وظیفه رئیس اجرایی کشور دفاع از منافع ملی است

۲۱ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۶ کد : ۳۱۴۹ گفتگو
گفت‌وگو با پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل سياسى
وظیفه رئیس اجرایی کشور دفاع از منافع ملی است
پس از پیروزی باراک اوباما و ارسال نامه محمود احمدی نژاد به منظور عرض تبریک به وی، اظهار نظرهای مختلفی پیرامون محتوای نامه، تاثیرات آن در بعد روابط خارجی و نقش این اقدام در مثبت شدن فضای ارتباط تهران و واشنگتن صورت گرفت و حتی برخی از دست اندارکاران دولت نهم  در پاسخ به تحلیل هایی که نامه رئیس جمهور را  تابو شکنی در روابط ایران و امریکا دانستند، آنرا خطاب به منتخب مردم امریکا تلقی کردند.
 
در همين زمينه با دکتر پیروز مجتهدزاده، رییس موسسه یوروسویک لندن و استاد دانشگاه تربیت مدرس، گفتگويى انجام داديم که در ادامه مى‌آيد:
-          آیا نامه تبریک رئیس جمهور ایران، بهره گیری از فرصت ها در راستای منافع ملی ایران نیست؟
حقیقتا معلوم نیست این همه جر و بحث و سخنان ضد و نقیض برای چیست، ما در این خصوص با مسئله ای روبرو هستیم که تازگی ندارد. نامه هایی از این دست را از رئیس جمهور فراوان در گذشته شاهد بوده ایم. نامه هایی که صرفا مربوط به بحث های ایدوئولوژیک است و مطلقا به وظایف ایشان به عنوان مدافع منافع ملی و تمامیت ارضی ایران ارتباط ندارد.
 
اگر این نامه صرفا جنبه عرض تبریک به منتخب مردم ایالات متحده امریکا را داشته باشد، اشکال و ایرادی در آن نیست اما زمانی‌که جنبه بیان مطالب ایدئولوژیک در قالب یک نامه سرگشاده از سوی رئیس اجرایی یک کشور به رئیس اجرایی کشوری دیگر باشد، امری نادرست است و مطلقا به حل هیچ مسئله ای کمک نمی کند.
 
-          به نظر شما میان نامه اخیر رئیس جمهور با نامه های پیشین ایشان برای رهبران برخی کشورها، تفاوتی دیده می شود؟
من هیچ تفاوتی نمی بینم، ایشان در یک نامه، مطابق معمول سلسله ای از مطالب ایدئولوژیک را مطرح و اقدام به نصیحت کردند. این نامه نیز به مانند سایر نامه های ایشان دربرگیرنده هیچ نکته ای در دفاع از منافع ملی، تمامیت سرزمینی و هویت ملی ایران نیست. لاجرم این نامه های جنبه موعظه دارند و خوب است که از طرف یک مرجع مذهبی به اشخاص مختلف در دنیا نوشته شوند.
 
دغدغه خاطر رئیس اجرایی کشور باید صرفا محدود به دفاع از منافع ملی، تمامیت ارضی و هویت ملی کشور باشد، چنین نامه سرگاشاده ای به بهانه تبریک و خطاب به منتخب مردم امریکا از دید من، وقت تلف کردن است.
 
-          برخی معتقدند نامه رئیس جمهور ایران به اوباما و توقع ایجاد تغییرات در سیاست های داخلی و خارجی امریکا به نوعی دخالت در کار دولت جرج بوش است، آیا این نظر درست است؟
به هیچ عنوان این کار دخالت نیست، هر کس در جهان حق دارد اقدامات سیاسی یک دولت در امور جهانی را مورد انتقاد قرار دهد، انتقاد با دخالت متفاوت است.
 
آنچه که در این نامه آمده است و در دیگر نوشته های آقای احمدی نژاد دیده می شود؛ انتقاد از سیاست های دولت نئومحافظه کاران در ایالات متحده امریکاست.
 
از آنجایی که دولت امریکا به خود این حق را می دهد که مسائل جهانی را بر اساس خواست های خود و مسائل خاورمیانه را بر اساس خواست های اسرائیلی متحول سازد، هر انسانی در جهان به‌خصوص در کشورهای خاورمیانه حق دارد که نسبت به این سیاست ها اظهار نظر کند و این دخالت محسوب نمی شود.

نظر شما :