استقبال جهانیان از انتخاب اوباما

۱۸ آبان ۱۳۸۷ | ۰۱:۲۵ کد : ۳۱۱۹ آمریکا
ديويد کامرون، رهبر محافظه‌کاران بریتانیا نيز در ستايش آنچه که نسل جديد سياست‌ در آمريکا خواند، گفت:«اوباما نخستين فرد از نسل رهبرانى است که جهان سال­هاست به آنها نياز دارد؛ کسانى که تغيير ايجاد خواهند کرد.»
استقبال جهانیان از انتخاب اوباما

اوباما در تماس تلفنى‌اش با جان مک کين رقیب جمهوریخواهش پس از اعلام پيروزى‌ در انتخابات رياست جمهورى آمريکا، از وى براى مشارکت در هدايت آمريکا کمک خواست.

 

رابرت گيبسريال سخنگوى اوباما گفت: «وى در اين تماس از مک‌کين به خاطر لطفش تقدير کرد و به وى گفت که رقابت بسيار سختى با وى داشته است.»

 

گيبس در بيانيه‌اى اعلام کرد، سناتور اوباما به سناتور مک‌کين گفت: «از نظر او مک‌کين کسى است که در تمام طول رقابت­هاى انتخاباتى از خود شايستگى و توانمندى نشان داده و مشتاق گفت‌وگو با رقيبش در خصوص همکارى‌هاى دو جانبه است.»

 

سخنگوى اوباما به نقل از وى اعلام کرد، او به مک‌کين گفت: «من به کمک شما نياز دارم. شما يک رهبر و هدايت‌گر بسيار خوب در بسيارى از مسائل مهم هستيد.»

 

جورج بوش رييس جمهوری آمريکا نيز در پيامى به اوباما پيروزى‌اش را در انتخابات تبريک گفت و از وى خواست تا به همراه خانواده‌اش به زودى به کاخ سفيد بيايد.

 

دانا پرينو سخنگوى کاخ سفيد گفت: «بوش به اوباما گفته است شما اکنون در آغاز بزرگترين سفر زندگى‌تان هستيد. به شما تبريک مى‌گويم و مى‌گويم که از اين سفر لذت ببريد.»

 

به گفته‌ پرينو، بوش با مک‌کين نيز تماسى تلفنى داشت و به وی گفت: «جان! شما تمام تلاش خود را کرديد. به شما افتخار مى‌کنم و متاسفم که به نتيجه نرسيديد.»

 

مک‌کين در ساعات اوليه شمارش آرا رسما به شکستش در انتخابات اعتراف کرد. همچنين ديک چنى معاون بوش نيز در تماسى با جو بايدن معاون اوباما به وى تبريک گفت.

 

با ورود باراک حسین اوباما به کاخ ریاست جمهوری امریکا به عنوان نخستین سیاه پوست مسلمان تبار که برای نخستین بار در تاریخ امریکا به این سمت می­رسد، پیش­­بینی می­شود، صفحه تازه­ای در تاریخ ایالات متحده گشوده شود.

 

واکنش‌هاى جهانى

درپى پيروزى باراک اوباما در انتخابات رياست جمهورى آمريکا، مقامات و رهبران جهان از انتخاب وى استقبال کردند.

 

محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين که به مجارستان سفر کرده است، در واکنش به اعلام پيروزى باراک اوباما رئيس جمهوری منتخب آمريکا در انتخابات اظهار داشت: «ما اميدواريم عملکرد رئيس جمهوری جديد به مراتب از دولت فعلى بهتر باشد و انتظار داريم که تغيير و تحولات گسترده‌اى صورت بگيرد.»

 

وى ابراز اميدوارى کرد، رييس جمهوری جديد در تحکيم روند صلح در خاورميانه، به مراتب بهتر از دولت فعلى آمريکا عمل کند.

 

ايهود المرت، نخست وزير مستعفى اسرائیل نيز تاکيد کرد، هر کس پيروز انتخابات رياست جمهورى آمريکا شود، دوست اسرائيل خواهد بود.

 

وى در این باره گفت: «هر کس که جانشين جورج بوش رئيس جمهوری آمريکا شود، با ما روابط دوستانه خواهد داشت و ما با او مذاکره خواهيم کرد.»

 

گوردون براون، نخست وزير بریتانیا نيز ابراز اميدواری کرد، بتواند با رئيس جمهوری جديد آمريکا کار کند.

 

براون همچنین تصریح کرد که خود نيز داراى همان ارزش‌هايى است که باراک اوباما رئيس جمهوری جديد 47 ساله آمريکا به آنها اعتقاد دارد.

 

ديويد کامرون، رهبر محافظه‌کاران بریتانیا نيز در ستايش آنچه که نسل جديد سياست‌ در آمريکا خواند، گفت: «اوباما نخستين فرد از نسل رهبرانى است که جهان سال­هاست به آنها نياز دارد؛ کسانى که تغيير ايجاد خواهند کرد.»

