کاندولیزا رايس در خاورميانه

۱۸ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۲ کد : ۳۱۴۱ آمریکا
کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا سفر خود به خاورمیانه که پیش­بینی می­شود آخرین سفرش به منطقه در سمت وزارت امور خارجه ایالات متحده باشد را انجام داد و با رهبران اسرائیل و فلسطین به دیدار و گفت و گو پرداخت.
کاندولیزا رايس در خاورميانه

کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا سفر خود به خاورمیانه که پیش­بینی می­شود آخرین سفرش به منطقه در سمت وزارت امور خارجه ایالات متحد باشد را انجام داد و با رهبران اسرائیل و فلسطین به دیدار و گفت و گو پرداخت. وی قرار است روز یکشنبه نیز در شرم­الشیخ مصر با اعضای کمیته چهارجانبه نشستی را برگزار کند.

 

کاندوليزا رايس، در بدو ورود خود به اسرائیل با ابراز عدم خوشبينى به احتمال دستیابى به صلح فلسطين و اسرائيل در سال جارى ميلادى گفت: «تماس‌هاى جارى بايد ادامه يابد تا پايه­های قدرتمند دو دولت جديد در اسرائيل و آمريکا بنا شده و مذاکرات در سال آينده از سر گرفته شود.»

 

اين هشتمين بار است که وزير امور خارجه آمريکا از زمان کنفرانس آناپليس تا کنون به خاورميانه سفر می­کند. وی پیش از این اميدوار بود تا پايان سال جارى ميلادى منطقه خاورمیانه به صلح رسیده و کشور مستقل فلسطین نیز تشکیل شود.

 

رايس همچنین گفت: «شرايط عدم شفافيت سياسى حاکم بر اسرائيل که تا زمان انتخابات در دهم فوريه آينده در اين کشور ادامه دارد خود مانع اساسى در عملى نشدن وعده صلح در سال جارى بود ه است.»

 

وى همچنين گفت: «انتظار مى‌رود که آناپليس سرآغاز تلاش‌ها براى تشکيل کشور فلسطين در زمانى که شرايط سياسى این موقعيت را فراهم کند، باشد.»

 

رايس در سفرش به اسرائیل با ايهود اولمرت، ‌نخست‌وزير مستعفى اسرائیل که اکنون به طور موقت تا انتخابات سراسری زمام امور این رژیم را در اختیار دارد، دیدار کرد و پس از آن در رام­الله با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطینی ديدار و گفت و گو کرد.

 

رایس با تزيپى ليونى، همتاى اسرائیلی خود در منزل سفير آمريکا در اسرائيل در شهر هرتسليا ديدار و گفت و گو کرد.

 

رايس در نشست خبرى مشترک با ليونى به نتايج انتخابات رياست جمهورى آمريکا و پيروزى باراک اوباما، ‌نامزد دموکرات­ها در این انتخابات اشاره کرد و گفت: «انتخاب اوباما اشاره به شروع روند اصلاح در آمريکا که سال‌ها است براى مقابله با تبعيض نژادى در اين کشور شروع شده، است.»

 

وزير امور خارجه آمريکا در ادامه تاکيد کرد، دوستى بين اسرائيل و آمريکا سال‌ها است که پابرجاست و با تغيير دولت در آمريکا تغيير نمى‌کند و واشنگتن حمايت خود از اسرائيل و فلسطينيان براى دستيابى به صلح را ادامه خواهد داد.

 

وى اظهار داشت: «اين مصلحت ملى آمريکا است که براى تحکيم امنيت اسرائيل که به آن متعهد شده، عمل کند. تلاش‌ها در مسير صلح به موجب اصولى که سال گذشته در کنفرانس آناپليس تعيين شد ادامه مى‌يابد تا به راه حلى بدون ارتباط با جدول زمانى دست يابيم.»

 

ليونى نیز در این کنفرانس خبری همچنین گفت: «اسرائيل هنوز متعهد به آناپليس و تشکيل دو کشور مستقل است و به تعليق درآمدن گفت‌‌وگوها به نفع اسرائيل نيست چون مردم شعار نمى‌خواهند بلکه دنبال راه حل هستند و هر راه چاره‌اى بايد با منافع اسرائيل و در راس آن امنيت اين کشور همگام باشد.»

 

وزير امور خارجه اسرائیل درباره گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا در تهران گفت: «اسرائيل با اين کار مخالف است و بايد فشارها بر ايران از طريق اعمال تحريم‌ها، بيشتر شود.»

 

کاندولیزا رایس همچنین پس از دیدار با ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در رام الله گفت: «مطمئن هستم که اگر فلسطینی­ها و اسرائیلی­ها بر روش صلحی که توسط بوش ترسیم شده پایبند بمانند، صلح در خاورمیانه قابل دسترس خواهد بود.»

 

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این موضوع را که طرح صلح آناپولیس یک شکست بوده را رد کرد و گفت که می توان در این مورد به پیشرفت رسید.

 

رایس در ادامه افزود : «ما می دانیم که اگر این توافقات تا پایان سال جاری میلادی انجام نشود آنگاه می توان گفت که طرح صلح آناپولیس و مذاکرات صلح شکست خورده اند. هنوز ما به خط پایان نرسیده ایم. من کاملا مطمئنم که اگر فلسطینی­ها و اسرائیلی­ها به اصول آناپولیس پایبند باشند آنگاه به خط پایان و گذر از آن نزدیک شده اند و رسیدن به این مرحله می تواند بسیار زود انجام شود.»

 

ابومازن نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما امیدواریم که دولت جدید آمریکا به سرعت درصدد رفع مشکلات خاورمیانه برآمده و این کار را بدون هدر دادن وقت انجام دهد.»

 

قرار است رایس روز يکشنبه 9 نوامبر در نشست کميته چهارجانبه صلح خاورميانه در شرم الشيخ در مصر شرکت کرده و گزارشى را درباره وضعيت گفت‌وگوهاى اسرائيل و فلسطين ارائه دهد.

 

موضوع سازش بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی یکی از محورهای مذاکرات وزیران امور خارجه کشورهای عربی با نمایندگان کمیته چهارجانبه بین المللی صلح خاورمیانه است که در شرم الشیخ برگزار خواهد شد.

 

حسام زکی، سخنگوی وزارت امورخارجه مصر با اشاره به نشست مشترک روز یکشنبه کمیته چهارجانبه بین المللی و وزیران خارجه عربی اعلام کرد، این نشست از آن جهت مهم به شمار می آید که ممکن است منتهی به تفاهم عمیقی بین کشورهای عربی و کمیته چهارجانبه درباره موضوعات منطقه­ای و بین المللی شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر درعین حال افزود: «همچنین این نشست ممکن است به برقراری صلح دائمی و فراگیر بینجامد.»

 

امارات، بحرین، مغرب و اردن در نشست روز یکشنبه به همراه نمایندگان کمیته چهارجانبه شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا حاضر خواهند بود.

 

در همین حال کمیته چهارجانبه بین المللی نشستی را نیز با حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و زیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسرائیل با هدف ارزیابی مذاکرات گذشته دو طرف فلسطینی و اسرائیلی تشکیل خواهد داد.


( ۱ )

نظر شما :