گره کور در ایالت‌های سرنوشت ساز

۱۵ آبان ۱۳۸۷ | ۰۳:۵۴ کد : ۳۱۱۱ آمریکا
ر بین ایالت های امریکا سه ایالت پر جمعیت کالیفرنیا، تگزاس و نیویورک به علت داشتن الکترال های زیاد نقس مهمی در تعیین سرنوشت انتخابات بازی می کنند. به همین علت هر دو اردوگاه جمهوریخواه و دموکرات حساب ویژه‌ای روی این سه ایالت باز کرده اند.
گره کور در ایالت‌های سرنوشت ساز
با شروع رای گیری در آمریکا انتخابات این کشور به ساعت صفر نزدیک می شود. در آخرين روز از رقابت‌هاى انتخاباتى نتايج نظرسنجى ها در اين کشور حاکى از پيشتازى 7 و 8 درصدى باراک اوباما است.
 در بین ایالت های امریکا سه ایالت پر جمعیت کالیفرنیا، تگزاس و نیویورک به علت داشتن الکترال های زیاد نقس مهمی در تعیین سرنوشت انتخابات بازی می کنند. به همین علت هر دو اردوگاه جمهوری خواه و دموکرات حساب ویژه ای روی این سه ایالت باز کرده اند.
دو نامزد اصلی ریاست جمهوری آمریکا در آخرین لحظات تمام تلاش خود را در جهت جلب آرای شهروندان این ایالت ها کرده اند.
-          کالفرنیا باداشتن 38.5 میلیون نفرجمعیت ،55 رای در کالج انتخاباتی دارد.این ایالت از سال 1993 به کاندیدا های دموکرات رای داده اند.
-         تگزاس با جمعیتی حدود 22.5 میلیون نفر ، 34 رای در کالج انتخاباتی دارد.این ایالت در 20 سال گذشته از مهمترین پایگاه های جمهوری خواه بوده است.
-         ایالت نیویورک با 8.5 میلیون جمعیت صاحب 31 رای در کالج انتخاباتی است و به دموکرات بودن شهرت دارد.
علاوه بر این 3 ایالت، پنج ایالت دیگر نیز هستند که اهمیت و ویژگی خاص خود را دارند. این ایالت ها ایالت‌هایی هستند که نه میل به جمهوری خواهان دارند و نه به دموکرات ها و به ایالت‌های مردد نیز مشهورند.
از این رو در ساعات اخیر دو نامزد اصلی انتخابات با تمام توان به دنبال جذب این آراء هستند. ناظران انتخاباتی برا ین باورند، هر یک از این دو نامزد که بتواند رای ایالت های کلیدی را جلب کند شانس پیروزی خود را بالا برده است.
این ایالت‌ها عبارتند از :
-         فلوریدا با 27 رای در کالج انتخابات یدر طول سه دهه گذشته تنها یک بار به دموکراتها رای داده که آن نیز به بیل کلینتون بوده است. در این ایالت بر اساس نظرسنجی ها باراک اوباما با اختلاف 3 درصد پیشتاز است. به نوعی می توان گفت "جدال بزرگ" در فلوریدا در جریان است.
-         اوهایو با 27 رای در کالج انتخاباتی همواره برای دموکرات دردسرساز بوده است.
-         کارولینای شمالی داری 15 رای در کالج انتخاباتی است و در سالهای 2000 و 2004 به جمهوری خواهان رای داده بود. اما در انتخابات امسال با توجه به این که 21% از جمعیتش را سیاه پوست ها تشکیل می‌دهند احتمال دارد با اوباما همراه شود.
-         ویرجینیا با 13 رای در کالج انتخاباتی و داشتن 20 % سیاه پوست در نظر سنجی ها به هیچ کدام از نامزدها متمایل نشده است.
-         کلرادو 9 رای در کالج انتخاباتی دارد و 20 %جمعیت آن را امریکای جنوبی تبار است. نظرسنجی‌های این ایالت شانس برابری برای هر دو نامزد پیش بینی کرده اند.
-         نوادا با داشتن 5 رای در کالج انتخاباتی که در دو دوره گذشته به نفع جمهوری خواهان بوده است، امسال با حضورجوان ها کفه انتخابات را به سوی اوبا ما سنگین کرده است.
بر اساس گزارش های رسانه ای نتايج بررسى آرا راى دهندگان قبل از موعد مقرر همچنين تاييد مى کند که نامزد جمهوريخواهان قادر است 42 در صد آراء راى دهندگان را جذب کند.
اوباما تاکنون موفق به پيروزى در شش ايالت از هشت ايالت حياتى آمريکا شده است، اوباما با پيشروى به سمت ايالتهاى قرمز و به طور سنتى طرفدار جمهوريخواهان موفق شده شمار کارت هاى کالج انتخاباتی خود را به 291 برساند و مک کين نيز همچنان روى عدد 157 ثابت مانده است.
در چارچوب قانون انتخابات پيچيده آمريکا ؛ هر نامزد براى پيروزى در انتخابات رياست جمهورى بايد 257 کارت کالج انتخاباتی کسب کند.
هر ايالت داراى تعدادى کارت کالج انتخاباتی است که هر نامزد در صورت پيروزى در آن ايالت آن کارت ها را از آن خود مى کند.

نظر شما :