 

جنبش حماس نيز در واکنش به انتخاب اوباما تاکيد کرد که رئيس جمهور جديد آمريکا بايد از اشتباهات دولت‌هاى سابق اين کشور به ويژه دولت جورج بوش رئيس جمهوری آمريکا در قبال جهان عرب و اسلام درس بگيرد.

 

فوزى برهوم، سخنگوى حماس در واکنش به پيروزى اوباما گفت: «او بايد از اشتباهات دولت‌هاى قبلى آمريکا به ويژه دولت بوش که افغانستان، عراق، لبنان و فلسطين را ويران کرد، درس بگيرد و روابطش را با ديگر کشورها بهبود بخشيده و روشى متمدنانه با ملت‌ها اتخاذ کند.»

 

هو جيان تائو، رئيس جمهوری چين نيز ضمن تبريک به اوباما برای پيروزى‌اش در انتخابات رياست جمهورى آمريکا ابراز اميدوارى کرد که روابط بين دو کشور در سطح جديد و گسترده تحکيم يابد.

 

هوشيار زيبارى، وزير امور خارجه عراق نيز گفت: «واشنگتن هرگز تحت رياست جمهورى اوباما سياست جدايى فورى از بغداد را اتخاذ نخواهد کرد.»

 

حامد کرزاى، رئيس جمهوری افغانستان نيز پيروزى اوباما را به وى تبريک گفت و اظهار داشت، جهان وارد دوره جديدى شده است.

 

تارو آسو، نخست وزير ژاپن نيز با تبريک به رئيس جمهوری منتخب آمريکا، متعهد شد که به همکارى‌هايش با دولت جديد آمريکا جهت تحکيم و توسعه روابط دوجانبه ادامه دهد.

 

اتحاديه اروپا نيز به اوباما براى پيروزى‌اش در انتخابات رياست جمهورى تبريک گفت و تصميمات و سياست‌هاى او را برای ايجاد جهانى امن‌تر موثر دانست.

 

خوزه مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اتحادیه اروپا نيز انتخابات آمريکا را هدايت‌گر معامله‌اى جديد ميان آمريکا و بقيه جهان براى معامله با بحران مالى و ديگر مسائل بين‌المللى دانست.

 

نيکولا سارکوزى، رييس جمهوری فرانسه نيز در پيامى به اوباما اين پيروزى را به وى تبريک گفت.

 

برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نیز تاکيد کرد، فرانسه، اروپا و جامعه بين‌المللى به تصميمات جدى و مهم رئيس جمهوری جديد آمريکا برای ايجاد جهانى امن‌تر، باثبات‌تر و عادلانه‌تر نياز دارند.

 

کوين راد، نخست وزير استراليا نيز ضمن تبريک به اوباما اظهار داشت که وى توانست روياى مارتين لوتر کينگ رهبر سياه پوستان آزادى­خواه آمريکا را محقق سازد.

 

هلن کلارک، نخست وزير نيوزيلند نيز با تبريک به اوباما به دليل انتخابش به عنوان رئيس جمهوری جديد آمريکا گفت: «نيوزيلند خواهان روابطى قدرتمند و آينده‌اى روشن در همکارى‌هایش با امريکاست. جامعه بين‌المللى با مشکلات و تهديدات زيادى از جمله بحران مالى روبروست و ما اميدواريم که بتوانيم با رئيس جمهوری منتخب آمريکا براى اين مشکلات همکارى کنيم.»

 

امواى کيباکى رئيس جمهوری کنيا نيز روز پنجشنبه 6 نوامبر را به دليل انتخاب اوباما به عنوان چهل و چهارمين رئيس جمهوری آمريکا تعطيل رسمى اعلام کرد.

 

شيخ صباح احمد جابر الصباح امير کويت، شيخ نواف احمد جابر الصباح وليعهد و شيخ ناصر محمد احمد جابر الصباح نخست وزير کويت نیز در پيام‌هايى جداگانه به باراک اوباما، انتخاب وى را تبريک گفتند و ابراز اميدوارى کردند که روابط تاريخى بين کويت وآمريکا در دوره‌ دولت جديد به شکلى قدرتمند‌تر و گسترده‌تر ادامه يابد.

 

خليفه بن زايد آل نهيان، نخست وزير امارات و محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبى نيز در پيامى به اوباما پيروزى وى را در انتخابات رياست جمهورى آمريکا تبريک گفتند.

 

لى ميونگ بانگ، رئيس جمهوری کره جنوبى نيز پيام تبريکش را به مناسبت پيروزى اوباما در انتخابات به وى ابلاغ و ابراز اميدوارى کرد روابط دو کشور در دوره‌ رياست جمهورى اوباما تحکيم و گسترش يابد.

 

رئيس جمهور کره جنوبى همچنين اعلام کرد پيروزى اوباما در انتخابات رياست جمهورى آمريکا نشان دهنده حمايت مردم آمريکا از تغييرات و تحولات جديد در اين کشور است.

