذیر نیست.
 
این کارشناس مسائل هسته ای ادامه داد: علاوه بر این ایران پسماند سوخت هسته‌ای لازم را برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد. در واقع میزان پسماندهای سوخت هسته‌ای ایران بسیار محدود است.
 
ربانی به علت محدودیت پسماندهای سوخت هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: در همه کشورهای جهان پسماندهای سوخت هسته‌ای محدود است اما این مسئله در مورد ایران به این دلیل است که در این کشور نیروگاه هسته‌ای بزرگی در حال فعالیت نیست که قادر به تولید پسماند سوخت هسته‌ای باشد، در صورتی‌که نیروگاه بوشهر راه‌اندازی شود، شاید پسماندهای سوخت هسته‌ای این نیروگاه قابل استفاده باشد. در شرایط کنونی پسماندهای راکتور امیرآباد به اندازه‌ای محدود است که قابلیت استفاده برای سلاح هسته‌ای را ندارد.

نظر شما :