هيلارى کلينتون نامزد تصدى وزارت امور خارجه امريکا شد

۲۵ آبان ۱۳۸۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۳۱۹۵ آمریکا
باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب امریکا و هيلارى کلينتون، رقیب دموکرات وی در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد، در شیکاگو درباره تصدى پست وزارت امور خارجه یا یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.
هيلارى کلينتون نامزد تصدى وزارت امور خارجه امريکا شد

باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب امریکا و هيلارى کلينتون، رقیب دموکرات وی در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد، در شیکاگو درباره تصدى پست وزارت امور خارجه یا یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

 

شبکه‌هاى خبرى امریکا از جمله سی­بی­اس و سی­ان­ان با اعلام این خبر، گزارش دادند، باراک اوباما، رييس‌جمهوری منتخب آمريکا در ديدار با هيلارى کلينتون در مورد پست‌هاى احتمالى کابينه‌ باراک اوباما صحبت کرده‌اند.

 

يک دموکرات آمريکايى که نخواست نامش فاش شود، گفت: اوباما مستقيما از کلينتون پرسيده است که آيا علاقه‌اى به اين شغل دارد؟

 

سى‌.ان.‌ان گزارش کرد که باراک اوباما احتمالا مدت‌ها در اين فکر بوده است که از کلينتون سوال کند حاضر است وزير امور خارجه دولت وى شود يا خير. به گفته سی­ان­ان دو طرف در ديدار با يکديگر مذاکرات جدى داشته‌اند.

 

شبکه خبرى اي.بي.سى نيز گزارش داد، اگر چه جواب کلينتون هنوز نامعلوم است، اما اين طور به نظر مى‌رسد که اين پست به وى تعلق دارد و تنها رضايت کلينتون براى احراز اين پست کافى است.

 

با وجود گزارش­هایى که در مورد هيلارى کلينتون به عنوان وزير امور خارجه آمريکا به گوش می­رسد، خود وى اظهار داشته است که نمى‌خواهم در مورد دولت آتى و اعضاى احتمالى کابينه صحبت کنم.

 

اين در حالى است که وى پیش از اين در پاسخ به سوال يک خبرنگار گفته بود که خوشحال مى‌شود که سناتور نيويورک بماند و اين شهر و دولت امریکا را دوست دارد.

 

در همین حال رئيس‌جمهوری منتخب علاوه بر اين با بيل ريچاردسون، فرماندار نيومکزيکو نيز ديدار کرد تا با وى در مورد تصدى احتمالى پست وزارت امور خارجه صحبت کند.

 

ريچاردسون پيشينه خوبى در سياست خارجى دارد. وى در دولت بیل کلينتون به عنوان سفير آمريکا در سازمان ملل فعاليت کرده است. وى همچنين وزیر انرژی دولت بیل کلينتون نیز بوده است.

 

طبق اظهارات مقامات وابسته به حزب دموکرات، کلينتون و ريچاردسون تنها دو کانديداى احتمالى باراک اوباما براى پست وزارت امور خارجه نيستند. چاک هگل و جان کری نیز از دیگر افرادی هستند که برای تصدی پست وزارت امور خارجه امریکا نامزد هستند. چاک هگل جمهوریخواه است اما با سیاست­های بوش در مورد عراق مخالف است و از مخالفان سرسخت حمله امریکا به عراق بوده است. جان کری نیز رقیب سرخست بوش در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد در سال 2004 بوده و سابقه جنگ در ویتنام را در پرونده خود دارد و از هم­رزمان جان مک­کین در سال­های جنگ با ویتنام بوده است.

 

پست وزارت امور خارجه به عنوان يکى از پست‌هاى کليدى در دولت آمريکا به شمار مى‌رود. علاوه بر اين در پى بحران مالى موجود، انتخاب وزير دارايى آتى نيز از اهميت بالايى در دولت اوباما برخوردار است.

 

اوباما هم چنين درصدد است روز دوشنبه با جان مک کين، کانديداى شکست خورده جمهورى خواهان در انتخابات رياست جمهورى آمريکا ديدار کند. گفته شده در اين ديدار قرار نيست که اوباما و مک کين در مورد ترکيب احتمالى دولت اوباما صحبت کنند، بلکه گفت وگوها بر محور مسائل اقليمى، مهاجرت و ممنوعيت شکنجه خواهد بود.


نظر شما :