 

شبکه تلويزيونى العربيه نيز به نقل از يک ديپلمات مصرى اعلام کرد، باراک اوباما بايد در روند صلح وارد شده و به حل و فصل مشکلات و پرونده‌هاى پيچيده‌اى بپردازد که از جورج بوش رئيس‌جمهوری آمريکا به ارث مانده است.

 

اين ديپلمات مصرى همچنين از خوش‌بينى کشورش نسبت به روابط آينده‌ مصر با آمريکا خبر داد. مردم لبنان و اردن نيز نسبت به انتخاب اوباما ابراز خوش‌بينى کردند.

 

يوسف رضا گيلانى، نخست وزير پاکستان نيز انتخاب باراک اوباما را به عنوان رئيس‌جمهوری جديد آمريکا به وى تبريک گفت.

 

گيلانى در نامه‌اى به باراک اوباما نوشت، به نمايندگى از سوى مردم و دولت پاکستان به خاطر انتخاب شما به عنوان چهل و چهارمين رئيس جمهوری آمريکا صميمنانه تبريک مى‌گويم. اميدوارم که فرصت­هاى بيشترى براى بحث و تبادل نظر در مورد راه‌هاى تقويت هر چه بيشتر روابط پاکستان – آمريکا فراهم شود تا بدين وسيله صلح و ثبات در منطقه ايجاد شود.

 

گيلانى در اين نامه یادآور شد، انتخاب شما بخش جديدى را در تاريخ آمريکا رقم زد. سال­هاست که ايده‌هاى دموکراسى و آزادى حمايت شده از سوى آمريکا منبع الهام ميليون‌ها نفر در سراسر آمريکا بوده است.

 

گيلانى همچنين در نامه‌اى به جوزف بايدن، انتخاب وى را به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور آمريکا تبريک گفت.

 

آصف على زردارى، رئيس‌جمهوری پاکستان نيز پيروزى اوباما را در انتخابات رياست جمهورى آمريکا تبريک گفت.

 

گلوريا ماکاپاگال آرويو، رئيس‌جمهور فيليپين نيز انتخاب باراک اوباما را به عنوان رئيس‌جمهوری جديد آمريکا به وى تبريک گفت و ابراز اميدوارى کرد که دولت فيليپين با دولت جديد آمريکا در راستاى تقويت همکارى‌هاى منطقه‌اى حرکت کند.

 

وزارت خارجه روسيه نيز پس از انتخاب اوباما به عنوان رئيس جمهوری جديد آمريکا در بيانيه‌اى اعلام کرد، به دنبال پيروزى اوباما در اين انتخابات، مسکو انتظار دارد نگرش جديدى در روابط روسيه – آمريکا ايجاد شود.

 

گريگورى کاراسين، معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: «هر کسى اين حق را دارد که انتظار نگرش جديدى از آمريکا در مورد تمام مسائل مهم دنيا از جمله روابط اين کشور با روسيه داشته باشد.»

 

عمرو موسى رئیس اتحاديه عرب نيز از اوباما خواست، براى پايان مناقشه اسراييل – فلسطين هر چه سريعتر وارد عمل شود.

 

عمرو موسى ضمن استقبال از نتايج انتخابات آمريکا گفت: «اين نتيجه نقطه عطفى براى آمريکا واقدامات در راستاى ايجاد صلح در خاورميانه خواهد بود.»

 

مانموهان سينگ نخست وزير هند نيز به اوباما به خاطر پيروزى فوق‌العاده‌اش در انتخابات رياست جمهورى آمريکا تبريک گفت و تصريح کرد با حضور اوباما در راس قدرت روابط هند – امریکا، دهلى نو قوى‌تر خواهد شد.

 

وى همچنين از اوباما دعوت کرد که در اولين فرصت به هند سفر کند.

 

آنجلا مرکل صدر اعظم، فرانک والتر اشتاين‌ماير وزير امور خارجه و هورست کوهلر رئيس جمهوری آلمان ضمن ابراز تبريک به باراک اوباما بر ادامه‌ روابط نزديک آلمان وآ‌مريکا تاکيد کردند و به وى اطمينان دادند که همکارى‌هاى دو جانبه‌ آلمان و آمريکا در دوران رياست جمهورى باراک اوباما نيز بيش از پيش تقويت خواهد شد.

 

آنجلا مرکل ضمن دعوت از اوباما براى بازديد هر چه زودتر از آلمان تاکيد کرد، من اطمينان دارم که ما در سايه روابط تنگاتنگ با آمريکا و اروپا قادر خواهيم بود که با خطرات و ريسک‌هاى جديد مقابله کرده و بر آنها پيروز شويم.

 

هورست کهلر رييس‌جمهوری آلمان نيز ضمن تبريک به باراک اوباما اظهار داشت، آمريکا در رويارويى با چالش‌هاى بزرگى قرار گرفته است، نه تنها چالش‌هايى براى خود بلکه به طور کلى براى دنيا. آمريکا مى‌تواند در اين زمينه روى شريک مطمئن و دوست طولانى مدت خويش حساب کند.


نظر شما :